Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-21, 16:35   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Jeg vil lage fantastisk tynnbunnet pizza, men opplever at den blir litt soggy i midten, i motsetning til når jeg lager klassisk åttitallspizza med mer deig. Skjønner at mer varme i bunn kan hjelpe, og ønsker meg derfor en pizzastein eller pizzastål.

Så hva er best? Er det slik at alle pizzasteiner faktisk ikke er det, men er keramiske, eller er det bare noen? Er det noen kvalitetsforskjell på står og stål eller stein og stein?

Overflom meg med informasjon!

INFO: har fått pizzastein til jul.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 11-02-22 kl 10:30.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:39   #2
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.049
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Jeg fikk en til jul. Elsker den Lager nan og pizza på den.

Denne:

https://www.kitchn.no/nettbutikk/gry...nsfast/146680/

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:42   #3
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Vi har pizzastein, men jeg merker ikke så stor forskjell på bunnen før og etter den kom i hus. Mannen lager veldig god pizza, med en deig som lages i tusen operasjoner og minst 48 timer før pizzaen skal spises.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:42   #4
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Du trenger pizzastål. Det holder mye bedre på varmen enn stein. Det må også være tykt; minst 6mm.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:44   #5
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.361
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Vi fikk en fin rund pizzastein til jul for noe år siden, men for å steike pizza til 5 personer - går det jammen lang tid. Så stål eller stein, det får andre avgjøre, sørg bare for at den dekker langpanna! Det er fint at alle får varm pizza samtidig.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:45   #6
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Jeg har pizzastål, 6mm tykt tror jeg det må være. Sliter litt med å finne plassering i ovnen, men nå tror jeg at jeg har funnet ut hva som fungerer best.
Fordel med stål er at det ikke sprekker som stein kan gjøre og det leder og holder varme veldig godt.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:46   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Vi har pizzastein, men jeg merker ikke så stor forskjell på bunnen før og etter den kom i hus. Mannen lager veldig god pizza, med en deig som lages i tusen operasjoner og minst 48 timer før pizzaen skal spises.

Kan du skaffe oppskriften?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Vi fikk en fin rund pizzastein til jul for noe år siden, men for å steike pizza til 5 personer - går det jammen lang tid. Så stål eller stein, det får andre avgjøre, sørg bare for at den dekker langpanna! Det er fint at alle får varm pizza samtidig.

Poeng. Vi lager jo to pizzaer samtidig, i varmluftsovn. Hm.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:47   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Du trenger pizzastål. Det holder mye bedre på varmen enn stein. Det må også være tykt; minst 6mm.

Jeg lette etter dette før jul, fordi mannen ønsket seg, men det var ingen som solgte 6mm. Endte til slutt med å kjøpe 3mm, siden det var det eneste som fantes. Men den fungerer bra den altså.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:51   #9
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Denne bunnen blir god, jeg lar den stå alt fra 24 timer til 4-5 døgn.

https://pizzamani.no/napolitansk-piz...r-kald-heving/

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 16:53   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Takk for oppskrift. Må kommer over min aversjon over dårlig oversatte amerikanske utrykk før jeg kan bruke den, tror jeg.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 17:10   #11
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Kan du skaffe oppskriften?



Poeng. Vi lager jo to pizzaer samtidig, i varmluftsovn. Hm.

Hvis du vil ha sprø og god bunn, er min erfaring at det viktigste er å kjøre på med varmluft og undervarme -ikke bare varmluft, og ha varmen på ca 250. Da merker jeg ikke veldig stor forskjell på med og uten stein. Kun en pizza om gangen.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 17:12   #12
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.841
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg lette etter dette før jul, fordi mannen ønsket seg, men det var ingen som solgte 6mm. Endte til slutt med å kjøpe 3mm, siden det var det eneste som fantes. Men den fungerer bra den altså.

Jeg har også 3mm. Det funker, men vi får bedre resultat hos venninna mi som har 6. Jeg skal skifte mitt ut.

Du får ikke stekt mer enn en pizza om gangen. Men med varm ovn går det ganske for å steke altså.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 17:25   #13
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Ja, det går veldig fort. Vi steker alltid mange. Hver pizza steker bare i 4-5 min.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 17:31   #14
Lille meg
ihuga feminist
 
Lille meg sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 6.188
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Jeg har pizzasteinen som Jålebeinet viser til, og liker den veldig godt. Viktig å la steinen varmes sakte opp og kjøles sakte ned for å unngå at steinen sprekker.

Ja, og så trenger man pizzaspade. Denne så fin ut:



https://bakerenogkokken.no/kjokkenre...hoCOWwQAvD_BwE

__________________
FrP-velgere. Den beste grunnen til å avskaffe allmenn stemmerett.
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 17:41   #15
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.821
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.



Poeng. Vi lager jo to pizzaer samtidig, i varmluftsovn. Hm.

Kanskje det er det du bør prøve å endre? Jeg synes ikke pizzabunnen blir like god i varmluft som ved vanlig over/undervarme. Steker heller to på rad.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 17:49   #16
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.206
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Hvis du vil ha sprø og god bunn, er min erfaring at det viktigste er å kjøre på med varmluft og undervarme -ikke bare varmluft, og ha varmen på ca 250. Da merker jeg ikke veldig stor forskjell på med og uten stein. Kun en pizza om gangen.

Dette! Og gjerne nærmere 300 grader.

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 18:07   #17
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Du trenger å gjøre 2 ting.
Meld deg inn i gruppa Pizzabakerne på FB
Kjøpe stål.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 18:07   #18
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Jula har billig/rimelig pizzaspade.

Det fulgte med pizzaspade (ikke i spadeform riktignok, men som et stort flak) med pizzastålet mitt og en fulgte med pizzaovnen.

Kald, rå pizza på varm pizzaspade har jeg dårlig erfaring med, så praktisk å ha to.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 18:09   #19
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Du trenger å gjøre 2 ting.
Meld deg inn i gruppa Pizzabakerne på FB
Kjøpe stål.


Bare ikke, for all del ikke, vær slumsete og still et ikkerelevant spørsmål i den gruppa. Jeg ble muta i en mnd fordi jeg spurte om noe som handlet om utstyr, ikke om pizza. Men mye bra info der, ja.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-21, 18:13   #20
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.157
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pizzastein? Pizzastål? Give me the details!

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Bare ikke, for all del ikke, vær slumsete og still et ikkerelevant spørsmål i den gruppa. Jeg ble muta i en mnd fordi jeg spurte om noe som handlet om utstyr, ikke om pizza. Men mye bra info der, ja.

Haha, de er gærne. Fikk du med deg den store saltkrigen? Men sjukt mye kunnskap om pizza, og pizzappen er genial.
Jeg kjøpte stål gjennom gruppa, skikkelig, skikkelig bra. Vi hadde test hjemme med 2 ovner, og stål og stein. Steinen mistet så fort varme at bare pizza nr 1 var helt som den skulle være. Stålet holdt gjennom de 4 pizzaene vi stekte.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no