Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-12-21, 22:50   #21
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.728
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi gjorde det noen år da barna var små og ville det.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 22:56   #22
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.816
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi gjør det julaften. Rett etter middagen og før nissen kommer med gavene. Jeg synes det er en veldig koselig tradisjon.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 22:58   #23
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Ja, vi har nokre runder og songar rundt treet før gåveopning.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 23:04   #24
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei, men da jeg var barn gjorde vi det.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 23:08   #25
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei. Ser for meg kaos uten like. Og treet står jo inntil veggen, hadde bare blitt pes tror jeg. Og kleint.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 23:11   #26
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei, det har vi aldri gjort. Ikke har vi plass heller. Jeg toner ned alt som minner om kristelig i jula siden jeg er ateist, så ikke noe juleevangelie her.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 23:13   #27
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei. Jeg hatet det intenst som barn, og skal i alle fall ikke gjøre det som voksen, i eget hjem. Mannen min er heldigvis helt enig, og foreldrene mine syns det er veldig trist at vi både nekter å gå rundt juletreet og synge julesanger.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 23:19   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Det avhenger av hvem vi feirer med. Mannen min synes vi er komplett gale, men i min slekt har dette vært vanlig.

Jeg er vokst opp med et årlig juleselskap den 2. juledag hvor vi gikk rundt treet i mange timer og sang ALLE versene på de fleste sangene. Jeg sang i kor og sang nesten høyest av alle. Bare slått av bestemoren min og hennes søster som hadde intern konkurranse (de sang også i kor, og sang godt).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-12-21, 23:38   #29
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.060
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei, vi gjør ikke det. Vi gjorde det hjemme ganske lenge, husker ikke helt når vi sluttet med det, men tror det var da niesen min begynte å bli større. Mannen har ikke noen tradisjon for det, og ungene finnes ikke interessert, så det har aldri vært aktuelt. Jeg er glad i å synge, men ikke med folk som gjør det under tvang.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 07:40   #30
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei overhodet ikke!

Da vi hadde Lillemann, og vi befant oss i selskap der slikt ble bedrevet, nærmest sloss mannen min og meg om hvem som kunne bruke «må passe Lillemann» som unskyldning for å slippe unna.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 07:47   #31
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.243
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi gjorde dette i mange år med barna vår. Stoppet for noen juler siden.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 07:50   #32
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei. Det er jeg heller ikke oppvokst med, bortsett fra på juletrefester og på skolen. Nesten litt rart siden mamma elsker den slags, og pappa er lærer, men det har vel med at vi bare var fem i familien og ikke hadde noe slekt i landsdelen, så det var alltid bare oss, og da var vi ikke mange nok til å rekke rundt. Siden jeg ikke er oppvokst med det har det føltes rart å skulle begynne med det. Vi synger ikke heller, bortsett fra jeg, og av og til eldstejenta, som synger med når det spilles julesanger vi kan på radio eller TV. Vi har heller ikke brukt nisse. Jeg er oppvokst med at "nissen kommer om natta mens vi sover og legger pakkene under juletreet, for han har så mange han må rekke innom i løpet av dagen, at hos noen må han bare gjøre det sånn" (siden jeg visstnok var livredd nissen da jeg var liten), så jeg har bare fortsatt med det selv også, og ungene har aldri etterlyst nisse.

Har heller aldri hatt tradisjon for å lese juleevangeliet, men hjemme hos meg måtte min mor alltid høre Per Aabel lese det på radioen. Min mor er ateist, men er glad i tradisjoner, og ikke minst liker hun å høre Aabel lese, enten det er juleevangeliet eller Piken med svovelstikkene. I eget hus har jeg verken lest eller lyttet til juleevangeliget ut over det vi tilfeldigvis hører, men jeg har alltid lest boka "Alle tiders julespill" høyt for ungene i løpet av advent, og der får man i det minste med seg en del av det.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 22-12-21 kl 08:29.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 07:55   #33
IOA
WF: BNBE
 
IOA sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.219
IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja.

Det er både jeg og mannen oppvokst med og det ble gjort når vi feiret jul det vekselsvis i en del år. Og det gjøres i vårt hus.

Jeg har i tillegg brakt inn en tradisjon jeg er vant med. Vi leser juleevangeliet før vi går rundt treet. Vi synger alle sangene vi kan (og har hefter så vi klarer flere vers) også avslutter vi med på låven sittet nissen, noen ganger høyere og høyere til han kommer. Det går gjetord blandt ungene om det året vi sang den 7 ganger. De husker ikke det året en kommunikasjonsvikt førte til at vi takk hal annet vers av den. Som sang nr 3.

Vi gjør som dere, går alltid rundt treet og synger. De som av ulike årsaker ikke kan være med, sitter i sofaen og synger med. Vi avslutter også med På låven sitter nissen, og da dukker han opp i løpet av det tredje verset. I år tror jeg kanskje det blir første året på mange år at vi ikke får besøk av nisse, men regner med det blir samme opplegget uansett. Sang og gang rundt juletreet blir det uansett!

__________________
IOA - stolt mamma til Snuppa feb 05 og Lillebror mai 09.
IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:07   #34
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja.

Det er både jeg og mannen oppvokst med og det ble gjort når vi feiret jul det vekselsvis i en del år. Og det gjøres i vårt hus.

Jeg har i tillegg brakt inn en tradisjon jeg er vant med. Vi leser juleevangeliet før vi går rundt treet. Vi synger alle sangene vi kan (og har hefter så vi klarer flere vers) også avslutter vi med på låven sittet nissen, noen ganger høyere og høyere til han kommer. Det går gjetord blandt ungene om det året vi sang den 7 ganger. De husker ikke det året en kommunikasjonsvikt førte til at vi takk hal annet vers av den. Som sang nr 3.

Her har juleevangeliet blitt lest før middagen.
Av en eller annen grunn alltid av meg. Jeg anser ikke meg selv som kristen selv om har vert med i kor og vert mer på noe sang/dans/drama grieier i kirka så er jeg ikke glad i den. Som konfirmant sa jeg til presten - vist Gud finnes hvorfor gjør han meg så vondt da? (Var på psyk i den tiden. Deltok på en samling og i kirken og hadde fest men husker absolutt ingenting..).

Ingen i min familie er Kristne nå så juleevangeliet er også utgått.

__________________
Even God was autistic, that's why the world spin
kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:10   #35
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.601
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi gikk alltid rundt juletreet da jeg var liten, men så utgikk det etterhvert. Antakelig som en kombinasjon av at vi ble tenåringer (og syntes det var sååå fælt) og at vi sjeldnere var mange på julaften. Men jeg vet at noen grener av familien har holdt på tradisjonen, selv om det til tider må brukes hjelpemidler som bamser o.l. for å rekke rundt treet. Stor andel korsangere, så det er ikke sanggleden det står på.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:14   #36
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.444
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi gjorde det alltid da jeg feirer jul hos besteforeldre. Tok med oss tradisjonen da feiringen ble flytter til mine foreldre. De siste årene har vi feiret hos oss. Da gikk vi rundt et par år mens sønnen var liten. Nå er det slutt på tradisjonen. Treet vårt står også sånn til at det ikke er mulig. Å flytte det hadde drept masser av kuler (som det Forøvrig henger mest av foran på treet fordi baksiden ikke er synlig).

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:30   #37
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.554
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Vi trekker frem treet før vi går rundt det, også setter vi et tilbake etterpå, men det står trukket frem når vi pynter, så det er pynt rundt det hele, og så er det en erfaren, øvet øvelse hvor en holder i treet og den andre drar i det dertil egnede teppet som treet står på, mens vi forsiktig drar det fem så vi kan gå rundt og danderer ledningene så ingen snubler. Det er jo nesen et lite høydepunkt i seg selv denne øvelsen her, fordi det ligge så mye forventning i den forberedelsen.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:36   #38
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.896
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Nei, husker vi gjorde det når jeg var veldig liten. Vi sluttet ganske fort.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:39   #39
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Åja, LG det er så koselig! Eg er fra ein samgfamipie, og me gjer det alltid ein eller annan gong i løpet av jul, sammen med familie og venner. Blanding av kristne sanger og sånne morrojulsanger.

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-21, 08:40   #40
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag
 
Hondacrv sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Innlegg: 13.070
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Går dere rundt juletreet (og synger julesanger)?

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Vi trekker frem treet før vi går rundt det, også setter vi et tilbake etterpå, men det står trukket frem når vi pynter, så det er pynt rundt det hele, og så er det en erfaren, øvet øvelse hvor en holder i treet og den andre drar i det dertil egnede teppet som treet står på, mens vi forsiktig drar det fem så vi kan gå rundt og danderer ledningene så ingen snubler. Det er jo nesen et lite høydepunkt i seg selv denne øvelsen her, fordi det ligge så mye forventning i den forberedelsen.

Hahaha, dette!

__________________
05
Hondacrv er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no