Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Lakseoppskrifter

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-13, 12:06   #21
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

En annen ting som er godt (men som ungene dessverre misliker sterkt ) er å legge rå laksefileter i ildfast form, stavmikse en grønn guffe av urter (basilikum, rosmarin, gressløk, persille), hvitløk, salt, chiliflak og olje, ringle halvparten av urteoljen over, legge over tynne skiver av cherrytomat (mange!) og sjalottløk (2–3), og ringle resten av urteoljen over der igjen. Steke i ca. 20 min på 180 grader.

Denne lagde eg for ei drøy veke sidan - og det var VELDIG godt! Takk for oppskrift! Greitt nok - ungane fekk sine stykker utan "grøn gugge". Vi hadde steikte potetbåtar til og lettrømme. Vidunderlig - dette blir ein klassiker hos oss i alle fall.

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:16   #22
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Klassikeren hos oss er laksefilet stekt i ovn, krydret med estragon, salt og pepper.

Men enda bedre er det å lage en marinade av salt og søt soyasaus, revet ingefær og hakket hvitløk som helles over laksefiletene før de stekes i ovn. Serveres med couscous, salat og en liten rømmeklatt om man liker det. Kjempegodt.

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:17   #23
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Takk Anikka - men kva er søt soyasaus? Eg kjenner den salte da, det er sånn "vanlig"?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:38   #24
Timmi
Aktiv
 
Timmi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 187
Timmi er litt kul
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Ketjap manis er søt soyasaus.

__________________
Timmi

02 og 06
Timmi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 12:39   #25
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

aaah, ok - det trur eg nesten at eg har faktisk...

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 13:43   #26
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Asiatisk fiskesuppe er godt. Jeg har brukt denne oppskriften som basis, men endrer litt på den. Jeg bruker 5dl vann i tillegg og en fiskebuljongterning. Har også gulrot oppi. Veldig god suppe.

En annen variant vi har en del av er laks og pasta. Skjær laksen i terninger, rull de i sesamfrø og stek de i panna. Saus lages av 2 stk hakkete purrer som surres i smør i en kjele, et par ss mel røres inn og spes ut med vann og litt melk og litt buljong hvis det trengs. Kok spaghetti. Broccoli og/eller salat er godt ved siden av.

Laks med spekeskinke er også godt. Rull spekeskinke rundt laksefileten og stek den i panna. Kan serveres med akkurat det tilbehøret du ønsker ved siden av.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-13, 23:12   #27
Anikka
Snøavhengig
 
Anikka sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Blåsborttoppen
Innlegg: 907
Anikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populærAnikka er populær
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Takk Anikka - men kva er søt soyasaus? Eg kjenner den salte da, det er sånn "vanlig"?

Det er ketjap manis, ja!

__________________
2011 - 2013

Dersom du vel å ikkje gleda deg over snøen, vil du ha mindre glede i livet, men same mengde snø.
Anikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 07:40   #28
Blåbær
Tankefull
 
Blåbær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 5.944
Blogginnlegg: 59
Blåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de flesteBlåbær er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Laksefilet i mellomstore stykker (del en posjon i to).
creme fraiche
soyasaus
sitronpepper
basilikum fersk

steik laks lett, ha i CF og surr noen minutter. Smak til med soyasaus og sitronpepper og topp med revet litt basilikum. Serveres med pasta, ris eller poteter. Vi har også brokkli til.

__________________
Mor til: Sjarmtrollet 04 og Minitrollet 08.
Blåbær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-11-13, 10:13   #29
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Takk Trøtt og Blåbær! Suppe er veldig pop her hos oss - så den der skal eg prøve!

Nå har eg lakseoppskrifter mange veker framover Eg noterer alt ned, og legg det inn i middagsplanen. Kjem til å prøve alt her trur eg

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 21:15   #30
hera
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 88
hera har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lakseoppskrifter

Støt like deler einebær, timian og havsalt og bruk som rub på salmalaks. I varm ovn så lenge som du vanligvis bruker (noen liker den bedre stekt enn andre). Vi spiser den med tradisjonelt tilbehør: Kokte amandines, sitronbåt, agurksalat og rømme.

Denne oppskriften fra Nigella (laks med sobanudler) er også dyrisk god:

http://www.nigella.com/recipes/view/...ll-dupleix-414

hera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no