Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-04-22, 19:34   #1
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.564
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Ønsker eller får konfirmanten seg bunad? Skriv gjerne om det er gutt eller jente.

Ser spørsmålet blir rart, men det jeg mener er ikke hvordan, men om. Skjønner dere?

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:39   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Jente: Fikk av mormor og morfar.
Gutt: Fikk tilsvarende sum av mormor og morfar. Jeg presser litt på at de skal være øremerket bunad når han blir eldre, men han må jo velge selv, da. Ingen vits med bunad nå, kroppen endrer seg veldig.

Så ja, litt vanskelig å svare klart på spørsmålet, men han har på en måte fått bunad.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:39   #3
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.885
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Bunad har aldri vært et tema hos oss. Kanskje fordi jeg har gutter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:44   #4
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.526
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Har gutter, eldstemann er konfirmert. Han ønsker seg ikke bunad. Han har nigeriansk drakt, det ville han ha.

Minstemann skal konfirmeres til neste år, har ikke spurt han om bunad, men tviler på at det er noe han ønsker seg.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:50   #5
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.892
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Vet ikke bakgrunnen for spørsmålet ditt, men for meg er det en fanesak at det er et likt tilbud til konfirmanten uavhengig av kjønn.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:51   #6
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.856
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Min gutt ønsker ikke bunad.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:53   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Gutt ønsket seg ikke bunad og fikk dermed heller ikke. Hadde fått om han ønsket seg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 19:58   #8
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.021
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Gutter og nei.
Dvs, yngste har jeg ikke spurt. Men hvis han ønsker seg så må det uansett vente.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:08   #9
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.717
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Har 2 gutter og 1 jente. Guttene skal få tilbud om bunad når de er ferdig utvokst. Jenten fikk til konfirmasjonen. Betalt av oss, sydd av morfaren.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:18   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.017
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Datter fikk bunad som gave. Hun ønsket seg virkelig bunad.

Sønn vil ikke konfirmeres, men vi har sagt at han kan få bunad når han er hakket mer utvokst. Nå er han like høy som faren sin, men veier halvparten. Å kjøpe bunad nå er bortkastede penger. Foreløpig er han ikke helt sikker på om han vil ha bunad.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:22   #11
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.564
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vet ikke bakgrunnen for spørsmålet ditt, men for meg er det en fanesak at det er et likt tilbud til konfirmanten uavhengig av kjønn.

Jeg spurte bare av nysgjerrighet i forhold til hvor vanlig det er at konfirmanten får eller ønsker seg bunad. (Kjønn spiller ingen rolle)

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:26   #12
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.610
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Hun får bunad. Hun har nevnt at hun har lyst på, men får det først og fremst fordi det er bunaden etter farmoren som døde for en god del år siden.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:27   #13
Musemus
<3
 
Musemus sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 6.564
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Det jeg også har i tankene, er at Storesøster ønsker seg bunad til konfirmasjonen neste år. Vi har hele tiden tenkt at det er en selvfølgelighet (jeg tror alle jentene/damene i min slekt har bunad), men i det siste så har jeg begynt å tvile.
Hun får bunad av besteforeldrene - eller hun kan velge å få penger. Da har hun selv valgt seg bunad.

Har som sagt bunad selv, men ser at jeg bruker den mindre og mindre. Den passer til meg, men jeg syns det er et «tungt plagg», og velger heller en kjole, stort sett. Derfor ble jeg så i tvil om hun vil få nok glede av bunaden sin - eller velge pengene, som f.eks en start til boliglån. Hun skal 100% få velge selv, og jeg har klart å ikke si hva jeg ville gjort/valgt.

__________________
Storesøster 08
Lillebror 11

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:32   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.901
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Jentene har vært klare på at de ønsker bunad. Kjøpte bunad i fjor og må nok kjøpe en neste år også. Vi bor i et område med mye bunader, så de blir nok brukt da alle bruker bunad 17. mai.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:33   #15
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Eldste datter ønsket seg og fikk bunad. Yngste datter ønsker seg og får bunad (i 2023).

Sønnene har ikke så mange tanker om det, tror jeg. De er konfirmanter i 2024. (Uansett ikke aktuelt med bunad til ikke-utvokste gutter, det får vente til de er noen år eldre, i så fall.)

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:37   #16
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.895
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Mine tre døtre fikk bunader til konfirmasjon. Jeg syr bunader, så det var forsåvidt naturlig at de skulle ha bunad, men jeg tror tett på 100% av jentene her i området har bunad når de blir konfirmert. Noen har kanskje lånt/leid sin, det har jeg jo ikke oversikt over, men jeg tror nok de fleste får nysydd bunad og noen omsydd arvebunad til konfirmasjonen. Blant gutta er det stort sett bare noen få i bunad og det er nok mest fordi det er vanskelig å sy herrebunader med mye voksemuligheter.

Jeg har forøvrig blandede følelser for bunadsfokuset i forbindelse med konfirmasjon. Selvsagt er jeg glad for at bunadstradisjonen står så sterkt og jeg er jo også glad for oppdragene jeg får, det er alltid stas å sy til konfirmanter, men det er jo et stort MEN her! Bunader er kostbart og det er ikke alle familier som egentlig har råd til bunad til tusenvis av kroner. Jeg tror vi hadde slitt med å finansiere tre bunader på tre år hvis jeg ikke hadde laget alt selv. Det er et enormt press der ute. På et sted som vårt der det er årevis mellom hver gang man ser ei jente på konfirmasjonsbildene (fellesbildene fra seremonien) uten bunad, så skal det jammen meg styrke til for å være den som stiller uten. Jeg prøver å markedsføre de rimeligere, men likevel veldig veldig fine bunadene (og langt mer historisk korrekte også) framfor de dyrere og jeg prøver også å markedsføre omsøm, arvebunader osv, men jeg vet ikke om jeg egentlig når fram. Jeg har en plan om å skaffe meg noen bunader jeg kan tilpasse og låne/leie ut, men jeg vet jo ikke om det blir brukt heller.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:40   #17
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.221
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Begge mine får/skal få bunad, men ikke til konfirmasjonen. De har hatt bunader vi har i familien, yngste har akkurat vokst ut av største guttestørrelse. Jeg fikk bunad da jeg var 18-ish, den arver eldste nå. Jeg fikk mormors gamle bunad i 40-årsgave. Yngste får bunad hvis han vil, når han blir utvokst. Tipper han vil ha.

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 20:40   #18
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.482
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Jente, ønsket seg bunad og fikk.

Gutt, konfirmant neste år. Han har ikke ønske om bunad og får dermed ikke.

Lhi-My: Her tas konfirmasjonsbildet med hvite kapper, så alle er like.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 21:10   #19
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.526
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Jeg tror nok guttene hadde fått bunad av besteforeldrene om de hadde ønsket seg det, niesa mi fikk bunad fra besteforeldrene.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-04-22, 21:21   #20
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.145
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Dere som har hatt / skal ha konfirmant

Guttene mine (2 stk) ville ikke ha bunad.

Har også ei jente men hun har bare 8 år så det er vanskelig å vite. Tipper hun vil ha bunad.

Jeg elsker min bunad.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no