Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Mat til sommerselskap

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-06-20, 21:48   #1
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Mat til sommerselskap

Vi skal ha familieselskap i helgen. Hadde egentlig tenkt på grilling, men ser at det er meldt regn den dagen. Så får satse på noe annet. Gjerne noe som kan tilberedes på forhånd og kanskje heller ting som ikke trenger serveres varmt.

Er det noen som har noen gode tips til meg? Det er både voksne, barn og ungdommer som skal spise og vi er ca. 20 stykker.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-20, 21:55   #2
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Spekemat?

Spekeskinke i ulike varianter kan legges klar på fat i forkant. Eggerøre kan også lages klar først, eventuelt bare like før. Grønn salat, baguetter/loff, potetsalat.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 18-06-20, 22:33   #3
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Spekemat var kanskje ikke så dumt nei.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-06-20, 22:42   #4
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Pastasalat er godt, og aller best dagen etter den er laget. Pasta, pesto, kylling, bacon, paprika, pinjekjerner, soltørkede tomater. Og gjerne hvitløksbaguetter inntil.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 03:47   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Ja, noen salater er godt!

Pastasalat; Pasta, apetina fetaost på glass med urter, mais, oliven, rødløk, cherrytomater, agurk = kok skruer el.l. Hell av vannet og la dampe litt. Mens lunken, hell over oljen fra fetaglasset. Rør forsiktig og la trekke til pastaen er kald. Vend forsiktig inn resten av ingrediensene. La gjerne stå over natten i kjøleskap, det blir den bare bedre av.

Enkel brokkolisalat. To-tre brokkolier for en stor bolle salat. Løk etter smak (vi bruker ofte vårløk, da blir den veldig grønn, evt rødløk for litt skarpere smak og litt farge), rosiner, solsikkekjerner og litt til dressing. Skyll brokkoliene, skjær opp, husk å bruke stilkene, de kan gjerne finsnittes. Løken skjæres fint og vendes i. Vi bruker typ en halv løk eller to vårløk til to brokkoli, men det kommer jo an på hva man liker av løk. Ha i godt med rosiner og solsikkekjerner. Lag en liten dressing som vendes i salaten. Vi bruker ofte en god dose ekte majones, en liten klunk eddik, salt, pepper, litt sukker, blandes god med en gaffel og vendes inn i salaten med en slikkepott. Eller noe tilsvarende med f.eks. rømme eller yoghurt, etter hva dere liker. Vi tar det vi har. Vi bruker den mye, står ofte en stor bolle i kjøleskapet som man kan ta en haug av til et måltid i farta eller i matboksen, men er óg fint tilbehør til mye. Kan lages i oppgradert utgave med tranebær, pinjekjerner og sprøstekt bacon (dropp da rosiner og solsikkekjerner). Til begge salatene er det også godt med sprøstekt spekeskinke. Legg skinkeskivene flatt ut på et bakepapir på stekebrettet og la dem tørke i ovn på 100 grader. Lite fett i, så tar ikke veldig lang tid. Pass litt på. Kan brekkes i mindre biter. Knallgodt. Kan lages imgod tid i forveien og oppbevares i tett boks. Ikke vend denne i salaten på forhånd, da blir den bløt.

For småvarmt kan karbonader og pølser varmes i ovn, gjerne med noen gode spesialpølser (bratwurst, italiensk landpølse osv), eller bare en gryte wiener i en god pølsebar, og en isbar med litt sauser og strøssel til dessert. Gøy for små og store, mine gamle onkler koser seg ihvertfall med isbar.


Sist redigert av Charlie : 20-06-20 kl 03:55.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 10:06   #6
zinatara
Bør lage seg en tittel selv
 
zinatara sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 6.729
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Jeg tenker jeg lager til en potetsalat, en pastasalat og en couscous salat. Og så har jeg kjøpt inn spekemat, kyllingklubber og karbonader. Jeg har noen hjemmelagde rundstykker som kan tines og tenkte å kjøpe en foccacia på bakeriet i dag.

Og så må jeg bake en kake i kveld, men ellers har jeg kjøpt sånne frosne makroner og vannbakkels. Har også moreller og jordbær. Kanskje jeg skal kjøpe en boks med småis.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 11:35   #7
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Jeg hadde elsket den menyen!

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 12:59   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Høres supert ut. Kos dere.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 13:41   #9
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Høres perfekt ut. Jeg kommer!

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-20, 23:47   #10
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mat til sommerselskap

Høres veldig flott ut, lykke til!

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no