Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Det skrevne ord

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-12-06, 00:49   #1
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.082
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det skrevne ord

I dag har jeg tenkt litt på en ting. Vi har hørt på nyhetene om en 24 år gammel mor som er mistenkt for drapsforsøk og drap på barna sine. Hun hadde lagt ut bilder av det døde barnet på internett.

Jeg ble litt nysgjerrig på om hun var på forum, og det fikk meg selvsagt til å tenke på en annen lignende sak noen av oss kjenner fra før.

Grunnen til at jeg ble nysgjerrig er ikke fordi jeg vil fråtse i andres sorg og elendighet, men jeg begynte å tenke på hva som egentlig skjer med det vi skriver på nettet.

Er det sånn at hvis en person ber om råd i en sak på nettet, og noen av oss svarer - kan det brukes mot oss senere i en tenkt rettssak? Det skrevne ord er jo mye mer bindende (og varig) enn det muntlige. Eller kan vi måtte vitne i det hele tatt? Må vi stå for det vi skriver?

Jeg hørte en historie i dag. En lærer ved en skole sendte mail med sladder om andre ansatte, til sine kollegaer. Baksnakking og tull, det var visst forskjellige mailer til forskjellige folk. Det ble faktisk rettssak, og han mistet jobben. Men om noen sladrer om andre muntlig, forsvinner jo ordene og de mister sin kraft. Litt interessant. Man blir sjeldent oppsagt av muntlig sladder.

Er det noen som vet om "nettvenner/forumvenner" har måtte forsvare seg i en rettssak? Mine forumvaner er jo på typiske dameforum, men man kan jo også tenke seg alt det sprø som fins der ute, som f.eks egne forum for suicidale mennesker. Jeg har også hørt at enkelte på sistnevnte forum har blitt reddet av andre på nettet som har sporet dem opp.

__________________
2001 - 2003 - 2014

Sist redigert av Magica : 17-12-06 kl 00:50. Årsak: tilføyelse
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 00:55   #2
kisha
Tar en fot av gangen
 
kisha sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
Innlegg: 7.983
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det skrevne ord

Vi skal alltid tenke på at vi kan oppspores på et forum. Derfor er det viktig å tenke over hva man skriver, og at man ikke skriver noe men ikke kan stå inne for senere. Det er mange som ikke tenker over det. Er man anonym på et forum, vil uansett ip-adressen være tilgjengelig for eierne av forumet.Så anonym er man uansett ikke.

__________________
Tenk positivt.
kisha er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 02:15   #3
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det skrevne ord

Det er VELDIG mange som ikke tenker på hva de skriver og at det kan oppspores senere.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 02:49   #4
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Det skrevne ord

En bør kanskje tenke litt over hva en skriver, jeg skriver i allefall ikke mer enn jeg tør å si og stå til rette for, Men så er jeg ikke så anonym her eller, de som måtte være herfra vet sikkert hvem jeg er siden vi bor på et sted hvor alle kjenner alle.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 02:50   #5
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.801
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det skrevne ord

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Vi skal alltid tenke på at vi kan oppspores på et forum. Derfor er det viktig å tenke over hva man skriver, og at man ikke skriver noe men ikke kan stå inne for senere. Det er mange som ikke tenker over det. Er man anonym på et forum, vil uansett ip-adressen være tilgjengelig for eierne av forumet.Så anonym er man uansett ikke.

Så bra sagt at jeg trenger ikke gjøre annet enn å signere hvert et ord!

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 01:39   #6
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Det skrevne ord

Man kan gjemme seg bak et nick, men helt anonym vil man aldri være.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 08:39   #7
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.122
Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Det skrevne ord

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Vi skal alltid tenke på at vi kan oppspores på et forum. Derfor er det viktig å tenke over hva man skriver, og at man ikke skriver noe men ikke kan stå inne for senere. Det er mange som ikke tenker over det. Er man anonym på et forum, vil uansett ip-adressen være tilgjengelig for eierne av forumet.Så anonym er man uansett ikke.

Signerer kisha, der blir det skrevet alt jeg mener.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 21:03   #8
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Det skrevne ord

Jeg har tenkt på det samme.
Føler selv at jeg er meg selv på forum som i virkeligheten. Men klart at enveiskommunikasjon er vanskeligere enn toveis siden man ikke kan avkrefte/bekrefte eventuelle misforståelse, tolkninger, ironier etc.

Derfor mener jeg at alt som blir skrevet kan tolkes, og det på MANGE måter, og dermed er det ikke ensbetydende det man skrev. Kommer jo an på personen som leser hvordan ting blir oppfattet (personens humør, velvilje, erfaringer etc spiller inn i hvordan ting blir tolket).

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no