Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

22. juli - to år etter

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-07-13, 11:16   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

22. juli - to år etter

Hver morgen når jeg går til jobb går jeg fra t-banen på Jernbanetorget, over Storgata, og så Pløensgate opp til Youngstorget. Jeg ser høyblokka hver morgen, rett der oppe, veldig, veldig nær.

22. juli for to år siden er fortsatt veldig langt fremme i bevisstheten min, kanskje spesielt når jeg leser kommentarfeltene på nettavisene. ( ) Når trenden har begynt å bli, ikke "han var jo gal!", men "han hadde jo noen poeng, han gjorde i det minste noe, det er sånn det blir når alle muslimene og innvandrerne inntar landet vårt, det er AP sin skyld".

Jeg regner med at det er flere enn meg som tenker litt ekstra på dette i dag?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 11:22   #2
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Det sitter temmelig langt framme i hjernen, ja, og jeg husker, i detalj hvor jeg var, og hva jeg gjorde, for to år siden.

Og jeg syns det er skummelt hvor raskt "folk flest" har glemt samholdet og omtanken vi viste hverandre, til fordel for ytringer du nevner, Mave.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 11:42   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg gikk forbi høyblokka for ikke så lenge siden. Søsteren min viste meg hvor hun hadde kontor, med vinduer ut mot plassen bomben gikk av. Hun var heldigvis ikke på jobb da.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 12:00   #4
Canisa
Viser tenner
 
Canisa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tromsø
Innlegg: 8.794
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Såret etter terroren er enda stort og vondt. Høyblokka og Utøya står som arr i landskapet, og påminner oss om det vonde. Jeg møter daglig lokale AUF-ere som vitner om sorgen, smerten og skadene vi ble påført 22. Juli 2011. Unge mennesker som sliter med angst, og som med synlige arr og stadige nye operasjoner som stadige påminninger om de kroppslige traumene de ble påført. I dag banker hjertet ekstra sterkt for de unge, modige i arbeiderbevegelsen som ikke har latt seg knekke eller true til taushet. I AUF lever tanken om samhold, likeverd og rettferdighet kanskje sterkere i dag.
I dag går tankene mine til de som døde, de som mistet, de som må leve videre med redselelen og smerten og de som fremdeles tror og kjemper.

__________________
Lofottorsk i nordens Paris
Canisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 12:06   #5
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.273
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Ligger langt fremme i dag. Spesielt ettersom venninne mistet datter på utøya, og det er mye om det på fb.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 12:11   #6
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

En dag for ettertanke.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 12:13   #7
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

En dag for ettertanke.

Virkelig. Måtte vi aldri glemme denne dagen. Vi skal legge roser i Utvik i dag.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 13:14   #8
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.337
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg tenker på det nesten daglig fortsatt, men ekstra mye i dag. Jeg veit det er minnemarkering i bygda mi og at kommunen oppfordrer til å legge roser ved minnesmerket som står her, så jeg tenkte kanskje å ta med ungene ned etterpå. De er litt små til å skjønne stort av det, og jeg har ikke tenkt å forklare dem heller, men likevel.

Jeg tar opp NRKs sendinger i løpet av dagen også, og har tenkt å se dem etter at ungene er lagt.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 13:22   #9
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.059
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg tenker også på det ofte, og selvsagt ekstra i dag. Holder litt ekstra godt på ungene og gir meg sjøl rom til ettertanke og ro.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 14:54   #10
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg husker godt hver detalj fra den dagen, og desperasjonen i den perioden jeg ikke fikk kontakt med de jeg er glad i som oppholder seg i området rundt Høyblokka.

Og så tenker jeg på alle de som aldri mer fikk tak i de de er glad i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 15:17   #11
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.866
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg kommer aldri til å glemme den halvtimen som gikk fra jeg forstod at dette var arbeidsplassen til min beste venninne, til jeg fikk beskjed om at hun var ok. Jeg visste jo at hun var på jobb den dagen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 15:20   #12
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg sitter å leser "Det vi kan stå for" av Geir Lippestad i dag, det er skremmende å lese hvordan Breivik gikk frem og tankene hans. Jeg har tenkt litt frem mot 22. juli, samme i fjor - jeg er så redd den dagen for at det skal komme sympatisører for Breivik og fullføre det han ikke, i hans øyne, klarte å fullføre.

Vi er på samme sted i år som for 2 år siden - i Florida. Jeg husker jeg satt å slumret på morningen å så CNN, hvor bildene fra Oslo rullet over skjermen. Vi trodde det vår ett annet sted som også het Oslo, det MÅTTE være fra att ennet sted som het Oslo! vi satt inne resten av dagen og natten, med nrk og TV2 på PC og nhetskanalene på i alle rom. At det var ABB som stod bak visste vi 2 timer før Norge, de er ikke så kildekritiske her. Tallene på omkomne steg firor hver time. Det var grusomt å ikke være hjemme i Norge når dette skjedde. Dagene som fulgte fikk vi mange kondolanser og ble stilt spørsmål om hvem, hbordan og hvorfor. Helt fullstendig surrealistisk.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>

Sist redigert av Fløyel : 22-07-13 kl 15:27.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 15:25   #13
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.313
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg leste også boken til Lippestad for litt siden. Svært fascinerende og skremmende. Ikke minst at Breivik til en viss grad har oppnådd det han ønsket i ettertid.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 15:51   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Vi er på Kreta i dag. Akkurat som vi var for to år siden.

Vi har tatt en prat med ungene om hvilken dag det er i dag og hva som gjør at vi husker denne dagen. Jeg var ikke berørt på noen måte og kjenner ingen som var det. Allikevel gjør det vondt langt inni meg.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 15:57   #15
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.728
Blogginnlegg: 213
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Verdt å få med seg er også kommentaren 'Ut av tiden' som står i Aftenposten i dag. Tenker mye på overlevende og etterlatte, spesielt i dag.

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 16:17   #16
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Vi er bortreist nå, som da. For to år siden var vi på Island, uten internettdekning og det var bare helt tilfeldig at vi slo på tv for å sette på en film og så et bomba Oslo rett etter at bomben smalt. Og jeg var desperat etter å komme meg på nett for å sjekke FB og FP etter kjente.

Jeg er ikke direkte berørt, vi mistet ikke noen eller kjenner noen som mistet noen, men dette er så nært likevel at jeg kjenner at jeg bærer det med meg at dette skjedde like i nærheten av meg og mine, og hvem vet om noen år så kan hende mine barn er medlemer av AUF eller en annen ungdomsorganisasjon.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 16:45   #17
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg husker dagen så veldig godt.
Grusomme bilder på nyhetene, desperasjonen etter å få vite om de du bryr deg om har det bra.

Jeg blir trist når jeg ser enkeltes holdninger.
Vi må ikke glemme.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 17:34   #18
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Jeg tok med meg ungene i en åpen kirke og tente lys i dag. Kjente at det var viktig å gi dagen litt tid, også for dem. Vi må huske.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 20:44   #19
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.607
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Det er en dag for ettertanke. Tenker spesielt på de som mistet sine barn og klemmer litt ekstra på mine. Som tidligere AUFer gjøre det vondt langt inni meg når jeg tenker på det. Kjenner flere som var der, men ingen som står meg veldig nær. Kjenner mange som jobber i regjeringskvartalet også. Vi er på småbruket vårt som vi var i 2011. Det var en grusom dag og kan kjenne kvalmen og fortvilelsen jeg følte da jeg våknet til de forferdelige tallene.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-07-13, 20:58   #20
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: 22. juli - to år etter

Mine tanker har vært hos alle de som ble berørt i dag..

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no