Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Vaske nytt tøy før bruk ...

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-07-18, 11:11   #41
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Jeg pleier å kjøre gjennom en 20 min hurtigvask (eller rask oppskylling for hånd for bh-er og sånt), men ikke ulltøy og yttertøy.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 11:38   #42
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Dere som vasker alt nytt tøy, vasker dere også f.eks. selskapskjole i silke eller fløyel, ullgenser/kjole, dunjakke, allværsjakke ...?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 11:45   #43
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.434
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Vaske nye klær, det har jeg aldri hørt om før - bortsett fra babyklær, håndklær og sengetøy.
Så jeg spør som Filifjonka, og lurer på hva dere gjør med nye sko...

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 12:04   #44
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.820
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Jeg vasker nytt sengetøy, håndklær og undertøy før vi tar det i bruk for å fjerne overskuddsfarge og kjemikalier. Her i huset er vi to som får allergiske reaksjoner i form av kløe og utslett om vi ikke gjør det. Jeg har tidligere jobbet med å selge sengetøy, og da sto det også på pakkene at man skal vaske det før bruk.
Vasket også alt av baby/småbarnsklær som skulle være inntil huden før bruk.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 12:06   #45
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.249
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Det har nok hendt jeg har vasket nytt sengetøy, men det går så mange år mellom hver gang nytt tas i bruk at jeg ikke husker helt.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 12:11   #46
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.775
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Sengetøy og håndklær, ingenting annet.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 12:12   #47
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Dere som vasker alt nytt tøy, vasker dere også f.eks. selskapskjole i silke eller fløyel, ullgenser/kjole, dunjakke, allværsjakke ...?


Nei, eg vaskar ikkje klær som eg veit eg vil vaske på spesialprogram. Da vil eg hugse at det er nytt, og ikkje blande det med mengden av kvardagstøy.



Sko kjem i ein heilt anna kategori.

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 12:25   #48
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.822
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Jeg vasker ofte jeans før jeg bruker de. Både fordi de kan farge hvis de er mørke, og fordi jeg ikke liker uvaskede jeans rett på kroppen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 16:10   #49
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Dere som vasker alt nytt tøy, vasker dere også f.eks. selskapskjole i silke eller fløyel, ullgenser/kjole, dunjakke, allværsjakke ...?

Nei, klær som brukes inn mot kroppen pga. erfaring med utslett. Sannsynligvis ikke en slik selskapskjole - men jeg har lite klær i vanskelig vaskbare stoffer.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 18:09   #50
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Alltid. Klærne er ofte innsatt med midler for å holde innsekter unna.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 18:20   #51
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Dere som vasker alt nytt tøy, vasker dere også f.eks. selskapskjole i silke eller fløyel, ullgenser/kjole, dunjakke, allværsjakke ...?

Som sagt tidligere så vasker jeg ikke yttertøy. Ullgenser ser jeg litt og kjenner på hvordan de er, de bruker jeg jo ikke rett på kroppen, har bestandig noe under. Men som regel blir de også skylt opp. Selskapskjole har jeg ikke.

Sko bruker jeg nyvaskede sokker i.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 18:51   #52
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Har aldri hatt noen reaksjon på nye klær, så det tar jeg med knusende ro.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 18:55   #53
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.724
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Jeg hater shopping, så ofte ender jeg opp med å kjøpe noe jeg trenger umiddelbart. Ergo blir vasking umulig. Men jeg er både lat og har aldri hatt reaksjoner, så selv når jeg kan vaske, så gjør jeg det ikke.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 19:02   #54
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Vasker alt. Synes det lukter litt butikk av nytt tøy..

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 19:28   #55
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Har aldri hatt noen reaksjon på nye klær, så det tar jeg med knusende ro.

Samme her. Men sengetøy og håndklær vasker jeg alltid før bruk. Jeg sov i nytt uvasket sengetøy en gang da jeg var tenåring, på besøk hos noen. Det var stivt, luktet veldig sterkt og jeg ble skikkelig allergisk med rennende øyne og nese. Aldri opplevd noe sånt med klær.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 19:38   #56
Bergensis
Ventar stadig på vår
 
Bergensis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 9.758
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Samme her. Men sengetøy og håndklær vasker jeg alltid før bruk. Jeg sov i nytt uvasket sengetøy en gang da jeg var tenåring, på besøk hos noen. Det var stivt, luktet veldig sterkt og jeg ble skikkelig allergisk med rennende øyne og nese. Aldri opplevd noe sånt med klær.


Me gav vekk sengetøy i gåve ein gong. Det var grønt. Familien vaska ikkje klær før bruk, og våkna opp med ulike grader av grønt på alt som var i kontakt med huden. Det var gåva si det!

__________________
Bergensis
Bergensis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 22:03   #57
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Eg bruker ikkje klede utan å vaske dei.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 22:05   #58
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.485
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Dere som vasker alt nytt tøy, vasker dere også f.eks. selskapskjole i silke eller fløyel, ullgenser/kjole, dunjakke, allværsjakke ...?

Ull, ja. Yttertøy, nei. Selskapskjole som må rensast, nei, men selskapskjole som kan vaskast heime, ja.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-18, 22:32   #59
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.794
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Har aldri hatt noen reaksjon på nye klær, så det tar jeg med knusende ro.


Ikke jeg heller, og heller aldri barna eller mannen. At jeg ikke vasker nye klær handler ikke om latskap, som jeg ser flere nevner, men at vi mener det rett og slett ikke er nødvendig (ser det er annerledes hvis man reagerer allergisk altså).

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-18, 01:10   #60
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vaske nytt tøy før bruk ...

Nei, det er ikke nødvendig. Sengetøy og håndklær vasker jeg, de virker jo ikke ellers. Jeg fargespekteret tøy før vask, så evt. avfarging har ikke noe å si.

Det hender jo i blant at noe tøy er ekkelt før vask; jeans med mye farge syns jeg ofte klør, også blir jeg jo blå av dem så de vaskes.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no