Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

God mat uten melk og gluten

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-03-07, 17:56   #21
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten



Dette produktet er gluten og melkefri mener jeg. Finnes i matbutikker med litt godt utvalg.(Ica, meny, Maxi etc)
Smaker som "vanlige" fiskepinner.

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-03-07, 22:13   #22
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Jeg må bare få si:

At jeg stilte Toro spørsmål om en brosjyre som beskriver hvilken mat som er glutenfri. Jeg hadde nemlig fått en sånn fra venninnen min, men ikke klart å oppdrive flere i noen butikker.

Jeg fikk beskjed om at de kunne sende meg, og ba om 5 eksemplarer.
Fikk i dag disse i posten sammen med 5 brosjyrer med oppskrifter ved bruk av Toros melblandinger.

Glutenfri brosjyren omtaler gluten-, melk,- og eggefri produkter og har merket av hvem som er glutenfrie men inneholder hvetestivelse.

Oppskriftene inneholdt alle tenkelige bakevarer.

Send en henvendelse til Toro selv da vel

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 09:58   #23
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Vi har funnet en god leverpostei! Icas Gott'Liv, ovnsbakt leverpostei.

Hva slags pålegg bruker dere? Her går det i kaviar, makrell i tomat, go'og mager servelat, jubelsalami, pastrami.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 10:00   #24
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Sjokolade: Monolit, After Eight, Nonstop, Anthon Berg marsipanbrød.

Potetgull: Superchips, vanlig Maarud, potetskruer fra Maarud. Ikke Sørlandschips, de er det melk i.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 18:59   #25
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Kransekake.
Banankake uten egg, melk og gluten.
Gluten og melkefritt hjemmebakt brød.

Ellers anbefaler jeg ikke:
glutenfrie boller (hjemmebakt)
glutenfri pizzabunn ( hjemmebakt)

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 21:13   #26
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Pringles original er glutenfri og melkefri.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 21:30   #27
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv
 
Carpe Diem sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 3.678
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

glutenfri pizzabunn ( hjemmebakt)

Hvorfor ikke

__________________
x x x
Carpe Diem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-07, 22:01   #28
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Hvorfor ikke

Kanskje hun ikke fikk det til? Pizzabunn kan jeg lage, men boller er det bare svigermor som kan. Dvs jeg kan nå da jeg har kjøpt med muffinsformer.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 00:02   #29
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Hvorfor ikke


Nei, si det....
Det er mulig man må bruke Toros ferdige pizzabunnmelblanding for å få det vellykket. Jeg prøvde meg på en blanding av Finax og Semper, og det ble som dere sikkert skjønner ikke så vellykket.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-07, 11:23   #30
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.618
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Carrie, her.

Nei, si det....
Det er mulig man må bruke Toros ferdige pizzabunnmelblanding for å få det vellykket. Jeg prøvde meg på en blanding av Finax og Semper, og det ble som dere sikkert skjønner ikke så vellykket.

Jeg/vi har funnet ut at deigen blir utrolig klissete, og må smøres ut på platen med en slikkepott, deretter stekes den litt 5 min kanskje før vi tar på fyll, da blir det så godt atte.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:37   #31
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Polentakaker ved siden av middag.

4,5 dl grønnsaksbuljong
150g polenta
salt og pepper

Jeg brukte Helios grønnsaksbuljong og polenta fra en kilospose jeg har kjøpt på innvandrerbutikk. Kokte opp vann med buljong, tilsatte polenta under omrøring. Det ble fort tykt og jeg lot det koke en stund. Jeg kunne tyde 20-30 minutter koking bakpå pakken, ellers varierer det utfra hvilken type polenta man skaffer tilveie. Laget runde små kaker på bakepapir som jeg grillet lett i stekeovnen. (salt kunne med fordel vært droppet)

Lille synes det var alldeles fortreffelig.

Vi spiste det med koteletter og freste grønnsaker (gulrøtter, sukkererter og paprika)

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 18:57   #32
steinjulius
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4
steinjulius har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Sjokolade: Monolit, After Eight, Nonstop, Anthon Berg marsipanbrød.

Potetgull: Superchips, vanlig Maarud, potetskruer fra Maarud. Ikke Sørlandschips, de er det melk i.

Monolit er nå tilsatt melkefett, dersom man reagerer på kasein(melkeproteinet) bør en kanskje være obs.

steinjulius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-04-07, 19:07   #33
steinjulius
Nybegynner
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4
steinjulius har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg lager en tråd, i håp om å få små og store tips fra andre som er på samme diett. Lillebror tåler ikke produkter som inneholder melk, og er for tiden på glutenfri diett.

Jeg er åpen for alle slags forslag, god hjemmelaget mat, men gjerne noen ferdigprodukter også. Dessuten lurer jeg på hvor og hva dere spiser ute, dere som er på diett?

Jeg begynner med det siste produktet jeg har oppdaget; lakseburgere fra Enghav. Fant dem i frysedisken på Coop. Lillebror syns de var veldig gode.

Italiensk salat pleier å være "ren". Pålegg ellers: sardiner, tunfisk, agurk og tomat, banan, epleskiver.
Kokosmelk kan i mange tilfeller erstatte melk i mat. Risgrøt kokt med kokosmelk går veldig bra.
Dere finner også endel oppskrifter på: www.npif.no

steinjulius er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-07-07, 21:57   #34
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Nå vet jeg at ingen av dere spiser sånt, men jeg kan iallefall opplyse om at Brynhilds grønne pose med sommermix er melke- og glutenfri såvidt jeg kan se.

http://www.ekrheim.no/Sukkervarer/Images/Sommermix.jpg

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-07, 12:00   #35
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Grøstadgris har begynt å produsere økologiske pølser uten melk og gluten. de er riktig gode og fulle av kjøtt.

Her er forhandleroversikt

Denne linken er visst dør. Men Grøstad gris går så det griner og pølsene derfra finner man på ICA, Ultra, Centra osv.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:20   #36
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Boller

ca. 15 stk

25g gjær
65g smør eller margarin
2 dl melk (soya)
1 egg (hold av litt til pensling)
ca 5dl glutenfri lys brødblanding

Pensling:
egg (se over)

Pynt:
2ss brunt sukker
1ss vaniljesukker

1. Smuldre gjøren i en bolle
2. Smelt smøret. Bland i melk og varm til 37 grader.
3. Hell det over gjæren og rør til den er oppløst.
4. Visp sammen egget. Tilsett det meste av det.
5. Arbeid inn mel med maskin eller for hånd. Deigen er nå løs, litt seig og klissete i konsistensen. Tilsett ikke mer mel.
6. Fordel røren ut i aluminiumsformer. Dekk dem til og la de heve ca 30 minutter eller til dobbelt størrelse.
7. Pensle bollene med resten av egget.
8. Bland brunt sukker og vaniljesukker. Strø over bollene.
9. Stek dem midt i ovnen ved 225 grader, ca 9 minutter.
10. Avkjøl bollene på rist. Bollene smaker best nystekte, men du kan oppbevare noen i en boks eller plastpose. Frys inn resten. Bollene blir lett tørre. Holdbarhet ca 3 måneder.



Neste gang skal jeg eksperimentere med litt sukker i deigen.


Sist redigert av Carrie : 14-11-12 kl 17:16.
Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:23   #37
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Potetgull: Superchips, vanlig Maarud, potetskruer fra Maarud.

Er disse virkelig uten melk og gluten? (Jeg trodde jeg hadde sjekket superchips og alle skruer, men kanskje jeg skal ta en ny titt. :glad: )

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:24   #38
Dragen
VeloppDragen
 
Dragen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 8.565
Blogginnlegg: 807
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Vi har spist Risotto fra Toro idag. Melke- og glutenfri, den også.

__________________
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-08-07, 23:34   #39
Carrie
-
 
Carrie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 839
Carrie er populærCarrie er populærCarrie er populærCarrie er populær
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Kanskje noen kan teste ut denne:
På bildet på oppskriften ser de ut som havreflarn.

Krydderkaker

ca 70 stk

ca 5 1/2 dl glutenfri, lys brødblanding
1 1/2 dl sukker
200g smør eller margarin
1 ss sirup
1/2 ts malt kardemomme
2 ts malt kanel
2 ts natron

1. bland sammen mel, sukker, smør, sirup, kardemomme, kanel og natron. Bruk gjerne mikser.
2. Del deigen i seks like store deler. Del i mindr biter igjen og trill hver bit til runde boller.
3. Legg kakene på smurt eller bakepapirkledd stekeplate. Klem dem flate med en gaffel.
4. Stek kakene midt i ovnen ved 175 grader, ca 10 minutter.
5. Avkjøl på rist.
6. Oppbevar kakene i tette bokser eller frys dem inn. De holder seg ca 9 mnd i fryseren.

TIPS!
Brødblandinger fra ulike fabrikanter kan variere litt i sammensetning. Prøvebak derfor alltid en eller flere kaker slik at du kan justere deigen.

Carrie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-08-07, 11:25   #40
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: God mat uten melk og gluten

Vi fant kyllingkjøttboller på ICA Maxi uten melk og gluten. Skal finne ut hvor de var fra - tror det var "den stolte hane". De var gode!

Lillebror reagerer på go og mager produktene også dessverre. Det er så dumt for han er så glad i leverpostei. Skal prøve og finne den som var anbefalt foran her! Håper ikke det er fisk i den....

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no