Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Oljet eller lakket parkett?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-07, 15:15   #1
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Oljet eller lakket parkett?

Jeg ønsker meg oljet parkett men innser at det nok er mest praktisk med lakket. Finnes det ikke noe som ser ut som oljet selv om det er lakket? En slags matt lakk eller noe? Mener jeg har lest noe om det tidligere men klarer ikke å finne tilbake. Noen som kan hjelpe?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 15:24   #2
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Jeg synes ikke lakket er mer praktisk. Det kommer hakk i begge, og det er mye mer pes å fikse når det er lakket. Dessuten viser det bedre, synes jeg.

Vi har et spesialvaskemiddel for oljet parkett som har olje i, og det metter overflaten godt. Hvis det kommer synlige riper, bruker jeg en spesiell oljespray som fikser det aller meste.

Det jeg kanskje IKKE vil anbefale, er overflatebehandlinger som endrer fargen. Vi har røket eik heltre. Den har en nydelig brun farge, men den er jo vanlig eik under. Kræsjbangaufillernpillern.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 15:28   #3
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Jeg synes oljet eik er mye pener å se på, og også bedre å gå på barbeint. Vi har en grusom, oppripet kirsebærparkett nå, og planlegger å bytte den ut med oljet eikeparkett. Det eneste som gjør oss skeptiske er at den må/bør oljes årlig. Hva gjør man med møblene da?

Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 15:39   #4
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.253
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Man flytter dem. Vi har en kompis som driver med det, og tok alt inn på kjøkkenet en kveld, og alt til stuen neste kveld. Det som er fint, tross alt, er at det ikke blir kjempeskille om man lar stereobenken stå og bare håndoljer litt under der etterpå. Det er verre med lakk. Men det må man jo ikke ta så ofte, da.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:21   #5
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.


Det jeg kanskje IKKE vil anbefale, er overflatebehandlinger som endrer fargen. Vi har røket eik heltre. Den har en nydelig brun farge, men den er jo vanlig eik under. Kræsjbangaufillernpillern.

Jeg vil ha et lyst gulv. Olje med hvitt i, går det bra på eik da tror du?

Hva med vasking av oljet gulv? Bør man vaske mer, mindre eller like mye? Hvor mye kan egentlig tregulv vaskes?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:35   #6
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Lykken er et oljet gulv!
Jeg oljer en gang i året, bruker mye tørrmopp og vasker med Jif gulvvask.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:37   #7
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Oljet! Lakkede gulv er livsfarlige å gå på med ullsokker. *frossenpinn*

  Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:42   #8
Marge
Bør lage seg en tittel selv
 
Marge sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 3.669
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Oljet parkett er finest

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 18:48   #9
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Vi har mattlakket eikeparkett med hvit pigment. Ikke glatt og deilig å gå på. Enkelt å rengjøre er det også, om man gidder.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 20:12   #10
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
Innlegg: 5.001
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Oljet parkett er definitivt flottere enn lakkert syns jeg, men med tre små så syns jeg vår lakkerte variant nok er det mest praktiske. Om noen år når ungene blir litt større og griser litt mindre, kan det godt være vi går over til oljet.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 20:23   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.871
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Det kommer an på hvor hard bruk man har også. Nå er kanskje ikke dette noe aktuelt tema i en privatbolig, men vi hadde oljet eikeparkett på jobben, og den ble ufattelig møkkete på 1-2-3. Den så aldri det minste rein ut, bare grå og sjuskete. Da den ble lakket med en helt matt lakk, ble den veldig mye finere og mer praktisk.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 20:48   #12
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Vi har mattlakket eikeparkett med hvit pigment. Ikke glatt og deilig å gå på. Enkelt å rengjøre er det også, om man gidder.

Hvilken type er det? Har du bilder, eller link?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-07, 20:53   #13
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Vi har kjøpt den hos Interiørland. Dårlig med bilde i dag. Minn meg på det i morgen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 20:16   #14
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Vi har kjøpt den hos Interiørland. Dårlig med bilde i dag. Minn meg på det i morgen.

Er det ikke i morgen snart?

Vi har tittet litt mer på gulv og jeg tror jeg vil ha eik med mattlakk hvit. Litt usikker på om rommet blir for lyst. Hvilken farge har du på vegger, tak og møbler?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 21:25   #15
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.816
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Vi fikk en reklamebrosjyre fra Maxbo forrige uke, og der hadde de bilde av en eikeparkett med mattlakk som var "børstet" i overflaten så den kjennes som oljet parkett. Den er imidlertid mye enklere å rengjøre, og ikke trenger man å behandle den en gang per år heller. Kostet 399 pr kvm, og så veldig fin ut.

Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 21:35   #16
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Jeg vil ha oljet, mannen vil ikke det. Han mener det krever for mye vedlikehold. Hvordan skal jeg overbevise ham?

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-07, 21:44   #17
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oljet eller lakket parkett?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Er det ikke i morgen snart?

Vi har tittet litt mer på gulv og jeg tror jeg vil ha eik med mattlakk hvit. Litt usikker på om rommet blir for lyst. Hvilken farge har du på vegger, tak og møbler?


I morgen må bli i morgen. Nå er det for mørkt til å ta bilder.

Vi har hvite vegger, hvitt tak, hvite og eikemøbler.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no