Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hvem har sydd dine klær?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-13, 10:44   #1
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Hvem har sydd dine klær?

En skofabrikk har kollapset i Kambodjsa. Ca 50 personer er innesperret.

Forleden kollapset en klesfabrikk i Bangladesh. Over 1000 menneskeliv gikk tapt.

Hva kan vi som forbrukere gjøre med dette? Skal vi bare godta at skapene våre er fyllt opp av billige klær som er sydd av arbeidere som jobber under uverdige forhold til en spøk av en lønn, uten mulighet for å påvirke sin egen situasjon?

Jeg handlet på HM i går. Klærne var produsert i Bangladesh og Tyrkia. Jeg ble kvalm og klistret navnelapper over produksjonslandesh.

Jeg ville gjerne betalt mer for klærne om jeg visste at de ble produsert under gode arbeidsforhold.

Hva kan vi gjøre?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.11001923

I artikkelen står det en del om at vi ikke kan får garantier for dette. Men at en del gir ut informasjon om hvem som har produsert klærne man kjøper. Syns det virker som en håpløs oppgave å få dette til.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:55   #2
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Har ikke både Zara og H&M inngått noen nye avtaler nå? Jeg skal ikke påstå det med sikkerhet, men jeg tror jeg har sett noen overskrifter om dette.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 10:57   #3
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

http://www.aftenposten.no/nyheter/Kl...l#.UZSfdMqht0c

Fant denne linken her, men har ikke lest artikkelen enda. Det skal jeg gjøre nå.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:01   #4
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Det blir understreket i artikkelen at det går ingen automatikk i at det blir forbedringer av at en slik avtale blir undertegnet. Så noen garanti for at arbeiderne har gode arbeidsforhold har man fortsatt ikke.

Personlig tror jeg dette ligge høyt oppe og langt fram, og det opprører meg kjenner jeg.
Klær må jeg nå en gang ha.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:04   #5
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Dette er det stort fokus på nå, og jeg tror det er noe som kommer til å bedre seg. Med tiden. Det tar alt for lang tid, og det er for mange som ikke bryr seg enda.

Det er synd at det er slike stor ulykker som skal til for at det blir lagt vekt på arbeidsforholdene.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:06   #6
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Jeg tror at vi må innse at så lenge vi kjøper klær som er så billige at det sier seg selv at de aldri i livet kan være produsert av noen som har fått anstendig lønn og arbeidsvilkår så er vi medskyldige i slike tragedier som fabrikk-kollapsen i Bangladesh og nå i Kambodsja. Det er kjipt å tenke på, kjipt å si høyt, men det er sant. Tekstilindustrien har i mange tiår flyttet produksjonen sin fra land til land ettersom arbeidsstokken i eksisterende produksjonsland har blitt mer organisert og stilt flere krav. Avtaler som inngås nå i etterkant av denne skandalen må jeg innrømme at jeg har begrenset tiltro til. Det er mye bruk av underleverandører og vasking av hender i denne bransjen.

Så hva gjør man? Syr klærne sine selv? Da er samvittigheten ren, men det hjelper ikke på lønnsnivået eller arbeidsforholdene i Bangladesh. Kjøper dyrere klær? Det siste er jo heller ingen garanti for at de som har sydd klærne faktisk har fått bedre lønn, det kan være designere og omsetningsleddet som har fått bedre betalt. Sannheten for mitt vedkommende er at jeg gjør for lite, og burde ha gjort mer. Ikke minst burde jeg av miljøhensyn kjøpt mer brukt og sydd om klær jeg allerede har, selv om det heller ikke hjelper arbeiderne i Bangladesh.

Jeg tror politikken er løsninga, og at effektive internasjonale reguleringer og avtaleverk på et mellomstatlig nivå må til. Arbeidere i alle land, foren dere!

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:11   #7
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Hva om man syr klærne sine selv, og kjøper alt av stoff på Stoff og Stil, kan man da være sikker på at de stoffene ikke er laget under dårlige forhold?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:18   #8
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hva om man syr klærne sine selv, og kjøper alt av stoff på Stoff og Stil, kan man da være sikker på at de stoffene ikke er laget under dårlige forhold?

Jeg syr jo mye selv, og har tenkt på dette. Ikke tror jeg det er nevneverdig hjelp i å kjøpe dyrere stoff heller. Selv om Vesten ikke lengre baserer seg på slavearbeid for å opprettholde livsstandarden sin, så er det ikke langt fra.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:22   #9
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hva om man syr klærne sine selv, og kjøper alt av stoff på Stoff og Stil, kan man da være sikker på at de stoffene ikke er laget under dårlige forhold?

Nei. Problemet er jo relativt altomfattende, og befinner seg på systemnivå. Vi har et varebyttesystem i verden som fungerer sånn at veldig mye produksjon foregår i land med et mindre utbygd regelverk for vern av arbeidstakere enn det vi har selv.

Hvis man aler opp sine egne sauer og spinner garn av ulla begynner man kanskje å komme seg utenom dette...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:31   #10
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Nei. Problemet er jo relativt altomfattende, og befinner seg på systemnivå. Vi har et varebyttesystem i verden som fungerer sånn at veldig mye produksjon foregår i land med et mindre utbygd regelverk for vern av arbeidstakere enn det vi har selv.

Hvis man aler opp sine egne sauer og spinner garn av ulla begynner man kanskje å komme seg utenom dette...

Det synes jeg vi alle skulle.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:37   #11
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Ja, nå har vi jo alle fulgt lamminga på web-tv så kompetansen burde være på plass.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:38   #12
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 11:39   #13
Nabojenta
#1
 
Nabojenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.649
Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Vi er proffe lammebønder nå, vi.

__________________
Nabojenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 13:19   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Hva om man syr klærne sine selv, og kjøper alt av stoff på Stoff og Stil, kan man da være sikker på at de stoffene ikke er laget under dårlige forhold?

Jeg tror ikke det. Jeg tror nok det sikreste er å velge klær som følger hele prosessen (feks av typen Gudrun Sjøden) . Når det gjelder H&M er vel også problemet at det ikke er H&M selv som er "skurken", men underleverandører? Jeg er usikker.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 15:00   #15
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Det er ingen garanti for at dyre klær har gode arbeidsforhold heller, iallefall ikke i følge et program jeg så på tv. Da tenker jeg klær som produseres i utlandet spesielt.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 16:43   #16
Mjau
Curlingkone
 
Mjau sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 8.307
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Detstår også i artikkelen at dyre klær trenger ikke å bety noen ting i denne sammenhengen.

Det at man må godta at det er sånn er jeg ikke enig i. Men hva man får gjort med det er jeg veldig usikker på. Og uansett vil det ta mange år.

Jeg syns bare det er så fælt at vi sitter her og "trenger" alt mulig slags billig drit som veldig fattige mennesker jobber på slavekontrakter for at vi skal få tak i.

__________________
Mjau maler videre...
Mjau er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 18:20   #17
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Det programmet jeg så påpekte forøvrig at det verste man kunne gjøre var å trekke produksjonen ut av landet. Det hjelper ingen. Det er vel arbeidsforholdene som må bedres. Og da må det nok opp på et annet nivå.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 18:34   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.558
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Akkurat dette tenker jeg mye på, for det plager meg veldig, og hva er alternativet? Jeg har prøvd å finne butikker/merker som kan garantere at klærne er produsert under gode forhold, men det virker ganske vanskelig. Nå velger jeg alltid Stormberg når jeg skal ha ute-/turtøy, de er i det minste åpne om hvor klærne produseres.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 18:51   #19
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Det er vanskelig å være helt sikker, men noen bedrifter er mer åpne enn andre på hvordan ting er produsert. Tidligere var Nøstebarn og Polarn slike steder og det er mye av grunnen til at vi kjøper mye klær der, men det er en stund side jeg sjekket nå.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-13, 19:12   #20
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem har sydd dine klær?

Det burde være noen form for sertifikater, at det er produsert under trygge omgivelser og med ordentlige forhold for de som jobber der.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no