Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-09, 22:14   #41
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Jeg skal plutselig lage biff burgund til 10 voksne i morgen, gitt! Gidder ikke salat til. Og har ikke bestemt meg for poteter eller brød. Jeg satser på denne oppskriften.

Da får du holde meg oppdatert på ja-ting og nei-ting å gjøre i morgen da.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 22:22   #42
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Da får du holde meg oppdatert på ja-ting og nei-ting å gjøre i morgen da.


__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-09, 23:25   #43
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Kjenn spesielt godt etter om det kan passe med foccacia til.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 10:41   #44
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Da var festen over og jeg kan oppsummere:

Vi brukte altså Daffy sin oppskrift, den var knallgod! Men jeg ser at du ikke vil ha svinekjøtt i. I så fall ville jeg bare ha byttet ut baconet med litt mer storfe og heller saltet gryta litt ekstra (for baconet ga unektelig et deilig touch av salt). Jeg vil i hvert fall anbefale oppskriften - den var jo idiotsikker og fin.

Vi var ti voksne og tre småspiste barn og jeg modererte derfor mengden litt: To kilo storfe, cirka 600 gr. bacon, 1 liter rødvin, 1,2 liter kraft (kjøttbuljong). Ellers brukte jeg de mengdene oppgitt i oppskriften. Det ble ganske akkurat nok. Sistemann åpnet buksesmekken og kastet inn håndkleet da det var en drøy porsjon igjen i gryta.

Jeg lagde den samme dag som den skulle serveres: Lot kjøttet koke i kraft i tre timer, tilsatte gulrot og løk de siste tre kvarterene, stekt bacon og stekt sopp litt før servering, så det akkurat rakk å bli gjennomvarmt. Jeg serverte mandelpoteter til - det var smaskens og fint å ha noe som sugde til seg kraften! Savnet på ingen måte salat. Tror absolutt det passer bra med foccacia til.

Ellers ble det veldig mye kraft til overs i gryta. Tror at jeg skal kutte litt ned på mengden av vått til neste gang, og kanskje heller lage litt mer konsentrert buljong for enda kraftigere smak.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 11:17   #45
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Bacon er greit. Det må med. Har kjøttkraft i fryseren men noterer meg at jeg kan kutte ned på det våte. Eventuelt koker det vel mer inn når det skal varmes opp dagen etter.

Poteter eller foccacia og aioli? Eller begge deler?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 17:12   #46
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Jeg tror det blir skikkelig funky med foccacia og aioli. Men det er superenkelt og goså godt med poteter. Siden jeg hadde mandelpoteter gadd jeg ikke skrelle de, heller.

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 18:52   #47
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.463
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Potetmos hvis du gidder, er sikkert det aller aller beste. Den suger så fint til seg den gode kraften fra gryten. Jeg er sikkert litt firkantet, men jeg ville hatt fransk landbrød heller enn focaccia. Fransk gryte til fransk bakverk liksom ...

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-09, 19:58   #48
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.457
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken av disse gryterettene skal jeg lage?

Fransk landbröd, ja. Det er skikkelig godt til saann gryte.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no