Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Kompostering - Erfaringer ønskes

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-16, 23:14   #1
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Kompostering - Erfaringer ønskes

Vi skal begynne med kompostering så jeg er på jakt etter erfaringer med ulike kompostdunker.

Renholdsselskapet sponser med inntil kr. 1000 for å kjøpe beholder. Vi kan velge mellom bl.a KompostBjørn, Storeholmen, Separett kompen (cipax), Jora kompostvender og Bokashi.

Hva slags beholder har dere og hva er deres erfaring med denne?
Hvor ofte legger dere matrester i den? Hver dag? Eller samles det opp inne over flere dager?

Bokashi ser veldig lettvint og greit ut. Vil Bokashi-dunk (eller DIY Bokakashi) blir for liten til en familie på 5 slik at vi heller bør satse på en stor "vanlig" dunk?


Sist redigert av Éowyn : 29-05-16 kl 23:30.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-16, 23:38   #2
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Henger her og håper på erfaringer om bokashi

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 08:06   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Har Bokashi, men ikke hatt den så lenge (siden påske). Har akkurat fylt opp dunk nr 2, så nå skal første dunk i jorden.
Det burde ikke være noe problem til familie på 5, for egentlig bør man jo innføre helt andre tiltak om den blir for fort full - da har man for mye unødvendig matavfall ... Og det er helt og holdent basert på det jeg opplever selv. Her i huset bør vi skjerpe oss.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 08:51   #4
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.588
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg har akkurat tømt andre runde bokashi, så jeg har ikke veldig mye erfaring ennå. (Det er en bokashitråd et sted på forumet, men den er vel ikke fryktelig lang). Hvor lang tid det tar å fylle bøtta kommer an på flere ting, men vi tre bruker i hvert fall tre uker på å fylle opp.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 10:17   #5
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 7.967
Blogginnlegg: 269
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg har en kompostbjørn, men med en familie på fire og en diger hage, blir den faktisk for snau, fordi prosessen tar litt tid. Tenker å supplere med bokashi for innendørsavfallet, og heller bruke kompostbjørnen til hageavfallet.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 10:20   #6
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.905
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg har to kompostbinger. En godt isolert i tre, ganske liten, som jeg har fått i presang og en rimelig i plast fra Clas Ohlsson, litt isolert, men ikke fullt så god som den andre.

Begge fungerer godt, men jeg ser jo at det går raskere i den i tre, så nå tar jeg jord ut fra den og så overfører jeg noe av det som har begynt å kompostere i den andre. Jeg får ganske mye jord fra komposteringen. Jeg kjøper noe jord fra hagesenter, og så blander jeg det med kompostjord når jeg legger det ut.

Jeg komposterer matavfall, men ikke kjøtt og fiskerester. Og så tar jeg i noe hageavfall, men har stor hage, så det blir ikke plass til alt. Jeg vurderer en til for å få det til.

Vurderer ikke bokashi. Jeg har bittelite kjøkken og vil ikke ha flere ting der enn jeg må.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 10:41   #7
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Vurderer ikke bokashi. Jeg har bittelite kjøkken og vil ikke ha flere ting der enn jeg må.

Jeg har bokashien på vaskerommet.
Den bør jo uansett bare åpnes en gang om dagen, så da samler jeg på kjøkkenet og så tusler jeg ned med det etter middag eller noe.
Men ja; det at den står inne gjør jo at den tar litt plass, selv om jeg foretrekker å ha den innendørs fremfor å måtte gå ut.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 10:42   #8
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Du får 1000 kr av BIR for Bokashi. Ettersom den koster hele 1000 kr i innkjøp, så er det unektelig en innmari god deal.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 11:42   #9
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg har bokashi OG flere måneders erfaring!

Jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale. Det fungerer fantastisk bra. Jeg har laget jord! Den er SÅ fin.
Når det er under 15 grader skjer det ingenting men det kan ligge klart ute til det blir over 15 grader og da setter prosessen i gang. Jeg er veldig fornøyd. Har en dunk på kjøkkenet, og den er av en størrelse som gjør at den KAN settes inn i et skap, og en dunk stående ytterst i en gang vi har. Det går akkurat med 14 dager. Vi er fem i familien.

Ute samler jeg det i en pallekarm jeg har lagt et provisorisk lokk over. Skal lage en finere innretning etterhvert. Har sett noen brunsnegler der, men ellers får det være i fred.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 14:48   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Har Jora 270 l. Veldig grei i forhold til fylling og tømming. Den ene delen står og modner mens du fyller den andre delen. Når den skal tømmes, triller du bare trillebåren under og tipper alt nedi.

Det man MÅ huske -uansett, sikkert - er å bruke 1 del strø til 3-4 deler matrester. (juster etter fuktighet). Komposten må aldri være våt, men heller på den tørre siden. Har aldri sett på maken til tomatplanter etter at jeg plantet dem i denne komposten. Wow!

Hvis jeg ikke hadde hatt Jora, ville jeg gått for bokashi.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-05-16, 22:13   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.403
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Vi har en kompostbjørn og trives med den. Hadde muligens prøvd den der innendørs-greia om vi ikke hadde det, har lest om det og det virket jo greit, men så har vi altså en velfungerende kompost så da fortsetter vi med den.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 09:08   #12
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Daisy: Hvor lenge varer 1 kg strø?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 10:52   #13
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Jeg har snart brukt opp min første kg, tror jeg har til to uker til. Men når begynte jeg da? februar/mars?

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 17:00   #14
Sonar
Bør lage seg en tittel selv
 
Sonar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer

Har også bokashi. Hadde visst Bir på døren igår for godkjenning, men fyren orket ikke gå opp på kjøkkenet, så han hadd bare skrevet ok. Regner med å få støtten på kr 1000 på konto snart

Vår erfaring med familie på fem. Jeg har to bøtter som er tømt og skal bli til jord, første bøtten har stått i snart 4 uker i boden, det er nesten jord alt. Jeg satser på å få tømt jorden ut i helgen. Vi har en liten bøtte med lokk som vi kaster matavfall. Når den er full, så tømmer vi den i bokashibøtten, det skjer ikke hver dag. Egentlig overrasket over hvor lite mat vi kaster, jeg trodde det var mye mer. Selve bokashibøtten bruker vi 2-3 uker på å fylle.

Jeg må finne en lur løsning ute med jorden. Nå har vi baljer inne, men har absolutt plass i Hagen til en løsning ute, har bare ikke funnet helt ut av det.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 18:00   #15
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Stemmer det at man kan lage jord i søppelsekk også?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 19:55   #16
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Stemmer det at man kan lage jord i søppelsekk også?

Ja. Om vinteren kan man hive bokashi og jord lagvis i sekk. Om våren når det blir bra nok temp så blir det jord. Det kan stå hele vinteren. Jeg skal prøve til vinteren.

Jeg har også hatt godkjenning på besøk. Ca en mnd siden men pengene har jeg enda ikke fått.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 20:06   #17
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Hvilke kommuner er det som gir støtte til slikt?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 21:26   #18
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

I Bergensområdet er det alle som er inne under BIR. Det er renovasjonsselskapet, ikke kommunen, som støtter.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-16, 21:52   #19
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Ser ut som mitt renovasjonsselskap støtter kompostering men ikke bokashi.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-06-16, 12:59   #20
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kompostering - Erfaringer ønskes

Vi har landet på at vi prøver Bokashi først og ev. kjøper inn en stor Kompostbeholder i tillegg etter hvert.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no