Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva lager du i din dampovn?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-09-17, 13:26   #1
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.310
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva lager du i din dampovn?

Vi har en kombidamp og i et hav av muligheter bruker vi den i grunn bare til grønnsaker og laks.

Vil gjerne ha fremgangsmåte, temperatur og sånn inn med teskje.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-17, 23:19   #2
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Vi damper også ris og couscous etc i vår ovn. Vi har masse oppskrifter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-17, 11:45   #3
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Grønnsaker og fisk. Et bomkjøp egentlig.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-17, 17:08   #4
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

En kompis av meg oppbevarer brød og loff i den. Er nok et bomkjøp der også, men mikro var for mye arbeiderklasse så det kunne han ikke ha.

Isprinsessen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-17, 18:27   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.482
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?



Jeg lurte på om jeg skulle anskaffe dampovn når vi pusser opp - ser ut til at jeg ikke skal det.

Blir dyre fiskemiddager i såfall.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-09-17, 19:57   #6
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.



Jeg lurte på om jeg skulle anskaffe dampovn når vi pusser opp - ser ut til at jeg ikke skal det.

Blir dyre fiskemiddager i såfall.

Invester heller i ei rist, og damp i kasserolle.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 10:57   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Vi har dampovn fordi den var i leiligheten vi kjøpte. Bruker den for det meste til å varme opp i, og resultatet blir mye bedre enn oppvarming i vanlig ovn eller micro. Har også brukt den til å langtidssteke kjøtt (ble fantastisk bra) eller til å dampe fisk/grønnsaker, men det er ikke så ofte akkurat. Ville nok ikke kjøpt en selv.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 11:00   #8
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Jeg har begynt å lese "Hva lager du i din dampvogn?" og svarene jeg fantaserer om blir mye morsommere.

(hva er enkli en dampovn? Hva gjør den som andre ovner ikke gjør? Er den inni stekeovnen? står den på kjøkkenbenen?)

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 11:13   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.774
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Vi har dampovn. Stod i huset vi kjøpte for ett år siden. Jeg har ikke brukt den rett og slett fordi jeg ikke aner hvordan man gjør det... må prøve å finne en kokebok eller noe

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 11:38   #10
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.310
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Dere var skikkelig hjelpsomme.



Vår er en kombidamp, så vi bruker den faktisk mye som ovn nr to med varmluft, så bomkjøp er det ikke, men jeg skulle jo gjerne forstått hva jeg kan bruke den dampfunksjonen til da.

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Vi damper også ris og couscous etc i vår ovn. Vi har masse oppskrifter.

Dele?

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 14:35   #11
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har begynt å lese "Hva lager du i din dampvogn?" og svarene jeg fantaserer om blir mye morsommere.

(hva er enkli en dampovn? Hva gjør den som andre ovner ikke gjør? Er den inni stekeovnen? står den på kjøkkenbenen?)

Vår er en separat ovn som er innebygget over stekeovnen. Den er litt mindre enn en stekeovn. Den varmer vha damp (kan regulerer grader og prosentvis damp) i stedet for bare med varme som en stekeovn. Dette er sikkert både sunnere og bedre enn å varme i vanlig ovn, i alle fall er tingene saftigere når de blir varmet i den.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 14:54   #12
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Fant litt her: https://www.dinside.no/bolig/trenger...mpovn/61855976

Har ofte merket at hvis jeg har spurt i butikker hvor de har smaksprøver (type Jacobs/Maschmanns) om hvordan de har tilberedt kjøttet, er svaret damp, så tydelig at kokker synes at dette er et stort pluss. Forklaringen på hvorfor det blir saftigere, finnes også i artikkelen ser jeg: Vanlig ovn gjør at fuktigheten bare fordamper, dette skjer ikke i dampovn.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 14:57   #13
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.385
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Har også hørt at lutefisk og pinnekjøtt blir perfekt i dampovn, men turde ikke prøve. Man gambler liksom ikke med julematen.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-09-17, 15:31   #14
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.964
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva lager du i din dampovn?

Pinnekjøtt er supert å dampe, bare å sette på like lenge som man har det i gryta. Veldig godt og veldig greit.

Det er supert å heve deig med fulldamp på 35-40 grader. Husk å dekke med plast.

Dampe ribbe før du setter på stekeovn.

Varme opp fiskekaker, halvdamp på steking av rundstykker og pitabrød og nanbrød.

Dampe grønnsaker og poteter.

__________________
Pamina & Snuppa, 23. juli 05, Brodern, 23. august 08
Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero)
Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no