Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Hva betyr julen for deg?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-06, 20:42   #1
Alma
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 19
Alma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hva betyr julen for deg?

Min mann og jeg hadde en lang samtale i går kveld om julen og hva julens innhold betyr for oss. Vi er ikke kristne, så vi feirer ikke jesus fødsel. Så hva feirer vi da?

Vi følte begge at vi på en merkelig måte ikke har noe å feire og har behov for å fylle julen med noe. Vi trenger noen å feire - ellers blir det bare mat og gaver....

Vi kom frem til at vi hadde behov for å skape tradisjoner som går på å feire solsnu, at det går mot lysere tider, takke for året som gikk osv.
Det blir kanskje litt drastisk å flytte feiringen til den 21, men vi vil iallefall markere denne dagen med lykter og godt mat. Vi vil bruke litt tid på å lese og finne ut mer om det vi ønsker å feire.

Er det noen som har lignende tanker? Er det andre som ikke feirer en kristen jul og som allikevel føler julen er verdifull og innholdsrik? Er det noen som har ideer for hvordan en kan markere julen med andre verdier enn de kristne?

Alma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-06, 20:52   #2
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

For meg er jula, juleuka og nyttårshelga en sammenhengende høytid som markerer en avslutning på året, et pusterom etter det som har vært, og en fin måte hente seg inn til et nytt år på. Det er tid til ettertanke, tid til å være sammen med venner og familie, tid til å kose seg, roe ned og slappe av. Jeg tror i utgangspunktet ikke på de store nyttårsforsettene, men jeg bruker alltid juletiden til å filosofere litt rundt det som har vært og hva jeg ønsker av det som kommer.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 00:38   #3
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.056
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

Jula har ingen dypere mening for meg enn at det er en periode der vi har mer tid til hverandre og familien, og der vi kan være sammen, kose oss og ta det med ro.
I og med at kirken bestemte tidspunkt ut i fra at det var en hedensk skikk, ikke etter Jesu fødsel, har jeg ikke noe behov for å flytte den tilbake et par dager. Uansett er det unaturlig for meg å feire solsnu. I vårt moderne samfunn har det ingen stor betydning. Men å ha en høytid der man viser at man setter pris på familien og hverandre, det er jeg med på

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 00:41   #4
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.752
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

Jula er en tradisjonenes og barnas høytid (omtrent som 17. mai selv om denne ene dagen ikke er like tradisjonsbundet som julen for vår del) og noen fine fridager i en mørk årstid. En høytid hvor man tenner lys og hygger seg sammen med familie i vid forstand.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:04   #5
cora
både her og der
 
cora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.834
Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

I år tok gavehysteriet overhånd. Jeg er ikke kristen, og feirer jul for barnas skyld, men synes ofte at det blir mest stress og mas, og fokus på det materialistiske. Jula gir oss tid til å være sammen, og det er flott, men noe mer enn det betyr det ikke.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-06, 23:52   #6
Anuk
Bør lage seg en tittel selv
 
Anuk sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.946
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

For meg er jula, juleuka og nyttårshelga en sammenhengende høytid som markerer en avslutning på året, et pusterom etter det som har vært, og en fin måte hente seg inn til et nytt år på. Det er tid til ettertanke, tid til å være sammen med venner og familie, tid til å kose seg, roe ned og slappe av.

Enig med Nova. Jeg ser på jul som en lang høytid - som markerer både den mørkeste tiden på året, solsnu og nytt år - det spiller ingen rolle om solsnu er den 22. - jeg trenger ikke flytte noen feiring dit. (nå har de vel kommet fram til at Jesus ikke var født den 24. heller...)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 18:37   #7
Alma
Nybegynner
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 19
Alma har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

Takker for mange fins svar, som jeg også kan stille meg bak. Tror det er mange som har like tanker om jul

Vi kommer til å fortsette å tanke tanker om julen og hvordan vi vil skape tradisjoner som vi kan stå inne for og som kan gi julen mer verdi enn gavehysteri og fri.

Alma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-12-06, 20:59   #8
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

For meg er jula, juleuka og nyttårshelga en sammenhengende høytid som markerer en avslutning på året, et pusterom etter det som har vært, og en fin måte hente seg inn til et nytt år på. Det er tid til ettertanke, tid til å være sammen med venner og familie, tid til å kose seg, roe ned og slappe av.


Veldig enig med deg.
Det er sånn vi tenker her i huset også.

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 21:07   #9
Elin1982
Nybegynner
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Vestlandet
Innlegg: 6
Elin1982 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva betyr julen for deg?

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

For meg er jula, juleuka og nyttårshelga en sammenhengende høytid som markerer en avslutning på året, et pusterom etter det som har vært, og en fin måte hente seg inn til et nytt år på. Det er tid til ettertanke, tid til å være sammen med venner og familie, tid til å kose seg, roe ned og slappe av. Jeg tror i utgangspunktet ikke på de store nyttårsforsettene, men jeg bruker alltid juletiden til å filosofere litt rundt det som har vært og hva jeg ønsker av det som kommer.

Signerer

Elin1982 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no