Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Om rettigheter til bilder (på internett)

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-09, 09:44   #1
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om rettigheter til bilder (på internett)

Regnes det som OK å linke inn bilder når man også linker til hvor man har funnet de?

Jeg har feks funnet en fantastisk blogg: Bakerella
Er det da OK å linke inn bilder, når jeg henviser til bloggen? Hva synes dere? (Denne bloggen kan man faktisk hente inn bilder fra, mange blogger har jo software som gjør at man ikke kan det)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 09:45   #2
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internet)

Ikke uten at man har bedt om tillatelse, såvidt jeg har forstått.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 09:50   #3
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internet)

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Regnes det som OK å linke inn bilder når man også linker til hvor man har funnet de?

Jeg har feks funnet en fantastisk blogg: Bakerella
Er det da OK å linke inn bilder, når jeg henviser til bloggen? Hva synes dere? (Denne bloggen kan man faktisk hente inn bilder fra, mange blogger har jo software som gjør at man ikke kan det)

Det er helt ok for meg i hvert fall. :edel:

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:45   #4
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internet)

Jeg ville definitivt sendt en mail og spurt om tillatelse, samt henvist til kilden.

Jeg har nylig opplevd at ett av mine bilder fra bloggen min, er brukt i en læreplan, uten at jeg fikk høre ett ord om det, hverken før eller siden.
En av elevene kjente det igjen pga vannmerket mitt, og sa ifra til meg....

Joda, jeg er smigret, men ærlig talt. Det er jammen frekt syns jeg. :hårsår:

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:46   #5
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internet)

Hoi! Du tok vel kontakt, Shamu?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:53   #6
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internet)

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hoi! Du tok vel kontakt, Shamu?

Nei, jeg gjorde ikke det.... Jeg irritete meg grenseløst i ett par dager før jeg lot det ligge. :konfliktsky:

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 10:53   #7
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.414
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internet)

Jeg syns det er greit å linke videre til bilder man finner på nett, og det er fint å skrive kildehenvisning. Om jeg husker riktig fra opphavsretten, så kan man ikke reservere seg for det hvis bildene ligger tilgjengelig, men det er ikke lov for den som henter inn bildene å presentere dem som sine egne eller bruke dem for å selge/markedsføre noe annet.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 13:06   #8
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.086
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internett)

Tenker du på hotlinking, altså at bildene vises hos deg men fortsatt lastes fra serveren til den som eier bildene? Da er det et aspekt til som spiller inn, nemlig at du «stjeler» båndbredde fra den som faktisk hoster bildene. Folk har forskjellige ordninger for hosting, men veldig mange betaler ut fra bruk - og alle visninger av bilder via din side fører til bruk av kapasiteten bildeeier betaler for.

Hotlinking i stor skala er ikke helt kosher, men det er for så vidt ganske enkelt å beskytte seg mot hotlinking. :babler:

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-09, 13:27   #9
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.498
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om rettigheter til bilder (på internett)

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Jeg ville definitivt sendt en mail og spurt om tillatelse, samt henvist til kilden.

Ja, enig hvis det er sånn halvoffisielt. OG det skal fjernes fra det opprinnelige mediet. Men på internett, kan man jo hele tiden referere til den orginale siten.

Helt enig i at det du opplevde er sylfrekt.

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Tenker du på hotlinking, altså at bildene vises hos deg men fortsatt lastes fra serveren til den som eier bildene? Da er det et aspekt til som spiller inn, nemlig at du «stjeler» båndbredde fra den som faktisk hoster bildene.

Ja, det har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no