Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-06, 12:17   #21
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Hvorfor skal det dukke opp rødstrømper i hytt og pine som forferder seg over seksualisering? Seksualitet er faktisk et meget stort element i livet.

Surpomper altså.

Hvorfor skal det dukke opp damer som godtar all diskriminering og forferder seg over at noen sier ifra? Selvrespekt er faktisk et meget stort element i livet.

Teitinger altså.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:17   #22
Svirre
Fullverdig medlem
 
Svirre sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 32
Svirre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Og her illustrerer Svirre akkurat hva jeg mener:

Så lenge det gjelder bare det ene kjønnet, så blir hele debatten snudd tvert om til en feministgreie.

Undersøkelser viser jo at reklame og kroppseksponering går hardt utover selvbildet til kvinner, så det er jo en grunn til at det ikke er så ok, og ikke bare frembringer gode følelser (og hvem skal det frembringe gode følelser for? Det må jo bli det motsatte kjønn, og er det ok på bekostning av noen? - De kvinnene som det motsatte kjønn lever med feks). Og undersøkelser viser også at den økte eksponeringen av halvnakne veltrente menn i reklamer også frembringer de samme reaksjoner hos menn, og at det er et økende problem etterhvert som det blir mer av denne type reklame, så det går likt begge veier. Og det er derfor jeg mener at jo mer man vil få eksponert mannekroppens seksualitet (gjerne i utfordrende og avslørende possisjoner med rare ansiktsuttrykk (som vissnok skal være opphissende eller noe, jeg har aldri skjønt de der merkelige forvrengningene), jo mer likestillt blir debatten, og man kan heller kjøre en debatt på hvor det er ok å prakke all denne nakenheten på folk alle steder, og begrense hvor det skjer, slik at spesielt interreserte kan oppsøke det, men at resten av befolkningen kan bevege seg fritt uten å få det prakket på seg.

Noen jenter setter vel også pris på en snerten damerumpe.

__________________
Min første røde prikk: men den avataren liker jeg bare ikke. Den er støtende faktisk.
Svirre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:20   #23
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Husker dere forresten den cola reklamen med han lekkerbisken?
Its 12 o'clock, girls.

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:21   #24
Svirre
Fullverdig medlem
 
Svirre sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 32
Svirre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Husker dere forresten den cola reklamen med han lekkerbisken?
Its 12 o'clock, girls.


Hvor var rødstrømpene da?

__________________
Min første røde prikk: men den avataren liker jeg bare ikke. Den er støtende faktisk.
Svirre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:23   #25
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Hvorfor skal det dukke opp rødstrømper i hytt og pine som forferder seg over seksualisering? Seksualitet er faktisk et meget stort element i livet.

Surpomper altså.

Nå tror jeg vel kanskje tittelen min virket som en rød klut på deg? Eller? I og med at du prakker på meg meninger som jeg ikke står for, ei heller har uttrykt i hovedinnlegget mitt. I motsatt fall hadde jeg vært takknemmelig dersom du kunne utdype hva det er jeg sier som gjør at du synes jeg/vi forferdes over seksualitet? Synes DU det er ok med et nærbilde av en rumpe som en illustrasjon for ferie? Begrunnelse? Hadde enda vært en palme tatovert på stumpen, så ville man vært inne på temaet - men her synes jeg det gikk alt for langt.

For øvrig synes jeg Desembermamma skriver mye av det jeg tenker. I tillegg bekymrer det meg hva denne skjevheten i framstilling av menneskekropper gjør med kvinnebildet generelt. Kvinnen blir en vare som helt tydelig markedsføres i alle sammenhenger. Kunne sikkert skrevet mye om det, men jeg har ikke tid eller ork akkurat nå.

Surpomp kan du være selv!

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:24   #26
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.982
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Bra m@msen

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:25   #27
Svirre
Fullverdig medlem
 
Svirre sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 32
Svirre har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av *m@msen..*, her.

Synes DU det er ok med et nærbilde av en rumpe som en illustrasjon for ferie?


Jeg hadde gledet meg til ferien jeg da.

__________________
Min første røde prikk: men den avataren liker jeg bare ikke. Den er støtende faktisk.
Svirre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:33   #28
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Bra M@msen.
Godt at noen tar tak i denne skjev fordelingen.
Og apropo "coca cola light break" reklamen, så var han "bare" i ført bar overkropp, og er vel et eksempel på at det faktisk går ann å bruke menn også lettere kledd. Om det er akseptert er en annen form for debatt enn om "bare" kvinnelige positurer skal brukes i reklamen...
Jeg er for likestillig.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:35   #29
Irma
Ekvilist
 
Irma sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.117
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av Svirre, her.

Jeg hadde gledet meg til ferien jeg da.

Dersom det i en artikkel hadde vært snakk om sykehusopphold, og artikkelen var illustrert med nærbilde av en rumpe - ville du gledet deg til sykehusoppholdet da? (Joda, bittelitt søkt - men jeg synes ikke nærbildet av en rumpe er mindre passende for å illustrere et sykehusopphold sammenlignet med et ferieopphold.),

__________________
Poden 2005 og Pjokken 2008
Irma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:40   #30
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Svirre, sorry at jeg ikke klarer å ta deg seriøst. Jeg tror du bare tuller.

Jeg er en av de minst rødstrømpete jeg vet av, men jeg klarer da fint å se at de snertne damerumpene er mange steder de ikke har noen grunn for å være. Mange kropper er der de ikke hører hjemme. ( Ja, både i reklameverdenen og i verden forøvrig).

Det er ikke greit at de bruker mannen på den måten heller, men så lenge det er kun damekroppen som brukes på denne måten så blir diskusjonen konsentrert rundt kvinnen og kvinnens kropp.
Det er egentlig en misforstått greie.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 12:41   #31
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.643
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Flott mamsen!

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:09   #32
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Flott gjort av deg m@msen.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:13   #33
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.647
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Kjempe-bra, Mamsen!

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:14   #34
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Stiller meg bak!

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:14   #35
Robina
Aktiv
 
Robina sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 159
Robina er litt kul
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Så bra at noen gjør noe. Flott, Mamsen.

__________________
Robina.
Robina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:30   #36
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Flott, m@msen!

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 13:40   #37
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Supert M@msen (..og lillegutt.. sorry, klarte ikke dy meg)

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 17:01   #38
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Tøffe dama!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 17:40   #39
Kaz
Juba Juba
 
Kaz sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.576
Kaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smartKaz imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Opprinnelig lagt inn av Pope, her.

Jeg må innrømme at jeg ikke lar meg provosere så veldig av slike reklamer lenger. Jeg har blitt så vandt med alle de forskjellige reklamebitene at jeg ikke bryr meg...Men når du først har gjørt det, mamsen så må jeg berømme deg for det. Så klart at du har rett i at det er objektgjøring av kvinnekroppen, men det er desverre slik med reklame og media at de skal treffe en viss gruppe og det oppnår de. Godt at vi har deg som sender inn klager slik at de hører at det ikke er alle som liker det.

Jeg har det på samme måte, jeg legger rett og slett ikke merke til slike ting lenger. Men jeg er helt enig i det Mamsen og Desembermamma sier, og det er flott at noen tar tak i det.
Jeg var med å gikk i demonstrasjon mot frøken Norge konkurranse når jeg var liten jeg, det ville vel aldri ha skjedd i dag.
Jeg synes også at det er kjipt at en ikke kan mene noe om slike ting uten at noen skal komme og skrike rødstrømpe (i negativ forstand).

Kaz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-06, 18:27   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.824
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: I dag har jeg sendt en mail til VG (om kvinnekroppen)

Bra m@msen.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no