Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Tjorven lærer lavkarbo

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-11, 12:46   #121
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Hva med bønner? Er det ok lavkarbo-mat?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:49   #122
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jepp. Bønner er fine saker på lavkarbo. (Moderat lavkarbo, det er forbudt i ketogene dietter.)

  Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 12:50   #123
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Elin: Grete Roede endret opplegget sitt ganske betydelig i 2005. Nå er det ikke lenger sulteforing, men forkjærligheten for light-versjoner er fremdeles der.

Bønner er greit hvis du skal på moderat lavkarbo, men ikke hvis du skal i ketose. Ettersom jeg har forstått. Men jeg er fremdeles i innlæringsfasen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:07   #124
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.856
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jepp. Bønner er fine saker på lavkarbo. (Moderat lavkarbo, det er forbudt i ketogene dietter.)

Jeg spiser moderat lavkarbo, men passer meg veldig for bønner, linser og kikerter. Jeg elsker sånn mat, så jeg kan kanskje unne meg litt mer da?

Jeg spiser frø, nøtter, skyr naturell, cc, fløte, rømme, egg, litt bær, grønnsaker, kjøtt, fisk og fugl. Men jeg kan ikke si at jeg går særlig mye ned.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:24   #125
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Honeybunny, her.

Da jeg satte igang, kjøpte jeg en vekt og veide alt jeg spiste. Jeg brukte denne tabellen, og skrev det ned, så jeg lærte meg hvor mye jeg kunne spise av hva.

Vekt? Må man veie lavkarbo-maten? Blir ikke det veldig sånn Roede-metode?

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Skyr, bringebær sukret med litt sukrin og valnøtter derimot - DET er god frokost

Jeg spiser skyr til frokost hver dag omternt. mye fordi jeg ikke er så veldig sulten på morgene og fordi proteinene gjør at det metter godt.

Skyr smaker grusomt synes jeg. Kan man spise vanlig frukt-yoghurt, eller har den for mye sukker?? skogsbær-yoghurt fra Tine. Sikkert blodmye sukker i den, men jeg bare MÅ ha.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Planen er egentlig ikke å være i ketose, men å leve på moderat lavkarbo.

Nok en gang, hva er "å være i ketose". For meg høres det så medisink ut at det høres ut som en eller annen tilstand man havner i ??

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Cottage cheese er smart å mikse ut havregrøten med.

Men havregrøt? Er det ikke skrekkelig mye karbohydrater i havregrøt da?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Og skyr er konge mellommåltid, ja. Masse protein, null fett og null karbo (men da med søtstoff) eller lite karbo.

Gjentar: Det smaker yuck...

Opprinnelig lagt inn av Mindy Macready, her.

Men altså poser med bacongull? Dere som spiser det, har dere sett på saltinnholdet?

Salt binder jo fettet ja...samt at det er veldig dårlig for hjerte og kar... men er det ok allikevel?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hos 4M anbefalte de Wasa Fiber+ og Wasa Delicatesse. Fiber+ smaker dynge,men Delicatessen er god. Fiberrik synes jeg er altfor tørt og sponplateaktig.

Hva med hjemmebakte knekkebrød? Jeg lager de selv.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-01-11, 13:42   #126
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Elin - ikke alle mener at skyr er vondt, så du får tåle at andre får det anbefalt selvom du ikke liker det.

Havregrøt er en del karbohydrater, men de er langsomme og det er bra. Utblandet med CC er det totale regnestykket for en porsjon havregrøt veldig fint det altså.

Bacongull er ikke mat, og spesielt ikke slankemat. Niks, nei, no.

Jeg veier ikke lavkarbomaten min, men det er fordi jeg vet innmari godt hva det meste veier. Grunnen til at man ser på vekt i starten er for å få et inntrykk av hvor mye karbohydrater sånn ca man har totalt i et måltid, sånn at man får balansert måltidet godt. Du trenger ikke å veie, du kan gjøre det så enkelt som å si at du halverer eller kutter ut poteter og brød og sånn også spiser du deg passe mett på resten. Funker fint det også. Det er mest i ketose du trenger være veldig nøye.

Søk på ketose så finner du det utførlig beskrevet ørten steder. :Orker ikke skrive ned enda en gang:

  Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:15   #127
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Når man går på moderat lavkarbo, må man da telle kalorier, eller vil man gå ned uansett hvis man bare holder seg ned på karbohydratene?

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:29   #128
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når man går på moderat lavkarbo, må man da telle kalorier, eller vil man gå ned uansett hvis man bare holder seg ned på karbohydratene?

Dette lurer jeg også på.... det er jo noe med og i at man må forbrenne mer enn man forbruker for å gå ned... eller?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 20:44   #129
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dette lurer jeg også på.... det er jo noe med og i at man må forbrenne mer enn man forbruker for å gå ned... eller?

Altså, dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg gikk på ekstrem lavkarbo, spiste godt over 3000 kalorier pr dag og raste ned i vekt. Bare et år før gikk jeg på Grete Roede, spiste 1200 kalorier og klarte å legge på meg. Jeg spiste altså fullstendig feil i forhold til hvordan kroppen min nyttiggjør seg energi. Joda, insulinresistens og hele pakka, det hadde jeg, og da var det lavkarbo som var tingen. Så det trenger ikke alltid å være sant, det der med at man må forbrenne mer enn man spiser.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:55   #130
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når man går på moderat lavkarbo, må man da telle kalorier, eller vil man gå ned uansett hvis man bare holder seg ned på karbohydratene?

Du kan i hovedsak aldri noensinne spise hva som helst og likevel gå ned i vekt. Med noen unntak. Feks om du er veldig insulinresistent og veldig overvektig - da vil kroppen din gå ned i vekt nesten uansett hva du gjør sålenge du har kontroll på blodsukkeret.

Men sånn ellers så nei, sorry. Du kan ikke overspise feks. Men du kan spise til du er mett til måltidene dine. Du slipper å gå sulten.

  Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 21:59   #131
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Altså, dette er en sannhet med modifikasjoner. Jeg gikk på ekstrem lavkarbo, spiste godt over 3000 kalorier pr dag og raste ned i vekt. Bare et år før gikk jeg på Grete Roede, spiste 1200 kalorier og klarte å legge på meg. Jeg spiste altså fullstendig feil i forhold til hvordan kroppen min nyttiggjør seg energi. Joda, insulinresistens og hele pakka, det hadde jeg, og da var det lavkarbo som var tingen. Så det trenger ikke alltid å være sant, det der med at man må forbrenne mer enn man spiser.

Ja, det var jo derfor jeg spurte Broren til kjæresten har gått ned 20 kilo siden juni med lavkarbo-diett og han har aldri spist så mye og ofte som han gjør nå. Virker som om maten renner igjennom han og ut sammen med kiloene.
Jeg er på 4.dagen med lavkarbo og har bare lyst på pasta og potetgull... kalles det abstinens eller?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:05   #132
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Menn med litt insulinproblemer raser som regel ned i vekt ja. Men det virker på kvinner og altså. Lover.

Bare fyser du eller er du sulten?

  Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:11   #133
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Menn med litt insulinproblemer raser som regel ned i vekt ja. Men det virker på kvinner og altså. Lover.

Bare fyser du eller er du sulten?

Jeg tror vel at jeg er sulten, men vet vel at jeg egentlig bare fyser....

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-11, 22:38   #134
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg spiser moderat lavkarbo, men passer meg veldig for bønner, linser og kikerter. Jeg elsker sånn mat, så jeg kan kanskje unne meg litt mer da?

Jeg spiser frø, nøtter, skyr naturell, cc, fløte, rømme, egg, litt bær, grønnsaker, kjøtt, fisk og fugl. Men jeg kan ikke si at jeg går særlig mye ned.

Dette er sikkert individuelt også. Jeg synes jeg spiste for mye kjøtt og har har økt mengden av linser (spiser linsesuppe eller daal på jobb hver dag) og bønner men da merker jeg vekten står mer stille. Så for vektreduksjon så funker det ikke så bra med mye linser og bønner for mitt vedkommende i alle fall.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 10:49   #135
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Når man går på moderat lavkarbo, må man da telle kalorier, eller vil man gå ned uansett hvis man bare holder seg ned på karbohydratene?

Det kommer an på utgangspunktet, tror jeg. Du vil jo ikke gå ned i det uendelige, så hvis du bare har noen få kilo for mye må du sannsynligvis være forsiktig med kaloriene også, det er iallfall min erfaring.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 11:08   #136
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Mistral, her.

Det kommer an på utgangspunktet, tror jeg. Du vil jo ikke gå ned i det uendelige, så hvis du bare har noen få kilo for mye må du sannsynligvis være forsiktig med kaloriene også, det er iallfall min erfaring.

Min også..... ikke en eneste kilo ned etter snart to uker uten karbo.... Kanskje lavkarbo ikke er greia for meg Her må det kalori-telling til i tillegg skjønner jeg...

Lei.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 11:32   #137
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg var normalvektig (bmi 22) og gikk ned ca. 1/2 kg i uka i 3 mnd ved å kutte ut brød, pasta, ris og poteter helt fra hostholdet, men så stoppet vektnedgangen selv om jeg fortsatte å spise det samme som tidligere. Da jeg begynte å trene regelmessig, gikk jeg ned et par kg til. Jeg spiser moderat lavkarbo i ukedagene, og skeier alltid ut med sjokolade i helgene.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 11:40   #138
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av cora, her.

Jeg var normalvektig (bmi 22) og gikk ned ca. 1/2 kg i uka i 3 mnd ved å kutte ut brød, pasta, ris og poteter helt fra hostholdet, men så stoppet vektnedgangen selv om jeg fortsatte å spise det samme som tidligere. Da jeg begynte å trene regelmessig, gikk jeg ned et par kg til. Jeg spiser moderat lavkarbo i ukedagene, og skeier alltid ut med sjokolade i helgene.

Kan jeg spørre deg om hvorfor du ville gå ned i vekt hvis du var normalvektig?

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 12:05   #139
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Kan jeg spørre deg om hvorfor du ville gå ned i vekt hvis du var normalvektig?

Nå skal ikke jeg svare for cora siden jeg ikke aner hvorfor hun lever lavkarbo, men det er mange som lever lakarbo av helt andre grunner enn ønske om å gå ned i vekt. Lavkarbo er ikke en slankekur etter mitt syn, det er en livsstil. Ønske om lavkarbokosthold kan dreie seg om migrene, høyt blodtrykk, PCOS, diabetes, sukkeravhengighet, undervekt osv.

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-11, 12:44   #140
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Tjorven lærer lavkarbo

Jeg ville ikke gå ned i vekt, men jeg tåler dårlig gluten og blir oppblåst i magen/får mageknip av spesielt brød, men også spaghetti osv. Vektnedgangen kom som en overraskelse, egentlig.

__________________
Cora og tre avkom (1999, 2001 og 2002)
cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no