Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-03-21, 21:51   #241
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Der jeg vokste opp var det vanlig å stake katta når vi møtte ei.


Ja, klappe en katt, om det ikke var åpenbart?

Og vi tællæ, altså at vi ruslet/gikk.

(Østfold)

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 21:56   #242
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.359
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Sier ikke alle gangsperr?

Nei, her i sør sier vi lemster.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 22:15   #243
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Fersken, her.

Opplett finnes i både bokmålsordboka og nynorskordboka, så det er nok ikke bare dialekt. At det kanskje er mest bruk utenfor sentrale strøk er jo sannsynlig.

Så Bergen eller Stavanger er ikke sentralt??????!!!!!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 22:52   #244
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Bergen. Småsentralt.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 22:56   #245
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.436
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Også oppvokst med å si gangsperre, men her i sør har jeg fått passet påskrevet; at jeg kan da ikke ha gangsperre andre steder enn i beina, som gange brukes til! Så her er de lemster i steden for, noe som får meg til å tenke på lemen som ligger overalt i veien over fjellet i lemenår.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 23:02   #246
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Jeg sier støl, men har alltid hørt gangsperre også, på ulike kanter av landet.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 23:14   #247
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Gangsperre er et mye bedre ord enn støl, jeg savner at folk her ikke forstår det!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 23:26   #248
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.396
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Så Bergen eller Stavanger er ikke sentralt??????!!!!!

Nå prøvde jeg å være diplomatisk her, men den delen av familien min som er fra Stavanger sier ikke opplett.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 23:34   #249
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

De fleste i Stavanger sier ikke opplett, nei, men det er da et ord noen bruker og vi vet hva betyr, altså.

Forøvrig: Gangsperr. Hos oss uten e. Vi skjønner hva støl betyr, men gangsperr er verre enn støl. Støl er man kanskje når man kravler ut av senga om morgenen. Gangsperr er det man får etter hard trening.

Lemster brukes ikke her, men jeg kjenner jo noen som sier det. For meg virker det mer litt i retning mørbanket og øm, på en måte. Muligens litt støl.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 23:47   #250
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Gangsperr er uten e for meg også. Støl er i sammenhengen "stiv og støl" når du står opp, feks.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-03-21, 23:48   #251
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.755
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Og så har du bygdetrønderske maroder. Da er du ikke bra i kroppen, tror jeg.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 11:24   #252
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Gangsperre og lemster er to forskjellige ord og man kan ha det ene uten det andre. Maroder er stort sett samme som lemster.

Et ord jeg brukte igår, og som en person fra tre kommuner unna ikke skjønte: Aubert.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 11:28   #253
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Gangsperre og lemster er to forskjellige ord og man kan ha det ene uten det andre. Maroder er stort sett samme som lemster.

Et ord jeg brukte igår, og som en person fra tre kommuner unna ikke skjønte: Aubert.

Er det det samme som "abærra" (fra "mitt" sted i Troms)?

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 11:44   #254
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Jeg kom plutselig til å tenke på et ord: fattatibrann.

Er det flere som bruker det ordet? Det verste er at jeg ikke husker hva det heter på østlandsk.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 12:09   #255
lego
bygger
 
lego sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
Innlegg: 281
lego er litt kul
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Ett bidrag fra fylkesordfører i Troms og Finnmark, brukt i dagens fylkesting, leveres uten forklaring : asastyrt.

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 12:14   #256
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.396
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg kom plutselig til å tenke på et ord: fattatibrann.

Er det flere som bruker det ordet? Det verste er at jeg ikke husker hva det heter på østlandsk.

I Gudbrandsdalen sier de i alle fall at det "fåttå ti", når noe tar fyr. Mamma fra Hedmark sier at "det fata ti".

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 17-03-21 kl 12:23.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 12:21   #257
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Å fatne heter det på nynorsk, når noe tar fyr. Dialektvarianter av det?

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-21, 12:29   #258
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.958
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva er ditt favorittuttrykk eller favorittord på dialekt?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Sier ikke alle gangsperr?

Mitt møte med resten av verda, altså den utanfor søre Sunnmøre var på idrettslinje på folkehøgskule i Porsgrunn, i nitten pil og bue, og der var det opp til fleire som var både lemster og støl, men eg var veldig forundra over kvifor dei ikkje hadde gangsperr?

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no