Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-09-20, 09:25   #1
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.785
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Beklager hvis det finnes andre tråder om dette, fant ikke.
Men hvor mye er vanlig å gi til nære venners barn i pengegave i konfirmasjon?
500kr? Vi skal ikke i selskapet pga korona-innskrenkinger. Vi pleier å gi 200kr til naboer, perifere venner, så tenkte litt mer til noen vi har fulgt hele livet?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 09:27   #2
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

500.

Altså, om det er vanlig vet jeg ikke. Men jeg gjør det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 09:32   #3
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

500 her også. Med eldste ga vi til 4 mens minsten har en nær venn. De har kjent hverandre siden 1.dag i barnehagen og han ble konfirmert i går.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 09:35   #4
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.460
Blogginnlegg: 158
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Jeg hadde gitt 2-300. Nabobarn hadde jeg nok bare gitt et kort.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 09:38   #5
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.754
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

200, om vi gir noe til venners barn. Det er «taksten» her omkring, men om man har vært mye sammen med barnet og delt oppveksten med barna, kan jeg godt tenke meg at vi kunne gitt 4-500.

Ellers gir vi ikke til nabobarn og den slags. Synes det kan bli mye, og blant barnas venner kan det også bli et stort press i miljøet om alle skal bytte penger.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 09:57   #6
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.345
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

4-500 er taksten her.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 11:05   #7
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.386
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Jeg har gitt 500 til nære venners barn hvor vi ikke har vært invitert i konfirmasjonen. Det er snakk om barn av fire venner totalt.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 11:06   #8
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.841
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

500 om vi ikke er i konfirmasjon , 800 om vi er i konfirmasjon.
Mitt barns venner, får 300.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 11:14   #9
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Nære venners barn får like mye som søskenbarn, og de går vi jo også i konfirmasjon til. Om vi ikke var invitert pga. koronabegrensning, så hadde vi jo gitt like mye. De får 1000 kr.

Venners barn (som vi ikke går i konfirmasjonen til) har fått mellom 200 og 400, litt etter hvor mange konfirmanter vi gir til det året etc.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 11:20   #10
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Mine nære venners barn består av de fire som min venninne og mannen har til sammen. De erstatter de kjødelige tantebarna jeg ikke har. Alle fikk en tur til London, to overnattinger. Fokuset var museumer, vandringer mat og litt shopping. Jeg aner ikke hva som er vanlig og tipper dette er litt i overkant for de fleste. Men koselig var det.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 11:32   #11
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.079
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Nære venners barn får like mye som søskenbarn, og de går vi jo også i konfirmasjon til. Om vi ikke var invitert pga. koronabegrensning, så hadde vi jo gitt like mye. De får 1000 kr.

Venners barn (som vi ikke går i konfirmasjonen til) har fått mellom 200 og 400, litt etter hvor mange konfirmanter vi gir til det året etc.

Jepp, enig.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 11:44   #12
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.823
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Vi ga ikke gave til noen av vennene til eldste, han fikk heller ikke av noen. Jeg har heller ikke noen tradisjon med å gi gave til venners barn. Når minsten konfirmerer seg om ett år tipper jeg han kommer til å gi noe til de han er mest sammen med.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:01   #13
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 8.974
Blogginnlegg: 38
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Shit, syke takster rundtomkring. 200,- ville jeg gitt, og 500,- om vi var gjester.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:04   #14
Pesten
Bør lage seg en tittel selv
 
Pesten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 2.766
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

200,- til nabobarn
500,- til venners barn.
1000,- til de vi er fadder for og nevøer/nieser.

__________________
Storebror 01, mellomsøster 02 og lillesøster 05.
Pesten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:06   #15
Gri
Bør lage seg en tittel selv
 
Gri sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.501
Gri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt liktGri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

400-1000,- alt etter kor nære, om vi er i selskapet, om vi er fadder. Til barn av «fjernare» vennar gir vi 200,-.

__________________
03, 06, 09
Gri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:15   #16
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.649
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

For meg handler dette kun om hva jeg har mulighet til, så venners barn får maks 300,-. Hadde jeg hatt økonomi til det, hadde 500 vært fint. Jeg prøver å lære meg til å ikke skamme meg over det.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:18   #17
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.354
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Jeg ser ikke på det som naturlig å gi gave til barna til vennene mine tror jeg, det er folk jeg stort sett ikke har snakket med eller kjenner.

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:39   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

200,- til nabobarn
500,- til venners barn.
1000,- til de vi er fadder for og nevøer/nieser.

Omtrent det samme her.

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg ser ikke på det som naturlig å gi gave til barna til vennene mine tror jeg, det er folk jeg stort sett ikke har snakket med eller kjenner.

Jeg regner med spørsmålet gjaldt "vennefamilier", altså omgangsvenner som vi har kjent siden barna var små, der vi omgås hele familien. Tror ikke jeg har nære venner som jeg aldri har møtt barna til, når jeg tenker meg om. Men hvis det er kollegaer eller andre som jeg kjenner, som har ungdommer som jeg aldri har møtt, så gir jeg ikke gave til disse nei.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 12:45   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Vi har gitt 500 i et sånt tilfelle, til barn av en av våre forlovere. Venner av nyere dato, der vi i mindre grad kjenner barnet - kanskje 200.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-20, 13:06   #20
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye gir dere i konfirmasjonsgave til nære venners barn?

Vi ble enige om at 300 kroner var going rate i vår lille vennegjeng, og det har jeg holdt meg til for andre barn (som ikke er nevøer og nieser) også. Inklusive grandtantebarn. Bare i løpet av 2 uker er det 3 konfirmasjonsgaver for vår del, og jeg skjønner godt det gjør et innhogg i økonomien i perioder med mange konfirmanter på rad.

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no