Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-08-19, 19:40   #1
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Husprosjekt. Downlights ikke del av standard leveranse, må bestilles spesielt. Jeg tenker det er greit i gang og bad og ved store vindusvegger, men liker ikke så mange av dem. Vanskelig å bestemme... Hva synes fp? Har dere eller ikke, hvorfor/hvorfor ikke?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 19:46   #2
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.086
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Jeg tenkte at det var harry men er utrolig happy for at vi gikk for det. Vi har dem med en drøy meter mellomrom i hele stuen og kjøkkenet, og de gir et deilig lys. Særlig i det mørke halvåret har vi stor glede av dem. Vi har hvitt tak og hvite downlights, så de gjør ikke noe ut av seg foruten lyset.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 19:48   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Urk, den store downlights-diskusjonen har vi hatt i heimen i mange år. Jeg syns det er harry og vil ikke ha det. Samtidig er jeg ikke noe flink med lys ellers, så jeg greier ikke lyssette et rom på noen fornuftig måte.

Høvdingen syns det er veldig praktisk, og ser for seg hvordan vi kunne ha fått lyst opp hver krik og krok av hjemmet vårt med downlights pekene i alle mulige retninger. Kompromisset så langt er downlights i gangen, siden den er smal og mørk, og det er egentlig eneste fornuftige måten å lyse den opp på.

Jeg har sutret meg fra å få downlights på kjøkkenet, men innser at det hadde vært smart.

Vi har det på badet og der syns jeg det er helt ok. Det som er deilig med badet er at de A) kan dimmes. Veldig digg tidlig om morgenen, og B) jeg kan velge utenfra om jeg vil skru på downlightene eller bare speillyset. Også veldig digg om morgenen.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 22:56   #4
Fersken
Tatt på
 
Fersken sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Innlegg: 8.369
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi har dimbare downlights i deler av stuetaket der vi har sofagruppen og på kjøkkenet siden vi ikke har direkte vinduslys dit. Da vi pussa opp gangen nå valgte vi heller en skinne med 6 spotter litt lang, smal gang.

__________________
Pie (2007) og Gut (2010)
Fersken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:01   #5
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi har dimbare downlights på stue og kjøkken. Det er ikke mange, bare nok til å gi allmenn belysning der det trengs.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:06   #6
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Er downlights harry? Hjelpes, det har ikke jeg fått med meg! ��

Vi har harrylys på begge bad, og i gangen i begge etasjene. Veldig praktisk!

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:14   #7
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi har dimbare downlights langs vindusveggen i stuen, på kjøkkenet, i gangen og på badet. Vi bruker kun de i gangen og på badet, jeg synes downlightsene i stuen og på kjøkkenet er flombelysning.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-19, 23:26   #8
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.440
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Det som er superviktig hvis du går for downlights i stuen er at du kjøper den typen som er dim to warm. Koster bittelitt ekstra, men du unngår sykehusfølelsen av hardt, blåhvitt lys på kvelden.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 01:07   #9
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Jeg har heller ikke fått med meg at det er harry, men kan jo se for meg harry varianter av det

Vi har det på kjøkkenet, på badet og i gangen. Og jeg synes det har vært endel mikk med de og er ikke så fornøyd. Har måttet reparere anlegg hist og her, transformatorer som har røket... Nå er jo nye led-pærer mye bedre og det genererer ikke varme slik at det blir et problem, men det jeg synes er kjipt med et er at skal man endre noe så må man jo pusse opp hele taket Sånn sett er det langt enklere med en lampe, skinne e.l.

Når det er sagt så kjenner jeg meg veldig igjen i det Tallulah nevner over her. Vi har en laaaang gang i 1.etg som virkelig ikke kunne lyssettes på noen annen fornuftig måte. Og jeg ser verdien i det på badet. Kjøkkenet... hm... Jeg liker veldig godt at de gjør veldig lite ut av seg, og er usikker på om rommet hadde taklet andre løsninger. Men igjen som Tally sier, så føler jeg meg heller ikke superkompetent på belysningenfronten, så mye mulig det er jeg som er problemet og er u-opplyst

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 07:43   #10
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.650
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Jeg synes ikke downlights er Harry, jeg bare liker dem ikke. Ikke utseendet og ikke lyset det gir. Generelt synes jeg lys oppover er finest, altså fra stålamper istedet for taklamper. :sær:

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 07:54   #11
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.463
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi har downlights med Philips Hue, da kan vi justere tonen og styrken ved hjelp av app eller fjernkontroll. Vi har det på badet og entreen/TV-stua til kidsa. På kjøkkenet har vi heller valgt lysstrips av samme leverandør og jeg elsker hvor utrolig godt lys jeg får på kjøkkenet og at jeg kan justere farge etter humør.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 08:57   #12
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.910
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vil skal bytte ut til Philips Hue hjemme også (Har det på hytta). Geniale greier.

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 09:58   #13
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.737
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Jeg flyttet fra downlights i hele 1 etg. der jeg bodde før, og valgte annen belysning i min nye leilighet. Her er det installert faste vegglamper, hvite og enkle som lyser oppover uten skarpt definert lysstråle. I tillegg har jeg en liten stålampe, og så gjenstår det å se om vinteren krever flere lyskilder. Kommer i tilfelle da til å velge en bordlampe slik at høyden på lyskildene blir variert.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 14:34   #14
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Opprinnelig lagt inn av Ellisiv, her.

Er downlights harry? Hjelpes, det har ikke jeg fått med meg! (...)

Ikke jeg heller, men jeg bryr meg generelt lite om sånt.

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Vi har downlights med Philips Hue, da kan vi justere tonen og styrken ved hjelp av app eller fjernkontroll. Vi har det på badet og entreen/TV-stua til kidsa. På kjøkkenet har vi heller valgt lysstrips av samme leverandør og jeg elsker hvor utrolig godt lys jeg får på kjøkkenet og at jeg kan justere farge etter humør.

Oi og takk for tips, dette skal vi se mere på.

Vi har dimmbare downlights på badene og på loftstua og loftgangen der vi bor nå. De er ikke plassert riktig, i hvert fall ikke de på loftstua, det er en lærdpm å ta med videre. I Mutter'ns nye leilighet er det dimbare downlights i taket ganske nært veggene. Jeg tror de er vendt en anelse inn mot veggen for det er klin umulig å få skarpe lysstråler direkte i øynene.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 16:22   #15
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi he satt downlight på steder hvor man skal lyse opp spesielle områder + badet. Ca 1,5 - 2 meter mellom hver lampe. Har Philips hue, vær obs på at de krever spesielle lyskasser. Hovedbelysningen vil være lamper.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-19, 18:49   #16
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.828
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Ser at flere av dere nevner Phillips Hue. Er dere fornøyd med dette? Er dette dyrere enn andre downlights? Og betyr dette at dere ikke har ordinære lysbrytere , eller har dere det i tillegg?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 00:14   #17
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi har ikke prøvd de i praksis enda da huset ikke er ferdig enda. Men slik jeg har forstått det så får vi en hub, hvor man kan koble til telefoner og fjernkontroller. Vi skal kunne styre lys fra en app på telefonen. Vi har skilt 1 og 2 etg, da ungene "råder" i 1. etg, og etterhvert mulige hybler.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 00:24   #18
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Eg hatar mine downlights.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 07:13   #19
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.321
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vi hadde downlights i flere rom før, men de ble minimalt brukt og erstattet av annen belysning. Jeg synes ikke downlights er pene eller særlig funksjonelle, men direkte harry er det vel ikke?

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-19, 11:38   #20
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.442
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Downlights: hvor, hvor mange, praktisk eller harry?

Vil tro at ikea trådfri gir mye av det samme som philips hue, men den kan ikke være koblet til dimmer. Sjekk ut trådfri. Jeg er veldig fornøyd med det jeg har på trådfri.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no