Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?
Ja 57 63,33%
Nei 1 1,11%
Ja, men jeg kjenner noen få som ikke gjør det 15 16,67%
Nei og jeg kjenner noen får som er enige 0 0%
Ja me jeg kjenner mange som ikke gjør det 1 1,11%
Nei og de fleste rundt meg tror heller ikke på det 0 0%
Brokkoli 0 0%
Ja, men mye av endingene er også naturlige 16 17,78%
Deltakere: 90. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-22, 11:35   #21
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

At man har naturlige variasjoner i været gjør jo ikke at man kan si at klimaendringene ikke er menneskeskapte!? Jeg vet ikke om noe som tilsier at "deler av klimaendringene vi ser i dag er naturlige":
-I henhold til Milankovitch-syklusene skulle vi vært i en nedkjølingsperiode nå.
-Solaktiviteten har en fast syklus på 11 og 207 år, og vi en nede i en bølgedal. Dvs at solas naturlige variasjon har bidratt til å redusere konsekvensene av menneskeskapt klimaendring.
-Det er ikke en vesentlig reduksjon i mengden vulkanutbrudd.

For all del, jeg har ikke oversikt over all forskning på denne fronten, så forklar meg gjerne hvilke naturlige klimaendringer dere snakker om.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:18   #22
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

De av oss som snakker om begge deler er ikke der at klimaendringer benektes eller at naturlige endringer overdrives. Det handler for min del mer om hvordan jeg synes debatten ofte blir helt misvisende.

De variasjonene vi erfarer, også de litt voldsomme er jo i stor grad naturlige. Vær og klima er ikke konstanter og derfor kan ikke det faktum at vintrene 2009 og 2010 var sprengkalde hverken bevise eller motbevise klimaendring. Det kan heller ikke en enkelt storm eller en ukes hetebølge som vi kjenner på kroppen.

I møte med skeptikerne er det nødvendig å møte folk på dette, for å i det hele tatt finne en inngang til samtale. Naturlig variasjon, også med ekstreme utslag har alltid eksistert og det skjer selvsagt nå også, men tendensen, gjennomsnittet, utvikling og statistikk viser dystre tall.
Det er hyppigheten på stormene som er skumle, hyppigheten på kraftige hetebølger og issmelting.

Jeg ser ofte i debatter med skeptikere at begge sider trekker fram punkterfaringer som argumenter og det funker dårlig.

Og ja, jeg har folk på FB som hver eneste kalde vinterdag legger ut morsomheter om klimaendringer.

Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.

Edit: Ser at Strå har skrevet omtrent det samme.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:19   #23
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Gajamor.. Klimaendringer har skjedd siden tidenes morgen og de slutter ikke å forekomme selv om vi nå ser at menneskeskapte klimaendringer truer vår eksistens. Helt naturlige klimaendringer vil også kunne spille inn på konsekvensene de menneskeskapte vil medføre. Det skal ikke mer til en noen heftige langvarige vulkanutbrudd til for å gi endringer vi ikke klarer å beregne. I artikler kalles det noen steder klimaets joker.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:22   #24
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.

Nemlig og der syndes det på begge sider. Mild vinter i fjor er ikke et godt argument for at menneskeskapte klimaendringer har kommet langt, like lite som at en sprengkald vinter er argument for det motsatte.

Det er dessverre der mye av debatten ligger, også blant mennesker med politisk makt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:24   #25
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Gajamor.. Klimaendringer har skjedd siden tidenes morgen og de slutter ikke å forekomme selv om vi nå ser at menneskeskapte klimaendringer truer vår eksistens. Helt naturlige klimaendringer vil også kunne spille inn på konsekvensene de menneskeskapte vil medføre. Det skal ikke mer til en noen heftige langvarige vulkanutbrudd til for å gi endringer vi ikke klarer å beregne. I artikler kalles det noen steder klimaets joker.

Ja, men som gajamor sier så er de naturlige klimavariasjonene med på å dempe de menneskeskapte, de klimaendringene vi ser nå går i motsatt retning av hva de naturlige skulle tilsi.

De syklusene Gajamor nevner er naturlige, og det er det selvsagt ingen som benekter. Særlig ikke klimaforskere, de har jo vært kjent lenge, det er jo ingen hemmelighet at vi har hatt flere istider i løpet av kvartær f.eks, og at klimaet endres naturlig. Men det er jo ikke det som diskuteres, og det er ikke det "klimaskeptikere" referer til. Det som diskuteres er om de klimaendringene vi ser, med økte temperaturer og mer ekstremvær (i gjennomsnitt de siste 5-7 tiår), er mennekskeskapte eller naturlige. Ikke om de naturlige klimasyklusene eksisterer.

At temperaturen i atmosfæren og havet øker er det ikke tvil om. Det er ikke på grunn av, men på tross av naturlige klimaendringer.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 04-07-22 kl 12:29.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:25   #26
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nemlig og der syndes det på begge sider. Mild vinter i fjor er ikke et godt argument for at menneskeskapte klimaendringer har kommet langt, like lite som at en sprengkald vinter er argument for det motsatte.

Det er dessverre der mye av debatten ligger, også blant mennesker med politisk makt.

Mild vinter i fjor er et godt argument kun hvis det brukes som en del av statistikken over at slike vintre kommer oftere og oftere.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:30   #27
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, men som gajamor sier så er de naturlige klimavariasjonene med på å dempe de menneskeskapte, de klimaendringene vi ser nå går i motsatt retning av hva de naturlige skulle tilsi.

De syklusene Gajamor nevner er naturlige, og det er det selvsagt ingen som benekter. Særlig ikke klimaforskere, de har jo vært kjent lenge, det er jo ingen hemmelighet at vi har hatt flere istider i løpet av kvartær f.eks, og at klimaet endres naturlig. Men det er jo ikke det som diskuteres, det som diskuteres er om de klimaendringene vi ser, med økte temperaturer og mer ekstremvær (i gjennomsnitt de siste 5-7 tiår), er mennekskeskapte eller naturlige. Ikke om de naturlige klimasyklusene eksisterer.

At temperaturen i atmosfæren og havet øker er det ikke tvil om. Det er ikke på grunn av, men på tross av naturlige klimaendringer.

Er langvarige vulkanutbrudd med på å dempe? Det er stikk motsatt av hva jeg har lest, men jeg er ikke fagperson. Jeg har trodd, basert på lesing at slike naturlige endringer kan eskalere de menneskeskapte. Veldig bra om det er Feliz

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:31   #28
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Er langvarige vulkanutbrudd med på å dempe? Det er stikk motsatt av hva jeg har lest, men jeg er ikke fagperson. Jeg har trodd, basert på lesing at slike naturlige endringer kan eskalere de menneskeskapte. Veldig bra om det er Feliz

Men vi har jo ingen slike langvarige vulkanutbrudd vi kan relatere endringene til? Jeg er usikker på om jeg skjønner riktig hva du mener her. Det gajamor snakker om er naturlige, periodiske variajsoner i jordas bane rundt sola, jordas helningsvinkel i forhold til banen, i tillegg til solaktiviteten i seg selv, disse er forutsigbare og følger et bestemt mønster, og er brukt som en forklaring på istidene og de langvarige klimaendringene spesielt i kvartær. Vulkanutbrudd er uforutsigbare og kan oppstå, og vil da kunne påvirke klima, men ikke de klimaendringene vi ser nå.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:37   #29
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Men vi har jo ingen slike langvarige vulkanutbrudd vi kan relatere endringene til? Jeg er usikker på om jeg skjønner riktig hva du mener her.

Ikke nå, men Laki skalte tragedie og det er hevdet at tilsvarende kan gi katastrofe om det kommer på toppen av den eskalerende krisen vi ser nå.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:38   #30
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Ikke nå, men Laki skalte tragedie og det er hevdet at tilsvarende kan gi katastrofe om det kommer på toppen av den eskalerende krisen vi ser nå.

Ja, selvsagt, men de er likevel ikke noe argument for å begrunne at dagens klimaendringer er helt eller delvis naturlige. Jeg oppfatter spørsmålet som om vi tror dagens klimaendringer er menneskeskapte eller ikke, ikke om en tenkt naturlig prosess kan komme til å endre klimaet ytterligere i framtiden. Men det er mulig vi bare snakker litt forbi hverandre her.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 12:47   #31
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, selvsagt, men de er likevel ikke noe argument for å begrunne at dagens klimaendringer er helt eller delvis naturlige.


Lurer på om vi snakker forbi hverandre. Ulik begrepsbruk kanskje?

Det jeg leser her samsvarer vel egentlig med det jeg tenker om saken.

https://snl.no/klimaendringer

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 13:18   #32
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men altså, hvordan kan man IKKE merke at klima har forandret seg her i Norge også? Ikke like drastisk som i andre mer utsatte land, men det har jo skjedd ting her også.

Ja, jeg er enig. Og jeg tror det kommer til å komme en stor omveltning nå med tanke på hva folk synes. Men vi har vært "beskyttet" (<- ok, ikke helt bra ord, men ...) i forhold til mange andre land.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.

Tror Guava er helt enig med deg - hun bare påpeker at det er for mange sammenligninger mellom epler og pærer på begge sider. Kan godt være det gjøres i beste mening, men hvis side A gjør det åpner den for at side B gjør det (Jeg så en film i går som omhandlet en politiker som diktet opp en fiktiv skikkelse som var ment å skape empati og brukte denne skikkelsen til å få gjennom en lovendring. Legg merke til hvor mye journalistikk som er vinklet på denne måten: De bruker enkeltpersoner for å fremme saker, eller sannheter)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 13:27   #33
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.395
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Ja, tror egentlig vi er enige.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no