Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Barnemat

Noen spørsmål om sviskemos

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-11, 13:33   #1
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen spørsmål om sviskemos

I annen tråd fikk jeg tips om å bruke sviskemos/saft mor hard mage hos baby. Svisker er nå kjøpt inn og jeg lurer på et par ting:

Hvor lenge skal de koke (de er jo myke i utgangspunktet liksom)?
Skal de kokes sammen med noe?

Sviskene inneholder konserveringsmiddel (e202); bør jeg da la være å lage sviskemosen selv, men heller kjøpe ferdiglaget mos som er uten konserveringsmidler?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 13:47   #2
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe
 
SpetakkelRandi sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Innlegg: 9.985
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

hehe.. ehm.. jeg kjøpte bare sviskemosglass i butikken jeg. så jeg kan ikke hjelpe deg, med annen info enn at det gjør underverker for en babymage.

__________________
2003-2008


SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 13:51   #3
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Jeg kokte dem myke og kjørte dem i kjøkkenmaskina jeg, sammen med litt kokevann. Men nå er det jo årevis siden jeg hadde baby også da... :knirk:

  Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 13:53   #4
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Først til det siste du spør om: Jeg har ikke peiling ...

Til det andre:
Jeg har bare kokt sviskene i vann (bare fylt på litt så det bortimot har dekket sviskene) til sviskene begynner å bli godt møre. Så har jeg most det hele med stavmikser. Om du er redd for at det skal bli for flytende, kan du helle av litt kokevann først, og heller spe på til det blir passe konsistens etterpå.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:10   #5
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.530
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

må signere fadese. Jeg gjorde det slik. Kokte, sånn ca til jeg hadde glemt dem (ammetåke) og moste.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:16   #6
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Jeg laget noe sviske- og aprikosmos til Knotten, men husker ikke noe om hvor mye og hvor lenge.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:18   #7
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Og konserveringsmidlene tenkte dere ikke over? Er dere ekte FP-ere?

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:29   #8
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Småfolk sviskemos til et par kr glasset. Slo meg aldri å koke den selv nei.


Sist redigert av Isolde : 29-05-11 kl 16:47.
Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:35   #9
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

fantes bare nestle sviskesaft da jeg trengte det, så jeg måtte koke selv. dermed kunne jeg ikke reflektere over konserveringsmidlene, i all den tid jeg ikke hadde noe alternativ. det jeg liker med hjemmekokt er at den kan gjøres veldig "konsentrert", slik at man ikke trenger å gi mye.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:37   #10
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Opprinnelig lagt inn av Fluke, her.

Og konserveringsmidlene tenkte dere ikke over? Er dere ekte FP-ere?

Åpenbart ikke fullverdige FP-ere, nei.
Kanskje vi er Frp-ere.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:45   #11
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Slo meg aldri å koke deg selv nei.

Det er greit at jeg ser ut som ei sviske etter en time i basseng f.eks. men jeg tror ikke jeg anbefaler kok og mos allikevel.

Joda, glassene koster bare 12-13 kroner, men jeg tenkte nå at det er greit å lage så mye som mulig selv.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:47   #12
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.663
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Koster de så mye nå? Kostet vel 4kr sist jeg kjøpte. *går og retter skrivefeilen*

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 16:49   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Småfolk sin sviskemos kostet det. Jeg tror Nestlé sin var billigere, men den utgår uansett pris.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:19   #14
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Kokte sviskene godt møre, kjørte rundt med stavmiksern, og presset mosen gjennom en sil/dørslag for å være sikker på at det ikke var igjen noen sviskesteinbiter - ikke alltid alt er helt steinfritt...

Tenkte aldri over konserveringsmidler, da, men ble anbefalt dette av Helsesøster da Vesla var lita, så jeg tror ikke det er noe veldig skadelig uansett...

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:27   #15
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

e202 er det samme konserveringsmidlet som er i omeletteggene, og jeg fikk iallefall høre i omeletteggtråden at det var helt greit!

nei, jeg hadde nok vurdert pris, kvalitet og det hele. 14 kroner glasset for en mengde tilsvarende 4-5 svisker er jo ganske dyrt om man bruker mye. hvor mye koster en boks svisker?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:29   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.530
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

nestle sin, som var eneste jeg fant i starten med Knerten, kostet også over tieren altså. Ikke at det ruinerte oss, men jeg gikk over til å koke selv. Visste ikke engang om FP, og tenkte ikke på konservering i svisker. Ikke en superekte FP'er nei...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:32   #17
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Jeg tror at når det gjelder E202, kaliumsorbat, så er det å foretrekke framfor alternativet, som gjerne kan være muggsopp og andre mikroorganismer. Ferdigkjøpt sviskemos er vel ikke heller fri for alt mulig rart.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:45   #18
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg tror at når det gjelder E202, kaliumsorbat, så er det å foretrekke framfor alternativet, som gjerne kan være muggsopp og andre mikroorganismer. Ferdigkjøpt sviskemos er vel ikke heller fri for alt mulig rart.

Jo, ferdigkjøpt er uten konserveringsmidler siden det ikke er tillatt konserveringsmidler i barnemat.

Takker for svar ang hvordan å lage den.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:53   #19
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Jeg mente vel egentlig mest at ferdigkjøpt sviskemos ikke inneholder bare svisker; jeg mener å huske at den blant annet inneholder potetstivelse?

Vi kokte (og koker) sviskemosen selv. Noen minutter småkoking med vann nok til å dekke sviskene, deretter en runde i stavmikser eller blender sammen med litt av kokevannet for å unngå seig konsistens. Du kan evt. bruke økologiske svisker, men jeg har ikke sjekket innholdet fordi prisforskjellen var helt enorm ift. vanlige svisker.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-11, 17:56   #20
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.782
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Noen spørsmål om sviskemos

Jeg fant ikke økologiske svisker, så jeg kjøpte coop sine som kostet en tier ca for en pose. Sunsweet nekter jeg dessuten å kjøpe på grunn av urteit reklame en gang i hine hårde dager.

Sviskeglasset vi kjøpte inneholdt sviske- og pæremos, så det er mulig at jeg kommer til å blande sviskemosen jeg lager med litt pæremos også, for pæremos lager vi uansett en del av for tiden.

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no