Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Hvit saus uten hvete

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-07, 12:26   #1
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Hvit saus uten hvete

Kan noen hjelpe med en oppskrift?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:31   #2
Fruktflua
Sperret
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Innlegg: 6.377
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Bruk speltmel i stedet. Funker like bra som hvete.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:36   #3
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Er ikke spelt også hvete da? Bare at det er en gammel og mindre bearbeidet hvetesort....?

  Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:36   #4
Snill & grei
Aktiv
 
Snill & grei sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Ved Sognefjorden
Innlegg: 291
Snill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populærSnill & grei er populær
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Speltmel er det gluten i - om den skal være glutenfri da. Du kan også bruke maizena.

Snill & grei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:39   #5
Krem
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.837
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Spelt tåler jeg ikke, men maizena har jeg. Hvordan går du frem da?

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:51   #6
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Hvis du ikke er redd for fett, så kan du koke opp fløte/melk og ha i en hel eske med nøytral kremost og blande inn så mye revet ost at det blir en tykk saus. Ha i litt salt og muskat. Smaker ganske likt hvit saus synes jeg, spørs hvilken ost du bruker. Jeg har brukt denne til fiskeretter.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 12:55   #7
Shannon
Fullverdig medlem
 
Shannon sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 79
Shannon er litt kul
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Opprinnelig lagt inn av Bollemor75, her.

Spelt tåler jeg ikke, men maizena har jeg. Hvordan går du frem da?

Jeg koker opp kraft og melk og tykner sausen med maizena som jeg har ristet ut i kaldt vann.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 17:42   #8
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Man rörer ut eller rister ut maizena i vann og heller i litt og litt mens gryten ikke staar paa platen og lar det koke opp innimellom slik at man ser hvor tykt det har blitt för man tar i mer.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 18:00   #9
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.292
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Og hvis man ikke vil eller kan bruke maizena, kan man bruke potetmel eller johannesbrødkjernemel.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 20:21   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Ja, johannesbrødkjernemel (helsekosten) har jeg brukt med godt hell mange ganger. Funker som maizenna og har ingen karbohydrater.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-07, 20:32   #11
Kneazle
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Jeg har brukt denne:

Hvit saus, glutenfri

1 1/2 ss maisstivelse, maizena
4 dl melk
2 krm salt
1 krm nymalt, svart pepper
1 ss smør eller margarin

Rør maisstivelsen ut i litt av den kalde melken til en glatt jevning. Kok opp resten av melken. Tilsett jevningen under kraftig omrøring. Smak til med salt og pepper. La sausen koke 3-5 minutter.

Rør inn eventuell smakstilsetning så som for eksempel dill, persille, revet pepperrot, sennep.

  Svar med sitat
Gammel 28-10-07, 12:14   #12
Tinalita
Nybegynner
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 18
Tinalita har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvit saus uten hvete

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Hvis du ikke er redd for fett, så kan du koke opp fløte/melk og ha i en hel eske med nøytral kremost og blande inn så mye revet ost at det blir en tykk saus. Ha i litt salt og muskat. Smaker ganske likt hvit saus synes jeg, spørs hvilken ost du bruker. Jeg har brukt denne til fiskeretter.

Denne bruker jeg, uten ost. Jeg bruker johannesbrødkjernemel som fortykningsmiddel.

Tinalita er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no