Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Kaker/muffins uten egg og melk?

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-09, 17:44   #1
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kaker/muffins uten egg og melk?

Vi skal feire barnebursdag, og fikk akkurat vite at en av klassekompisene er allergisk mot egg og melk. Noen som har gode oppskrifter på (sjokolade?)kake og muffins?

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 17:45   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.920
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

dagensmuffin.se kanskje?
Uten melk og gluten hadde jeg hatt flere forslag, men uten egg sliter jeg... (egge-erstatning kanskje?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 18:01   #3
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Vi lager masse kaker uten melk, egg og soya.
Det er egentlig veldig enkelt,
Erstatt all melk med rismelk eller havremelk, erstatt smør med "Soft light" uten melk (blå boks) og erstatt egg med eggeerstatning.
Eggepulveret fungerer fantastisk bra til matlaging og det smaker akkurat det samme. Vi har til og med laget vaffelkaker og pannekaker med dette pulveret.

Vil du ha en enkel kake kan du kjøre Toro sin sjokoladelangpannekake. Den er uten melk og egg.
Glasuren lager du med melis, blått smør, bakekakao og en liten dæsj kald kaffe. Smaker himmelsk og alle kan spise den.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 18:05   #4
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Vi lager masse kaker uten melk, egg og soya.
Det er egentlig veldig enkelt,
Erstatt all melk med rismelk eller havremelk, erstatt smør med "Soft light" uten melk (blå boks) og erstatt egg med eggeerstatning.
Eggepulveret fungerer fantastisk bra til matlaging og det smaker akkurat det samme. Vi har til og med laget vaffelkaker og pannekaker med dette pulveret.

Vil du ha en enkel kake kan du kjøre Toro sin sjokoladelangpannekake. Den er uten melk og egg.
Glasuren lager du med melis, blått smør, bakekakao og en liten dæsj kald kaffe. Smaker himmelsk og alle kan spise den.

Tusen takk! Får jeg tak i eggeerstatning på vanlige dagligvarebutikker?

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 18:09   #5
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Det vet jeg ikke, vi har kjøpt på Ultra.
Enkelte andre kjeder begynner å få bedre allergiutvalg også nå, som Ica.
Utover det er jeg usikker på hvem som fører det.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 18:13   #6
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Har Ultra her i byen, så da finner jeg det sikkert.

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 18:15   #7
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Ultra har alt.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 21:44   #8
trøtt
ekstremt trøtt
 
trøtt sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 10.716
Blogginnlegg: 30
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Vil du ha en enkel kake kan du kjøre Toro sin sjokoladelangpannekake. Den er uten melk og egg.
Glasuren lager du med melis, blått smør, bakekakao og en liten dæsj kald kaffe. Smaker himmelsk og alle kan spise den.

Toro sin er det egg i, men den er gluten og melkefri. Møllerens kakemons sjokoladekake i stor pakke er uten egg og melk. Møllerens kakemons muffinsblanding i stor pakke er også egg og melkefri. Viktig at du kjøper de store pakkene, de myke posene. Kakeblanding i eskene er tilsatt egg.

__________________
Selv om hjemmet er stedet der du kan slappe av og være deg selv, betyr ikke det at du kan misbruke kjærligheten og hengivenheten andre familiemedlemmer føler for deg.
trøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 22:09   #9
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Toro sin er det egg i, men den er gluten og melkefri. Møllerens kakemons sjokoladekake i stor pakke er uten egg og melk. Møllerens kakemons muffinsblanding i stor pakke er også egg og melkefri. Viktig at du kjøper de store pakkene, de myke posene. Kakeblanding i eskene er tilsatt egg.

Jeg trodde faktisk den også var uten egg... må sjekke.
Men det kan hende jeg blander merkene nå.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-11-09, 23:00   #10
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Toro sin er det egg i, men den er gluten og melkefri. Møllerens kakemons sjokoladekake i stor pakke er uten egg og melk. Møllerens kakemons muffinsblanding i stor pakke er også egg og melkefri. Viktig at du kjøper de store pakkene, de myke posene. Kakeblanding i eskene er tilsatt egg.

Møllerens er uten egg og melk, ja...Ikke ToroŽs

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 00:11   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Møllerens er godt. Jeg bakte muffins etter en oppskrift jeg fant, var i samme situasjon som deg. De ble ikke gode, for å si det sånn. :nope:

veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 01:41   #12
Ina
i vesterled
 
Ina sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.689
Ina imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smartIna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Møllerens er godt. Jeg bakte muffins etter en oppskrift jeg fant, var i samme situasjon som deg. De ble ikke gode, for å si det sånn. :nope:

Jeg tenkte satse på rismelk, eggeerstatning og "blåsmør" som Shamu foreslo, men kanskje jeg skal gå for Møllerens likevel da, får se hva jeg finner på Ultra.

Takk for alle gode tips!

Ina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:05   #13
Morild
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Naturterapeuten min sa at jeg kunne la et teskje linfrø stå i ca 0,5 dl vann over natten, så kunne jeg bruke det som erstatning for egg. Sil bort frøene ved finbakst. Det dannes slim rundt linfrøene som kan brukes isteden for egg. Har ikke prøvd selv enda. Jeg synes nemlig at eggeerstatningen er fæl....

  Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:08   #14
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Skal du ha ei sjokoladekake så gå inn på detsoteliv.no og søk på crazy. Den kaka er uten egg og melk og smaker kjempegodt.

Muffins kan du lage slik som dette

4 dl mjøl
3 dl sukker
1 dl kakao
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 1/2 dl vatn
1/2 dl flytande margarin ( blått smør, kan muligens erstatte det med olje )

Bland det tørre og tilsett vatn og margarin. Fordel røra i 16 former og steik i 8-10 min ved 225 grader.

For lyse muffins, kutt ut kakaoen og tilsett litt meir mjøl.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.

Sist redigert av Hjertensfryd : 25-11-09 kl 09:25.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:23   #15
Morild
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Skal du ha ei sjokoladekake så gå inn på detsoteliv.no og søk på crazy. Den kaka er uten egg og melk og smaker kjempegodt.

Muffins kan du lage slik som dette

4 dl melk ( havremelk f.eks. )
3 dl sukker
1 dl kakao
2 ts bakepulver
2 ts vaniljesukker
2 1/2 dl vatn
1/2 dl flytande margarin ( blått smør, kan muligens erstatte det med olje )

Bland det tørre og tilsett vatn og margarin. Fordel røra i 16 former og steik i 8-10 min ved 225 grader.

For lyse muffins, kutt ut kakaoen og tilsett litt meir mjøl.

Har du ikke glemt mel?

  Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:26   #16
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av Morild, her.

Har du ikke glemt mel?

Ein smule groggy på morgonen så mjøl blei til melk. Har retta det opp igjen no. Takk for at du passer på.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:37   #17
Morild
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av Urt, her.

Ein smule groggy på morgonen så mjøl blei til melk. Har retta det opp igjen no. Takk for at du passer på.

Takk for oppskrift Spørs om det ikke blir speltmuffins på denne oppskrifta i dag
Jeg kan nemlig ikke ha hvete, egg, melk, sukker etc

  Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 09:41   #18
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.315
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Såpass. Då er det litt meir utfordring med ein gong.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:02   #19
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Jeg var kjempeskeptisk til eggeerstatningen, men faktisk så syns ungene pannekaker på eggeerstatning og havremelk er bedre enn pannekaker på h-melk og vanlige egg. Så helt ille kan det ikke være.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:04   #20
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.042
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kaker/muffins uten egg og melk?

Opprinnelig lagt inn av Morild, her.

Jeg kan nemlig ikke ha hvete, egg, melk, sukker etc

Samme her! Det blir interessante oppskrifter av og til, men det funker overraskende godt med litt trening. :-) Skjønner ikke helt motviljen mot eggerstatning som ble nevnt over, den smaker da ikke noe? Funker for meg i hvert fall! :-)

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
uten egg melk allergi

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no