Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Din beste sjokoladekake uten egg

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 09:41   #1
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.432
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Din beste sjokoladekake uten egg

Trolla har bursdag i morgen og da har vi invitert noen på litt feiring; de vi bruker å være sammen med som har barn. Den ene gutten som kommer har en del allergier, deriblant egg, soya og nøtter. Hadde helt glemt det og planlagt pavlova og enten brownies eller gammeldags sjokoladekake, velprøvde oppskrifter jeg vet jeg får til. Men nå tror jeg at jeg vil gå for en sjokoladekake uten egg slik at han iallfall kan spise den, har du en god oppskrift? Har sett på detsoteliv, men der er så mange å velge, klarer ikke å bestemme meg - derfor spør jeg heller her etter en velprøvd, god en!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:06   #2
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

http://www.mineoppskrifter.no/saftig...e-med-surmelk/
Har ikke testet denne, men tipper den er god ut fra oppskriften i hvert fall. Hvis man liker kanel.

http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=1690
Den siste her er i hvert fall god, den har jeg laget flere ganger.

  Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:14   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Surmelkskakene faller ikke i smak hos mine av en eller annen grunnn. Denne er god, men litt liten porsjon. Jeg bakte to stk i hjerteform til tvillingbursdag.

3 dl hvetemel
2 dl sukker
1-2 ss bakekakao
2 ts bakepulver
2 dl melk
3 ss smeltet smør

Sett stekeovnen på 225 grader. Bland det tørre i en bolle, tilsett smør og melk og rør til en glatt røre. Hell i en godt smurt form, ca 22 cm i diameter.

Glasur:
50 g smør
50 g lys kokesjokolade
200 g melis
4 ss melk eller kaffe (kaffe er best!

Smelt smør og sjokolade, tilsett resten av ingrediensene og rør til det blir glatt. Hell den lunkne glasuren over kaka. Jeg prikker noen små hull i kaka med en gaffel først, da blir den ekstra saftig, synes jeg.

Det er nok en sånn kake som er best når den er fersk, men da var den supergod.

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:17   #4
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Barnas beste eller andre sjokoladekaker med surmelk. (Ligger mange av de her inne på FP om du søker.) Utrolig enkel og veldig saftig, jeg bruker den som muffins også og ungene mine elsker den (har aldri hørt om noen som ikke liker den når og jeg har servert den i mange barneselskap).

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:20   #5
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Jeg kan anbefale Kakemonsen sin med kulturmelk:
http://www.kakemonsen.no/sider/vis.asp?id=1690

Jeg har servert den i ulike sammenhenger, og den er veldig populær hos barna. Jeg lager ofte litt annen krem på toppen, men den er sikkert grei den som står. Kan også helles i muffinsformer.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:21   #6
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Ja, det var visst den sjugger hadde linket til nederst.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:25   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Jeg baker jo bare uten melk, og elsker å lage kaker. Har laget de fleste tradisjonelle kaker uten egg, blir kjempebra.

Det er denne regnbuekaken som går igjen mest hos oss. Bare å ha i kakaopulver og droppe fargene om man vil ha en ren sjokoladekake. Den er ENORM suksess hver gang vi lager den. Kan lages som muffins også. Soyamelken kan nok helt enkelt byttes ut med havre- eller rismelk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 10:38   #8
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Vi bruker alltid denne, 07'ern er eggeallergiker.

http://www.mollerens.no/Storhusholdn...jokoladekake1/

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:40   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Juvs sjokokake baker vi selv om vi ikke har eggallergikere Den er bare uuuutrolig god, og holder seg fersk lenge

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 11:56   #10
Benzo
Teller ned
 
Benzo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 12.078
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Denne er veldig god. Bruker du blå soft til glasur er den helt uten melk også.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 12:41   #11
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.432
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Takk!

Tror jeg prøver meg på den fra kakemonsen, har vært ute å kjøpt kulturmelk nå.

Den fra møllerens så jeg i butikken men la den fra meg siden det står at den kan inneholde spor av egg.

Hjelpes, kom jeg til å tenke på at kanskje maten er full av ting han ikke tåler også, må sjekke!

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:32   #12
Acino
passe nerd
 
Acino sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 5.432
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Da står kaka i ovnen; og hjelpes for en diger røre!?! Det stod stor bakebolle så jeg tok den størsete tupperware-bakebollen og det gikk bare såååvidt det var! Både arbeidsmessig og i forhold til han som er allergisk går jeg nå for denne kaka pluss frukt/bærsalat med vaniljekrem; så kan alle spise alt.

__________________
4 barn i hjertet, 2 av de her med oss: gutt og jente 2010
Acino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-15, 11:24   #13
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.779
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste sjokoladekake uten egg

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Surmelkskakene faller ikke i smak hos mine av en eller annen grunnn. Denne er god, men litt liten porsjon. Jeg bakte to stk i hjerteform til tvillingbursdag.

3 dl hvetemel
2 dl sukker
1-2 ss bakekakao
2 ts bakepulver
2 dl melk
3 ss smeltet smør

Sett stekeovnen på 225 grader. Bland det tørre i en bolle, tilsett smør og melk og rør til en glatt røre. Hell i en godt smurt form, ca 22 cm i diameter.

Glasur:
50 g smør
50 g lys kokesjokolade
200 g melis
4 ss melk eller kaffe (kaffe er best!

Smelt smør og sjokolade, tilsett resten av ingrediensene og rør til det blir glatt. Hell den lunkne glasuren over kaka. Jeg prikker noen små hull i kaka med en gaffel først, da blir den ekstra saftig, synes jeg.

Det er nok en sånn kake som er best når den er fersk, men da var den supergod.

Hva er steketid på denne? Jeg har laget den før og alle syns den er veldig god, men må kan jeg ikke huske hvor lenge den stekte. :help:

__________________
02 10
Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no