Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 13:22   #161
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Takk for både ny og nyttig info og klare tanker, Bequita! Jeg merker at det er lettere for meg å forholde meg til argumenter som "dette vet vi (referanser), dette vet vi ikke (referanser) og summa summarum så....", enn "magi"argumenter.

Det siste avsnittet ditt er jeg forresten helhjertet enig i!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 18:44   #162
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Jeg er også enig i det siste avsnittet ditt, og den største utfordringen helsevesenet i dag har, er tidspress og beinharde økonomiske krav.

Når det gjelder spørsmålet ditt om hvem som skal betale for forsøkene, derimot, mener jeg at det er soleklart: de som tjener penger på å selge det. Og jeg kan berolige deg (eller bekymre deg ) med at den dagen det evt. er hevet over tvil at denne typen midler virker forutsigbart og effektivt, vil det stå store legemiddelaktører på plass for å ta på seg de oppgavene. Både å gjennomføre utprøvninger og ta profitten.

Til da velger jeg for min del de preparatene som allerede er der, så lenge jeg har et valg.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 19:07   #163
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Og jeg kan berolige deg (eller bekymre deg ) med at den dagen det evt. er hevet over tvil at denne typen midler virker forutsigbart og effektivt, vil det stå store legemiddelaktører på plass for å ta på seg de oppgavene. Både å gjennomføre utprøvninger og ta profitten.

Det forutsetter at eventuelle virkestoffer kan patenteres. Hvis ikke så vil ikke legemiddelprodusentene røre virkestoffet, ettersom at der er ingen eksklusivitet og dermed marginal profitt. Virkestoffet vil likevel bli klassifisert som et legemiddel, underlegges dokumentasjonskrav på linje med legemidler siden det har en dokumentert medisinsk effekt. Resultatet er at produktet eller behandlingen forsvinner fra markedet.

Jeg vet at veldig mange aktører innen det "alternative" er veldig bevisst på å ikke dokumentere eller argumentere for medisinsk effekt av overnevte årsak.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-10-06, 19:25   #164
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.310
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Nå har jeg jo forsøkt krystallpendel i dag for å sette igang fødsel, da dette ble tilbudt meg etter at jeg fikk akupunktur i dag. Jeg er skeptiker og jobbet hard for å holde meg alvorlig når damen sa at pendelen jobbet mens jeg så at hun svingte på hånden sin.

Føder jeg i kveld skal jeg nok tro bittelitt...

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 12:22   #165
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Det forutsetter at eventuelle virkestoffer kan patenteres. Hvis ikke så vil ikke legemiddelprodusentene røre virkestoffet, ettersom at der er ingen eksklusivitet og dermed marginal profitt. Virkestoffet vil likevel bli klassifisert som et legemiddel, underlegges dokumentasjonskrav på linje med legemidler siden det har en dokumentert medisinsk effekt. Resultatet er at produktet eller behandlingen forsvinner fra markedet.

Jeg vet at veldig mange aktører innen det "alternative" er veldig bevisst på å ikke dokumentere eller argumentere for medisinsk effekt av overnevte årsak.

Nettopp! Dette er på flere måter sakens kjerne, så bra at du formulerte det så presist.

Siden det er umulig å ta patent på naturlig forekommende stoffer, for eksempel et mineral eller en blomst, så er det jo ingen store penger å hente her. Men dette med patenter er (desverre på mange måter) helt grunnleggende i det rådende økonomiske system, så det blir vel opp til idealistene å finne frem til og promotere alternativer.

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:28   #166
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

En endring i patentreglene ville jo kunne få litt snodige utfall da.

"Klem[tm], BlåBær[tm], Oppmerksomhet[tm] og Mosjon[tm] er registrerte varemerker for CureAll INC"

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 13:39   #167
Bequita
Walking in the air
 
Bequita sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.477
Bequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smartBequita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

En endring i patentreglene ville jo kunne få litt snodige utfall da.

"Klem[tm], BlåBær[tm], Oppmerksomhet[tm] og Mosjon[tm] er registrerte varemerker for CureAll INC"

Ja. Og hva med FriskLuft[r][C] og RentVann[tm]? Da kunne vi begynne å snakke om virkelig helsebringende remedier!

__________________

Bequita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:42   #168
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Nåja, cyclosporin er da vitterlig reinlav fra Hardangervidda, men også kjent som Sandoz/Novartis‘ største inntektskilde gjennom tidene. Det er forøvrig et immunosuppresiva, som brukes/bruktes ved all form for transplantasjon.

Så lenge man enten finner et unikt virkestoff som ikke er patentert eller endrer litt på det, så blir det ofte en løsning, selv om det er hentet fra naturen. Ellers finnes det også prosesspatenter i de aller fleste land. Utenom Norge.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 20:58   #169
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Nåja, cyclosporin er da vitterlig reinlav fra Hardangervidda, men også kjent som Sandoz/Novartis‘ største inntektskilde gjennom tidene. Det er forøvrig et immunosuppresiva, som brukes/bruktes ved all form for transplantasjon.

Så flott da, mener du å si at råstoffet for cyclosporin er faktisk reinlav fra Hardangervidda? Sanket og bearbeidet? Det høres jo kjempebra ut, spesiellt for grunneierne. Eller har de funnet et virkestoff i reinlav fra Hardangervidda som de har klart å reprodusere i laboratoriet og patentere?

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:06   #170
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Det siste.

Som man kan gjøre med alle naturmidler, hvis molekylet ikke er patentert. Eller ta patent på prosessen, hvis det virkelig er en bestemt risting som potenterer homeopatiske midler.

Og det var mitt poeng, ja.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:10   #171
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Så lenge man enten finner et unikt virkestoff som ikke er patentert eller endrer litt på det, så blir det ofte en løsning, selv om det er hentet fra naturen.

Ja, slik som feks. Digitoksin som opprinnelig er hentet fra revebjelle. Men den blir jo nå fremstilt kjemisk.

De har jo også funnet ut at allantonin er det virksomme stoffet i aloevera, og fremstiller det kjemisk nå, men det har ikke samme effekten som aloevera seg selv. Mye av grunnen til at den er så virksom er synergieffekten med andre stoffer i planten.

Jeg synes egentlig det er litt dumt å fremstille et naturlig stoff kjemisk. (Uten at jeg av den grunn nødvendigvis er i mot alle legemidler av den grunn, men i mot at gode naturmidler bli fremstilt kjemisk.)

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:11   #172
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Det siste.

Ok, men da er det ikke lengre reinlav fra Hardangervidda, men en kopi som er fremstillt i et laboratorium. Kunstig, ikke naturlig.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 21:18   #173
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Ja, slik som feks. Digitoksin som opprinnelig er hentet fra revebjelle. Men den blir jo nå fremstilt kjemisk.

De har jo også funnet ut at allantonin er det virksomme stoffet i aloevera, og fremstiller det kjemisk nå, men det har ikke samme effekten som aloevera seg selv. Mye av grunnen til at den er så virksom er synergieffekten med andre stoffer i planten.

Jeg synes egentlig det er litt dumt å fremstille et naturlig stoff kjemisk. (Uten at jeg av den grunn nødvendigvis er i mot alle legemidler av den grunn, men i mot at gode naturmidler bli fremstilt kjemisk.)

Kanskje ikke akkurat i tilfellet digitalis/digitoxin

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:40   #174
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Ok, men da er det ikke lengre reinlav fra Hardangervidda, men en kopi som er fremstillt i et laboratorium. Kunstig, ikke naturlig.

OK, da. Flisespikker. Cyclosporin er opprinnelig fremstilt av reinlav fra Hardangervidda. Nå har jeg bare hørt denne historien anekdotisk da jeg jobbet i firmaet, så akkurat hvor mye som skal til for å utvinne virkestoffet skal jeg ikke påstå at jeg er informert om.

Og kroppen er flink til mye, men kan ikke såvidt meg bekjent se forskjell på naturlig og kjemisk fremstilte molekyler, så fremt de er identiske (identiske som i samme molekyl, samme stereoisomer).

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:44   #175
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.951
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Og kroppen er flink til mye, men kan ikke såvidt meg bekjent se forskjell på naturlig og kjemisk fremstilte molekyler, så fremt de er identiske (identiske som i samme molekyl, samme stereoisomer).

Jupp, det er vel også bakgrunnen for endel bivirkninger og ubalanser som følge av medisinbruk. Fordi at i naturlig form så kommer et molekyl sjelden alene. De opptrer ikke isolert i naturen. Synergieffekter er spennede saker.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 22:49   #176
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: New Age, engler, krystaller og chakra (gammelt NM-innlegg)

Synergieffekter er spennende saker. Noen ganger FOR spennende, f.eks. kan 1 isomer vise seg å hindre reseptorbindingen til den aktive isomeren. Da vil middelet være lite virksomt, eller kanskje gi bivirkninger. Noen ganger kan det potensere den. Da blir det mer virksomt. Som oftest vil noen smarte kjemikere se ganske mye på denslags.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no