Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kompostering - Erfaringer ønskes

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-06-16, 21:36   #21
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Hold oss (les: meg) oppdatert. Jeg blir mer og mer overbevist. Må bare få med mannen.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 13:20   #22
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Vi har landet på at vi prøver Bokashi først og ev. kjøper inn en stor Kompostbeholder i tillegg etter hvert.

Lykke til!

En enkel jordfabrikk er to pallekarmer oppå hverandre med et eller annet osm lokk. Jeg har også noe i bunnen så det ikke skal vokse ugress gjennom i jorden jeg lager!

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 14:04   #23
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

En enkel jordfabrikk er to pallekarmer oppå hverandre med et eller annet osm lokk. Jeg har også noe i bunnen så det ikke skal vokse ugress gjennom i jorden jeg lager!

Rusta har billige pallekarmer og lokk. Jeg kjøpte to halvkarmer og et flatt lokk med plast som jeg bare løfter av og på.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 14:44   #24
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Hvordan henter dere ut ny jord fra pallekarmen/jordfabrikken? Øverst ligger jo til en hver tid halvkompostert mat?

(Lukter det virkelig ikke noe av den? Og hvordan er det med snegler og halvkompostert mat i slike karmer? Blir det en sneglefabrikk også? )(Vet at det står at det ikke blir det - men vil gjerne høre erfaringer fra noen som ikke vil selge produktet.)

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 16:27   #25
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Noen ganger ser jeg noen snegler der som overnatter. Men ikke hver eneste dag.

Det tar gangke lang tis å fylle opp en pallekarm. I begynnelsen så fyller man med jord 50/50. Etter en stund har det man først tok i kommet ganske langt i utviklingen, og jeg bare blander inn det nye.litt jord på toppen. Jeg har enda ikke fylt en pallekarm i høyden.
Jeg har også tatt ut ligg, man ser litt matrester, men mest jord, og så har jeg lagt det i bed rundtom.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 16:42   #26
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Mine kompostbinger kan åpnes på siden. Så jeg tar ut det som er ferdig, setter på igjen siden og "dytter" ned det som er igjen. Nå har jeg utvidet med en pallekarm der jeg legger den ferdige jorden slik at jeg har den tilgjengelig og slipper å åpne en binge for bare litt jord.

Det lukter når kompostbinger er åpen, men ikke når den er lukket.

Og, ja, i min blir det litt snegl, men ikke veldig mange.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-16, 17:26   #27
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Har noen forsøkt å lage jord i søppelsekk?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 10:23   #28
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg skal forsøke til vinteren. Det går nok fint som en midlertidig greie. Jeg ville vurdert noen litt tjukkere sekker. I går var jeg og blandet inn bokashien (gjør det hver 14. dag) og trengte ikke noe ny jord å blande med. Det lukter ikke, men man kan kjenne litt eimen av strøet man bruker.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 10:31   #29
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Bokashien lukter gjæret. Det stinker ikke råttent.
Jeg har dumpet første bøtte med bokashi i jorden, nær bunnen av en pallekarm. Fylte på med jord på toppen og sådde salat.

Knøtteliten synes det lukter godt av bokashi-strøet.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 10:32   #30
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg venter utålmodig på at pakken skal sendes.

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hold oss (les: meg) oppdatert. Jeg blir mer og mer overbevist. Må bare få med mannen.

Det skal jeg.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 11:16   #31
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.683
Blogginnlegg: 17
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg gav Bokashi-bøtter til mannen i bursdagspresang. Og han ble glad.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 14:10   #32
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Høres interessant ut, følger!

Men om kompostering. Vet en som var veldig fan av varmkompost - hun samlet matavfall i en beholder inne, og la den i utebeholderen en gang i uka. Etter som jeg skjønte var det viktig å ikke åpne den ute for ofte. Greia var at da jeg skulle legge i matavfall i innebeholderen, sto det - slik jeg så det - en sky av muggsporer opp. Fikk høre at det ikke var noe problem, det skulle være sånn. Etter et par år med dette fikk damen astma.

Hvordan er dette med muggsporer osv.? Jeg tenker at det ikke kan være sunt i et inneklima, men er det forskjell på komposteringsmetodene, kanskje?

Jeg er også redd for sneglefabrikker.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 14:15   #33
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Lest tråden en gang til. Blir stadig flere spørsmål!

Dette strøet man må ha - hva koster egentlig det? Tenker at hvis strøet koster endel - hvor er gevinsten ut over å føle seg god, osv.?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-16, 15:08   #34
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Ingen muggsporer fra min første bøtte som jeg påbegynte i påsken og sendte i jorden i helgen. Bøtten er tett, men med rist i bunnen så væske renner ned og man tapper væsken hver 3-5 dag. Hadde en matboks lagt like lenge hadde det bare vært støv igjen.
1 kg bokashistrø koster 149,- kr.

Sitat:

1 kg bokashistrø holder i ca. 3 måneder til en familie på fire. Faktisk forbruk avhenger av størrelsen på husholdningen/ mengden matavfall.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-16, 11:31   #35
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg kommer denne uken til å bruke opp min første pose med bokashistrø. Jeg har holdt på i ca tre måneder.

Bokashien mygler ikke og det er viktig å ikke ta myglet mat ned i boksen. Den fermenteres. Daglig ned i lufttett boks der strøet gjør jobben med bakterier som fermenterer matrestene. Fritt etter min hukommelse.

Jeg snakker konsekvent om Bokashi da det er det eneste jeg har erfaring med.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-16, 18:29   #36
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Hvordan oppbevarer dere strøene etter at posen er åpnet? I plastboks?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-16, 20:38   #37
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Opprinnelig lagt inn av Éowyn, her.

Hvordan oppbevarer dere strøene etter at posen er åpnet? I plastboks?

Jeg har klippet den åpen i ett hjørne, og satt på en stor poseklype.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-16, 13:59   #38
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Jeg har klippet den åpen i ett hjørne, og satt på en stor poseklype.

Ja, og så fikk jeg med en liten plastboks fra bokashibutikken som holder ca en uke i slengen.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-16, 21:26   #39
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Nå så jeg at jeg bestilte Bokashi i januar, og dermed har gjort det siden februar. Så 4,5 mnd ca varte en pose strø. Jeg har fylt et spann på 14 dager.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-16, 23:01   #40
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Startsett med bokashi på vei i posten

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no