Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvordan vurdere skolemodenhet?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-08-20, 10:38   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan vurdere skolemodenhet?

Tråd startet bare fordi jeg synes dette er et veldig spennende tema å diskutere og håper at noen vil dele tanker med meg.

Det kommer stadig artikler om kjønnsforskjeller skoleprestasjoner og hvordan dette kan motarbeides. Aftenposten har hatt en rekke artikler om dette i det siste, og i dag var dette lederartikkelen.

Jeg ser det står skrevet at man nå tester ut fleksibel skolestart i Kristiansand og Trondheim. Er det noen her inne som kjenner til disse prosjektene og har noe å dele?

Og hvordan skal man egentlig vurdere skolemodenhet? Hvem skal få ta den beslutningen til slutt?

Like før snuppa skulle begynne på skolen så hadde vår daværende nærskole et prøveprosjekt, men dette ble avsluttet. Jeg snakket en del med rektor om dette prosjektet, og erfaringen var at det slett ikke var de mest skolemodne som valgte å starte tidlig. Det var heller de som hadde "valgt" å ikke ha barnehageplass som sendte ungene tidlig på skolen, og disse barna var på ingen måte klare for dette. Selvfølgelig var det unntak, og noen unger som begynte tidlig fordi de var klare. Men spredningen ble altså ikke mindre ved å la dette bli en beslutning som var opp til foreldrene. Tvert imot.

Det er alltid farlig å dra inn egne erfaringer i slike tråder, men jeg gjør det allikevel siden jeg har så innmari forskjellige unger. Vi søkte om fremskutt skolestart for snuppa, og fikk det godkjent (og anbefalt) av ppt. Men så ombestemte mannen min seg, og hun ventet til det året hun fikk starte med de født i hennes år. Om dette var en riktig beslutning er vi fremdeles usikre på.

Knerten er høstbarn. Jeg husker at jeg var dypt fortvilet da han skulle begynne på skolen. Han var på ingen måte klar for dette. Faglig var han langt forbi der han trengte å være, men han manglet så mye annet. Hvordan skal man vurdere generell modenhet opp mot faglig nivå? Hva er viktigst og hvordan skal foreldre klare å vurdere dette selv?

Hvem vil velge å starte tidligere og senere? Og vil dette kunne gi de riktige effektene på kjønnsforskjeller i skolesystemet?

Eller burde man rett og slett lagt om undervisningsmetodene for de minste barna slik at de urolige guttene født på høsten kunne lære de også? Bare ikke sittende bak en pult med en bok foran seg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
 

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no