Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-12-10, 20:05   #1
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Vi har en katt. To og et halvt år kastrert hannkatt. Pen og i god helse. Og ikke det aller minste interessert i å være ute om vinteren. Dermed ender han med å kjede seg veldig.

Og da jakter han altså på ungene. Storebror har ikke noe problem med å hamle opp med katteslasken så der har han lært at det er liten vits i å yppe. Men minsten greier faktisk ikke å sette seg i respekt for dette spetakkeldyret.

Det som skjer - i dag feks - er at minsten sitter på gulvet og ser på tv. Pus sitter ved siden av. Plutselig kaster pus seg over lillebror og biter han hardt og klorer. Samme i går. Går lillebror over gulvet så jakter pus på føttene hans.

Lillebror er ikke verdens beste i å lese kattespråk og blir stressa og utrygg - hvilket blir enda mer moro for katten.

Det meste er prøvd. Spruteflaske med vann, lære lillebror å sette seg i respekt, jeg tar dyret så ørene flagrer når han gjør dette osv osv. Det hjelper ikke en millimeter - han synes det er morsomt.

Her kommer det flere og mindre barn i hus etterhvert - hva søren skal vi gjøre? Må vi avlive dyret eller finnes det råd?

Om sommeren er han ute hele tiden, da er ikke dette noe problem i det hele tatt.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:08   #2
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Hive ham ut en tur hver dag, selv om han ikke liker det, så han kaaaanskje får svidd av litt energi? Ellers synes jeg dere har prøvd det meste. Ingen som liker å aktivisere ham med lek og herjing litt, kanskje det også kunne fått ut litt energi?

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:21   #3
Svanhild
Aktiv
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Gildeskål. Nordland
Innlegg: 135
Svanhild er litt kul
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Vi hadde engang en veldig lunefull katt, og måtte avlive han da vi fikk unger i huset. Han kunne ligge og male på fanget for så plutselig bite det hardeste han greide. Måtte jo bryte opp kjeften på ham flere ganger, og kunne ikke stole på ham. Ikke noe stas å ha slike dyr!

Svanhild er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:25   #4
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.969
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Hadde dette vært en hund så hadde det ikke vært noen tvil om hva som var riktig tror jeg...

Og er du sikker på at han oppfører seg ute? Den eldste min fikk et kattekrek i armen som ett-åring, og hun rørte ikke dyret en gang. Heldigvis hadde hun mye klær på seg, så det gikk bare så vidt gjennom til huden.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:26   #5
Hot Lips
kissable
 
Hot Lips sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 3.694
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Jeg hadde ikke tatt sjansen på å ha en lunefull katt i hus sammen med baby. Omplassere til et hjem uten barn?

__________________

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:45   #6
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Forsøk å omplassere før avlive. Kranglefant hos dere kan være Riktig Katt i Riktig Hjem et helt annet sted. (Foreldrene mine har en "drittkatt som faen meg sku' vært slengt i en sekk og drukna!" som ikke er et problem i det hele tatt nå.)
Hvis katta ikke er lykkelig, dere ikke er lykkelige og det ikke funker så er det ikke noe vits i å tvinge det videre.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:46   #7
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Min hunnkatt er litt lik, bortsett fra at hun ikke biter hardt, men hun er temmelig uforutsigbar og det er litt ekkelt. Hun burde antakelig hatt en kattevenn, men det tror jeg er for sent nå, hun er temmelig fiendtlig innstilt til andre puser. Jeg tenker at hun er slik (napper i beina f.eks), fordi vi ikke er flinke nok til å aktivisere henne. Når hun bare er inne krever det jo langt mer av oss. Hun går nemlig heller ikke ut om vinteren. Hun stikker imidlertid av til et fredelig rom dersom det kommer småbarn eller mange på besøk samtidig, det er hun ikke vant til, så da må hun på hvilerommet. Hun går aldri til uprovosert angrep på andre enn oss to som bor her til daglig, men jeg vet ikke om jeg hadde tort å stole på det dersom det kom baby i hus.

Jeg ville ha forsøkt mer aktivisering, og hvis katten fortsatt er like uforutsigbar - omplassering til voksne uten små barn.


(er du gravid? )

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 20:54   #8
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.



(er du gravid? )

Ja, var ikke det det viktigste poenget her?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:00   #9
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ja, var ikke det det viktigste poenget her?

I mine øyne - så absolutt!!

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:04   #10
ponna
Superaktiv
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 403
ponna er litt kulponna er litt kul
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Vi hadde også en slik katt. Den ble omplassert, og han ble gårdskatt med mange mus å jakte på. Det var helt uaktuelt at han skulle være i hus da vi fikk barn.

ponna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:05   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Det er jeg ja.

Men det er bare å gi opp? Man kan ikke få han til å oppføre seg?

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:10   #12
Zulu
Make it count!
 
Zulu sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 6.601
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er jeg ja.

Men det er bare å gi opp? Man kan ikke få han til å oppføre seg?

Gratulerer!

Jeg ville prøvd daglige uthivinger-tiltaket en liten stund, hvis ikke vil jeg forsøkt å omplassere han til et hjem uten barn. Dere har ikke noen venner/familie som kunne vært aktuelle? En eldre enslig tante eller noe sånt noe?

__________________
2006 og 2009
Zulu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:10   #13
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Jeg kan ikke vite hvordan han ter seg når han er ute, forøvrig. Men det virker som om han får kjørt seg litt når det er sommer, for da er han bare superfredelig kosepus inne. Når vinteren har vart en stund sånn som nå så er han helt håpløs. Jeg har forsøkt å kaste ham ut. Da sitter han utenfor døra med halen krøllet rundt innunder labbene og venter på bedre tider når døra åpner seg igjen.

Jeg vurderer å hardt og brutalt innføre ute-om-natta-samme-søren ned til minus femten grader eller noe så han i det minste bruker noen kalorier på å holde varmen.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:11   #14
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Du kan prøve. Katter er ikke de letteste å overtale til å forandre på seg, men det er verdt et forsøk.
Sleng han ut en gang om dagen (om han vil eller ikke) og se om han skjønner tegningen. De første dagene blir han sikkert bare sur og irritert, men det kan hende han skjønner at han faktisk kan være ute etter hver.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:12   #15
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er jeg ja.

Gratulerer! Det hadde jeg ikke fått med meg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:12   #16
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Vi tvang kattene ut i snø og vinter uansett noen turer hver dag. De satt å surmulte på trappa en del ganger, men som regel fikk de luftet seg litt lenger enn det til slutt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:14   #17
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Tusen takk.

Da forsøker jeg med å tvinge ham ut noen timer på dagen til å begynne med. Det er en fin type stort sett hele året ellers, synd å miste ham over noen strenge vintere. Han er ikke så smart, så det tar vel litt tid før han skjønner greia. (Han brukte flere måneder på å lære seg kattedøra - nå blir han vel helt forvirra når jeg stenger den.)

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:18   #18
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Er han leken? I så fall, send noen ut med et snøre med et eller annet fluffy og fjærete på enden til han og se om det er mulig å "tvinge" han til aktivitet.

Eventuelt kjøp en Roomba, det har fungert utmerket på aggrokatten til en venn av meg. Ingen føtter blir skadd lenger, med Roomba-budsjettet begynner kanskje å bli litt stort.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:18   #19
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Først - grattis!

Og for det andre, så hadde jeg sugd tak i kattekreket med en gang han "forgrep" seg, og kastet han rett ut, og latt han være ute lenge nok til at det ikke var så trivelig. Og gjort det konsekvent h v e r gang han gjorde det. Hvis han er så lite lysten på å være ute, så tar han den ganske fort vil jeg tro. De er jo så utrolig smarte disse kattebeistene.
Han høres akkurat ut som det beistet jeg hadde i noen år. Hun var dronning i Lyngvegen 6, og oppførte seg deretter. Og hun tok ikke 5 øre for å fly på deg hvis hun fikk sjansen. Hun roet seg da hun fikk kattunge, og ble "snillere", men før det var det et mareritt å dusje, for beina mine var alltid fulle av småklor og dets like. Det sved godt gitt Møkkakatte.

  Svar med sitat
Gammel 19-12-10, 21:19   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kattespørsmål - må vi avlive kranglefanten eller hva?

Hva er en roomba?
Han er innmari leken, ja. Det lyser jo lekelekeleke av hele han når han kaster seg på ungene.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no