Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ang. kokt ris i romtemperatur

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-03-24, 07:59   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ang. kokt ris i romtemperatur

Jeg glemte å sette restene etter middagen i kjøeskapet, så gårsdagens kjøttfrie tikka masala iblandet ris ble stående på kjøkkenbenken i sju timer. Jeg vet at ris ikke skal stå i romtemperatur så lenge, men er det en "formildende omstendighet" at den var blandet i noe? Eller spiller det ingen rolle, slik at maten må kastes uansett?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 08:13   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Kast den. Det er verre at den er blandet i noe og dermed fuktig. Den bakterien vil du ikke ha.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 08:14   #3
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.176
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Kast den. Det er verre at den er blandet i noe og dermed fuktig. Den bakterien vil du ikke ha.

Dette.

__________________
I'm happy, hope you're happy too
Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 08:14   #4
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.438
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Spiller dessverre ingen rolle om blandet med noe. Hadde definitivt ikke tatt sjansen på det der.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 08:20   #5
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.735
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Jeg hadde definitivt kastet det, ja. Kjedelig.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 08:21   #6
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.020
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Jeg er vokst opp som risspiser, og ville ikke ha spist det. Jeg oppbevarer også delene hver for seg.
Nylig varmet jeg opp nettopp tikka masala som mannen min hadde frosset ned sammen med risen. Ved oppvarming smeltet risen litt sammen med karrien og hele greia fikk en vemmelig konsistens. Jeg måtte kaste det.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 08:42   #7
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Ja, det var det jeg fryktet. Akk, ja. Jeg synes mange av matrådene er litt hysteriske, men akkurat ris og pasta i romtemperatur har jeg respekt for. Så da går det i søpla.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 09:05   #8
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.810
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Bra du kaster det. Jeg har venner som har spist for gammel ris og vi snakker omgangssyke x 10 altså, så det vil du ikke ha.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 09:35   #9
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Noen i familien min spiste for mange år siden ris som hadde stått på benken over natta. Veldig akutt og kraftig sykdom. Før det visste jeg ikke om at det var noe spesielt farlig med ris sånn sett, men etter den hendelsen er jeg VELDIG forsiktig med ris-rester. Passer på at det ikke er noe fuktighet, og veldig raskt i kjøleskap, hvis det skal tas vare på.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 09:43   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Hva mener du med "ikke noe fuktighet"? Risen er vel litt fuktig/klebrig i seg selv? Eller tenker du på noe annet?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 12:31   #11
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Bakteriene formerer seg fortere om det er fuktig, mener jeg å huske fra jeg leste om dette. Mulig jeg husker feil, men jeg ser for meg skrekkeksempelet ris som står i romtemperatur og kanskje har litt vann igjen i bunnen av gryta. Mye å finne på nett om ris og faren for den bakterien. Som i motsetning til endel andre bakterier overlever uansett hvor mye man koker opp igjen.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 12:39   #12
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Jeg visste ikke det der om fukt. Men greit å vite.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 14:04   #13
Høns
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 1.444
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Kast!

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 15:01   #14
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur


Hadde tenkt å skrive at dette er ikke vi så nøye på og det har gått veldig bra, selv for meg som er utrolig sart på mat.
Men etter denne tråden skal jeg heller skjerpe egne rutiner.
Resteris til hønene da.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 15:06   #15
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.


Hadde tenkt å skrive at dette er ikke vi så nøye på og det har gått veldig bra, selv for meg som er utrolig sart på mat.
Men etter denne tråden skal jeg heller skjerpe egne rutiner.
Resteris til hønene da.

Jeg holdt på å komme med et forslag til hvem som kunne få risen din, men valgte å droppe det.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 15:11   #16
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.924
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Her i huset elsker de risrester så koker bestandig for mye til middag om vi har ris, men da går risen vi ikke bruker rett i kjøleskapet uten noe over først for å bli fort kald i så flat tallerken/bolle som mulig. Så tar jeg plast over når den er kald så den ikke blir tørr. Brukes 1-2 dager etter og er nydelig stekt i litt olje med kyllingkrydder/chilikrydder og et egg over til slutt. Men har fått mye mer respekt for ris og gryterett på benken de siste årene etter å ha hørt om noen som spiste ris stått på benken over natta. Visste ikke før at det var så farlig, men uansett så hater at mat står ute på benken. Bedre å kjøle ned fort uten lokk i kjøleskapet med gryterett også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 15:17   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.511
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Jeg holdt på å komme med et forslag til hvem som kunne få risen din, men valgte å droppe det.

Nå snøfta jeg kaffe i tastaturet mitt

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 15:57   #18
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.817
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.


Hadde tenkt å skrive at dette er ikke vi så nøye på og det har gått veldig bra, selv for meg som er utrolig sart på mat.
Men etter denne tråden skal jeg heller skjerpe egne rutiner.
Resteris til hønene da.

Vi har heller ikke vært nøye på det og hatt ris på benken ofte, trodde det var i supervarmt klima og flere dager som måtte til før det var farlig å spise.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 16:22   #19
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.397
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Mat inn i kjøleskapet så raskt som mulig uansett. Dagens kjøleskap klarer å kjøle ned ting som er varmt uten å varme opp det som står der noe særlig. Vi setter ut på vinteren om det er kaldt og noe er veldig varmt før vi setter i kjøleskapet. Vi setter aldri noe i romtemperatur for å kjøle ned.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-03-24, 16:50   #20
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ang. kokt ris i romtemperatur

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Kast den. Det er verre at den er blandet i noe og dermed fuktig. Den bakterien vil du ikke ha.

Dette. Absolutt viktig! Ikke ta noen som helst sjanser med ris.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no