Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Lær meg å så inne

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-20, 01:31   #21
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.866
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Det jeg oppdaget, etter at jeg hadde startet denne tråden, var at jeg hadde et brett med lavendel jeg sådde i fjor vår stående ute på verandaen. Dvs at det gikk til hel**** med dette brettet pga vanstell i fjor, og så hadde det overvintret på verandaen i vinter (på delen som er under tak). Og det spiret jo kjempefint!

Så nå står det framme i lyset, fremdeles under tak og relativt sett ganske lunt, men det vokser sakte men sikkert. Kanskje blir det lavendel i år, by accident

Det har ikke vært av de kaldeste vinterene i år, men fikk litt trua på at Magica-metoden kan funke her også.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 16:53   #22
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Jeg sådde for to uker siden i dag. Det meste har allerede spirt. Litt flaks, det da.
Ikke hadde jeg mer jord heller så jeg gravde litt i hagen og brukte jord fra en inneplante å blande med.
Hadde ikke potter å så i så jeg brukte plastkopper, derfor har de ikke så mye jord i hver. Skal potte om bare de blir litt større.
Dro en brødpose over og lagde etpar hull sånn at det ble litt drivhuseffekt. Har dusjet vann over hver dag og nå er de fleste godt igang. Det ble litt mugg på så da dro jeg av posen litt hver dag. Det hjalp visst. Har ikke plantelys, de har kun stått på spisestuebordet ved et stort vindu.
Skal la de bli litt større så potter jeg de om i hver sin potte.

Har også 4 potter med geranium, Dronning Ingrid, som har overvintret og har toppet de flere ganger så jeg har altfor mange planter etter det.
Mannen tok hintet og kjøpte et lite hylledrivhus fra Rusta. https://www.rusta.com/no/veksthus-p623011450201.aspx Det står i stua nå men skal ut på terrassen etterhvert. Gøy å ha noe å dulle med.

Har sådd paprika, chili, og klasetomater. Det siste fra tomater som jeg har kjøpt i butikk så var spent på om det kom opp noe. Ser ut som at de er mest villig, faktisk. Gøy å prøve.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 16:57   #23
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Da har vi hatt en liten så-seanse her også. Ungene fikk hver sin pakke med blomsterfrø i påskeeggene, så vi har sådd disse, og litt salat og noen krydderurter. Regner med de kan settes direkte ut når de spirer, da har vi kommet godt inn i mai, og kan forvente stort sett frostfrie netter. For øyeblikket står det to brett i vinduskarmen i kjellerstua, og ett brett ute under verandaen (salat, som ikke spirer i temperaturer over 20 grader).

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-20, 21:34   #24
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg å så inne

Etter at vi renoverte hovedetasje for to år siden fikk jeg et hjørne i stuen med vinduer på begge kanter. Der trives småbabyene mine kjempegodt, selv om det er i stuen med normal temperatur.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no