Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tjorven lærer lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-01-11, 11:22   #41
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Aha. Så noe av poenget er at alle måltider må inneholde noe proteinrikt?

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:23   #42
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Rå, Anda. Rå.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:24   #43
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Ja, alt bør inneholde protein. Det er det som metter mest, pluss at det er det som forhindrer blodsukkeret fra å stige for mye. Det er jo det som er greia her, at man ikke skal få for store blodsukkersvingninger.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:27   #44
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

OK, skal slutte å fjase, Albertine. Så for å være seriøs; om man spiser eple som mellommåltid, så bør man putte på noen nøtter også? (Bare litt nøtter synes jeg ikke hjelper på sultfølelse.)

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:29   #45
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Eple og nøtter, eple og litt cc, eple og joghurt. Litt protein sammen med karbene.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:34   #46
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Nå har jeg kjøleskap på kontoret, men mitt mellommåltid består av og til av to skiver med kyllingpålegg naturell med kremost, med en halv cherrytomat, en agurkbit og en valnøtt på hver. Og pepper.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:37   #47
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg kjenner at jeg misliker kontorlandskapet mitt ordentlig når det kommer til å sette sammen mellommåltider. Jeg har ikke en gang en kontorskuff å legge nøtteesken i. Men jeg har tilgang på kjøleskap, det er da noe.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:37   #48
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Eple med nogo attåt ja. Det er ikke særlig med protein i nøtter - men til gjengjeld er det sunt fett som kroppen også vil ha. Også metter eple og nøtter godt sammen.

Prinsippet er så enkelt som at det skal til et par-tre egg eller en kotelett eller en stor karbonade med kjøtt og ikke bare mel til alle måltider - karbomaten som potet og brød og sånn sorterer innunder tilbehør og spises bare i mindre mengder for smaken sin del eller ikke i det hele tatt.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 11:42   #49
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.962
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Synd focaccia med honning i er så godt.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:10   #50
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Et tips er å kjøpe pasta fra Dreamfield f.eks fra proteinbutikken.no eller på Netrition hvor de har et større utvalg. Denne pastaen smaker som helt vanlig lys pasta. Jeg er ekstremt sær på sånt. På Netrition får man også kjøpt pastaplater, slik at man f.eks kan lage gode lasagner. Familien kan spise det samme, det blir dog litt dyrere hvis alle spiser Dreamfield.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 12:49   #51
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg hadde veldig god effekt av moderat lavkarbo før jeg ble gravid.
Spiste alt jeg ville av grønnsaker og frukt (begrenset meg på de verste produktene da, som f.eks banan og druer), droppet potet, ris, pasta og brød ja og snop da... Ellers spiste jeg det meste, gikk ned ca 5 kilo på to mnd og jeg var ikke overvektig, hadde ca ti kilo mer en jeg trives med. Skal igang med moderat lavkarbo igjen når den verste ammeperioden er over tenker jeg (eller håper jeg, siden amming vanligvis gir meg et sykt sjokoladesug så får vi se når det blir...)

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:01   #52
Pia
Princess Skids and Scars
 
Pia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.758
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg synes dette er vanskelig å få tak på. Jeg burde muligens finne ut hvilken retning jeg vil for så å kjøpe meg en bok. Hvilke av "filosofiene" er gode for en som skal ned rundt 10 kg? Jeg har ikke så sterke preferanser utenom det foreløpig.

Men et spm, hvordan er det med fett når man spiser moderat lavkarbo? Er hollandaise, bernaise og seterrømme fortsatt det som gjelds til middag, eller skal man legge seg litt magrere?

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:05   #53
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

En gang i blant skader jo ikke, men kanskje ikke hver dag?

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:13   #54
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Man spiser som regel ikke mengder mettet fett på moderat lavkarbo. Det er ikke restriksjoner på fett heller - men det er ikke noe poeng å proppe maten med masse fett.

Sånn dette normalt funker for meg så er det sånn at når jeg faktisk har spist det jeg trenger av proteiner og grønnsaker og langsomme karbohydrater og fett som normalt følger med i maten så orker jeg ikke så mye mer.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 13:31   #55
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Pia: Etter min erfaring er det ikke lurt å pøse på med fett når du ikke skal ned mer enn 10 kilo. En del sunt fett bør du få i deg, både fordi det metter og fordi kroppen trenger det til viktige funksjoner, men det er definitivt ikke noe poeng i å spise superfett. Når jeg nærmer meg idealvekt er det ikke nok å passe på karbohydratene lenger, da må jeg også ha en viss kontroll på kaloriene for at ikke vektnedgangen skal stoppe opp. (Nå er nok ikke jeg og kroppen min 100% enige om hva som er idealvekt, kanskje du er mer realistisk enn meg.)

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 16:45   #56
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Et tips er å kjøpe pasta fra Dreamfield f.eks fra proteinbutikken.no eller på Netrition hvor de har et større utvalg. Denne pastaen smaker som helt vanlig lys pasta. Jeg er ekstremt sær på sånt. På Netrition får man også kjøpt pastaplater, slik at man f.eks kan lage gode lasagner. Familien kan spise det samme, det blir dog litt dyrere hvis alle spiser Dreamfield.

Trodde den dreamfieldpastaen bare var humbug, jeg...? Syns jeg har lest så mye om det.

Kokt skinke i skiver med avocado og valnøtt er og et godt mellommåltid. Eller grønnsaker og hoummus.
mmm, hoummus :går og lager:

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 19:04   #57
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg skal ned langt mer enn 10 kilo (forhåpentligvis), men jeg har god tid. Jeg kommer ikke til å klare alle måltidene hele tiden, så jeg skal ikke forsøke meg på ketose. Det blir en lavkarbo med sterke innslag av RoedeMetode, tenker jeg. Prinsippene er veldig mye av det samme, ser jeg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 19:14   #58
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Høres veldig lurt ut. Ketose betinger at man følger dietten slavisk, og jeg vet av egen erfaring at det kan være ekstremt vanskelig. Inn og ut av ketose stadig vekk anbefales ikke. Da er det mye greiere å legge seg på en lav linje og heller akseptere at man snubler litt underveis. Så slipper man den grusomme hodepinen også.

  Svar med sitat
Gammel 04-01-11, 19:22   #59
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Høres veldig lurt ut. Ketose betinger at man følger dietten slavisk, og jeg vet av egen erfaring at det kan være ekstremt vanskelig. Inn og ut av ketose stadig vekk anbefales ikke. Da er det mye greiere å legge seg på en lav linje og heller akseptere at man snubler litt underveis. Så slipper man den grusomme hodepinen også.

Signerer helhjertet. Ketose er helt spesielt og ekstremt og tillater ikke noe tull. Vanlig mat er mye bedre. Det er jo det du skal leve med resten av livet uansett så du kan like gjerne finne stilen som passer for deg.

  Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 09:05   #60
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Trodde den dreamfieldpastaen bare var humbug, jeg...? Syns jeg har lest så mye om det.

Huff da. Jeg hadde tenkt å kjøpe masse i dag, jeg. Jeg savner pasta veldig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no