Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-08-13, 20:03   #1
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

JEg har et dilemma.
Jeg har 18 kviger (kujenter) som skal plasseres i fjøset for vinteren.
Jeg har 4 binger de kan være i.

Da har jeg to alternativer.

Jeg kan dele dem i fire grupper, fire i hver binge.
Fordelene er da at de får bedre plass, jeg kan ha gummimatter med strø på i bingen slik at de får en lun liggeplass.
Da må jeg oppi til dem å strø og skrape hver dag og dyra blir godt vant med meg og roligere.
Ulempen er at det tar en del tid, ca 30 minutter ekstra hver dag. Og bingene er egentlig ikke laget for å gå inn i så jeg må klatre med de farer det innebærer. I tillegg er det jo en utgift med strø.

Eller jeg kan dele dem i tre grupper. 6 i hver binge. Da nytter det ikke med liggeplass og dyra får mindre plass. (det er helt innenfor hva forskrift om hold av storfe krevet)
Da kan jeg fylle opp den siste bingen med 6 okser og tjene ca 30.000 kr ekstra på det, i tillegg til at jeg sparer utgift til strø og tiden jeg bruker på å strø og skrape.

Jeg ønsker å velge alternativ en fordi at dyra skal ha det bra er en av mine kampsaker, men vi skal leve også...
Dersom vi får en blå regjering fra høsten har jeg ikke noe valg neste høst.
Da må dyrevelferden forsakes for å greie å overleve.

Hva skal jeg velge?
Og hvorfor?




Ps, jeg har valgt allerede, men problemstillingen kvernet lenge i hodet mitt, nettopp fordi det er et svært godt bilde av hva som er forskjellen på en rødgrønn og en blå regjering.

Jeg mener at matproduksjon, og særlig når det er dyr inne i bildet ikke skal driver utifra bedriftsøkonomiske hensyn alene.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-13, 20:53   #2
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.559
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Er det mulig å la oksene bo sammen med kvigene, så får du mange kalver? Så selger du disse, som finansierer utbygging av bingene, så kan du drive i større skala, samtidig som du kan opprettholde dyrevelferden?

Jeg synes egentlig, ut fra hva du beskriver, at alternativ 2 høres ok ut. Hvis det er innenfor forskriftene så bør det være et personlig valg om man vil tape penger eller ei. Jeg synes ikke det høres rimelig ut å subsidiere drift ut fra at bonden ønsker å drive mindre effektivt enn hva man har funnet å være trygt. Det betyr ikke at jeg ikke forstår ønsket ditt. Men jeg synes ikke det er rasjonelt å støtte det over statskassen.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 01:29   #3
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

4 ganger 4 er 16, så alternativ 1 går ikke opp. :bidrar:
(Kujenter? Jentekuer? )

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 01:42   #4
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Dyrevennen i meg skriker etter det første alternativet. Selvfølgelig ville jeg valgt 4 kyr i hver, slik at de har både bedre plass og at de får mulighet til å legge seg ned. For ei ku har behov for å ligge litt den også, ikke sant?

Men så nevner du økonomi og behovet for å kunne leve av dette, og da setter jo det inn her også. Det er jo litt penger du nevner, og det er som du sier innenfor forskriftene.

Nå er jo jeg en som overhodet ikke har peiling på gårdsdrift og dyrehold på gård, men jeg tenker at forskrifter ikke nødvendigvis alltid er til dyras beste. Javel, dyrene kan leve slik forskriftene sier, men er det fullkomment? Som jeg spurte om...kyr, og gårdsdyr forøvrig, har vel behov for å ha mulighet til å legge seg ned litt? Ser jo kyr på beite som ligger og nyter livet...

Jeg ser problemet til bøndene, virkelig. Det må føles umenneskelig å stå overfor slike valg...dyrenes velferd, eller egen inntekt og det å kunne leve på driften.

Hadde jeg hatt økonomi til å kunne velge alternativ en, så hadde jeg helt klart gjort det. Men det aner meg at det ikke er realiteten for bønder i dag, slik at jeg ble tvunget til å gå for alternativ to. Jeg må kunne leve av det jeg driver med, men da på bekostning av dyrenes velferd...

Spent på hva du har valgt.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 01:46   #5
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Eg vil sjølvsagt også at dyra skal ha det så bra som mulig. Men altså - kvifor er det slik at du må velge B dersom det blir borgerlig nå? Høgre seier neppe noko om denne konkrete saken, men er det ut fra totalbildet da - generelt dårligare økonomi for bøndene?

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-08-13, 14:23   #6
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Er det mulig å la oksene bo sammen med kvigene, så får du mange kalver? Så selger du disse, som finansierer utbygging av bingene, så kan du drive i større skala, samtidig som du kan opprettholde dyrevelferden?

Det er jo et veldig klassisk bedriftsøkonomisk synspunkt og er vel "spoton" hva borgelig side ønsker.
Problemet er bare at marginene blir ikke noe større av at jeg produserer mer. Jeg ender bare opp med enda mer gjeld som skal betjenes og ikke minst enda flere timer med arbeid. Jeg synes jo strengt tatt jeg jobber (mer) enn nok som jeg gjør i dag. Et nytt oksefjøs koster 2-3 millioner å bygge. Og jeg må jo bygge det før jeg kan ha flere dyr
Men et morsom forslag da.

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg synes egentlig, ut fra hva du beskriver, at alternativ 2 høres ok ut. Hvis det er innenfor forskriftene så bør det være et personlig valg om man vil tape penger eller ei. Jeg synes ikke det høres rimelig ut å subsidiere drift ut fra at bonden ønsker å drive mindre effektivt enn hva man har funnet å være trygt. Det betyr ikke at jeg ikke forstår ønsket ditt. Men jeg synes ikke det er rasjonelt å støtte det over statskassen.

Nå har jeg jo ikke beskrevet hva forksriften sier, men kravet er 2m2 for dyr med en levende vekt over 220 kg. Det gir fra 110 kg dyr pr m2 og oppover (de veier ca 550 kg når de slaktes)
Jeg kan nevne at for pelsdyr er kravet 9kg dyr pr m2.....
Når alle dyra ligger er alt gulvarealet brukt.
Jeg synes ikke dette er en verdig måte å ha dyr på.
Jeg har prøvd å ta et bilde som viser dette.
Kvigene på dette bildet veier mellom 100 og 220 kg.
Tenk deg dem dobbelt så store og to til.
Kanten på bingen skimtes i nedre del av bildet.


Jeg synes ikke at det er riktig at dyra skal ha det så trangt.
Og jeg synes helt klart det er noe alle bør være med å betale.


Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

4 ganger 4 er 16, så alternativ 1 går ikke opp. :bidrar:
(Kujenter? Jentekuer? )

Oh my! /
Godt jeg ikke har hentet alle inn fra beitet enda. Har 10 stk som fortsatt går ute.
Og ikke minst :ghaa: da må jeg jo gjøre alt på nytt!!!

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Dyrevennen i meg skriker etter det første alternativet. Selvfølgelig ville jeg valgt 4 kyr i hver, slik at de har både bedre plass og at de får mulighet til å legge seg ned. For ei ku har behov for å ligge litt den også, ikke sant?

Men så nevner du økonomi og behovet for å kunne leve av dette, og da setter jo det inn her også. Det er jo litt penger du nevner, og det er som du sier innenfor forskriftene.

Nå er jo jeg en som overhodet ikke har peiling på gårdsdrift og dyrehold på gård, men jeg tenker at forskrifter ikke nødvendigvis alltid er til dyras beste. Javel, dyrene kan leve slik forskriftene sier, men er det fullkomment? Som jeg spurte om...kyr, og gårdsdyr forøvrig, har vel behov for å ha mulighet til å legge seg ned litt? Ser jo kyr på beite som ligger og nyter livet...

Jeg ser problemet til bøndene, virkelig. Det må føles umenneskelig å stå overfor slike valg...dyrenes velferd, eller egen inntekt og det å kunne leve på driften.

Hadde jeg hatt økonomi til å kunne velge alternativ en, så hadde jeg helt klart gjort det. Men det aner meg at det ikke er realiteten for bønder i dag, slik at jeg ble tvunget til å gå for alternativ to. Jeg må kunne leve av det jeg driver med, men da på bekostning av dyrenes velferd...

Spent på hva du har valgt.

Jeg ser på forskriften som at absolutt minimum av hva vi har lov å tilby dyra. Og jeg håper på en langt strengere lovverk i framtiden.
Og selvfølgelig økonomi til å gjennomføre det.
Jeg personlig drømmer om muligheten til å ha luftegårder for okser slik at de også får komme ut og se på sola og langt bedre plass inne.


Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Eg vil sjølvsagt også at dyra skal ha det så bra som mulig. Men altså - kvifor er det slik at du må velge B dersom det blir borgerlig nå? Høgre seier neppe noko om denne konkrete saken, men er det ut fra totalbildet da - generelt dårligare økonomi for bøndene?

Det er den bedriftsøkonomiske tankegangen som er skremmende. Vis man bare får produsere mer og i større enheter så vil økonomien også bli bra. Det er mulig det, men det er noen som taper mye på vei dit. Og det er dyra. Jeg har flere ganger spurt vår lokale høyrepolitiker om hvor mange kye han mener jeg bør ha kapasitet til å stelle og følge opp på en verdig måte, uten at jeg får noen gode svar.....
Det skulle være ganske enkelt å skjønne at det finnes ei grense for hvor mange en greier å følge opp. Vi har pr i dag verdens reneste og minst medisinerte melk. Det er langsomt i ferd med å snu fordi tiden til hvert enket dyr stadig skrumper.
Før var det vanlig å bekjempe en jurbetennelse på samme måte som på mennesker. Ved å tømme kjertelen hyppig, evt med varmt håndkle på og grønnsåpe. Også sparte man pencilinen til de skikkelig stygge infeksjonene. Det skjer ikke lenger.
Riktignok er bruken av antibiotika på norske kuer svært lav, men den trenden er i ferd med å snu. Jeg mener vi mister noe veldig verdifullt! Og noe vi aldri kan ta tilbake.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-13, 22:28   #7
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Hvordan ville det være å la kviene gå i løsdrift i fjøset? Altså droppe båsene? Går ut fra det ikke gir flere kvm pr dyr, men kanskje "fornemmelse" av mere plass å bevege seg på? Er det praktisk mulig?

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 07:45   #8
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Opprinnelig lagt inn av TripptrappTREsko, her.

Hvordan ville det være å la kviene gå i løsdrift i fjøset? Altså droppe båsene? Går ut fra det ikke gir flere kvm pr dyr, men kanskje "fornemmelse" av mere plass å bevege seg på? Er det praktisk mulig?

Vi har ikke noen dyr på bås så jeg skjønner ikke helt hva du mener?

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 08:53   #9
Simone
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.807
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Vi har ikke noen dyr på bås så jeg skjønner ikke helt hva du mener?

Ho meiner å droppe bingane og la alle gå i eit stort rom.

__________________
Mamma til to jenter sep-04 og mars-07 og lillebror april-11
Simone er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 16:23   #10
TripptrappTREsko
Bondesjakk(matt!?)
 
TripptrappTREsko sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 71
TripptrappTREsko har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Ho meiner å droppe bingane og la alle gå i eit stort rom.

Ja, det er det jeg mener. Er ikke helt inne i den norske gårdsterminologi

Kan sikkert ikke sammenligne kvier med geiter, men vi dropper de små/mindre båser/bokser beregnet til få individer, og lar alle gå sammen i "løsdrift", bortsett fra bukkene...

TripptrappTREsko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 17:09   #11
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.449
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Hehe, ja da skjønte jeg.
Jo, det hender det vi gjør, om alders spredingen ikke er for stor.
Selv om ikke det egentlig blir mer plass så blir det på en måte mer plass alikevel

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-13, 21:14   #12
M@M
Erfaren
 
M@M sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
Innlegg: 844
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Sv: Hva skal jeg velge? <landbrukspolitikk>

Jeg ville latt dem legge seg ned, selv om det ble strammere økonomisk og tok lengere tid. Hvis det ikke hadde gått økonomisk så tror jeg at jeg ville forsøkt å finne en annen måte å tjene penger på, evt minske utgifter. Leie ut boder på låven. Dekkhotell. Finne på et eller annet superkreativt som ikke alle andre gjør...

Men jeg er blauthjertet og vil at alle dyr og mennesker skal ha det bra... Og helt enig i at matproduksjon ikke kan drives ut i fra bedriftøkonomiske hensyn alene.

__________________
Mammaen til supergutt 2003
Drømmer om lillebrøster, men det tar visst sin tid..
M@M er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no