Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Mimretråd om 80-tallet!

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-07, 13:41   #121
Magnolia
Stiv
 
Magnolia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.959
Blogginnlegg: 119
Magnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt liktMagnolia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

For to-tre år siden ble det solgt Peach Canei i dagligvarebutikkene. Den hadde så lav alkoholprosent at det var lov å selge den der. Vet ikke om det fortsatt gjøres. Pappa hadde kjøpt en flaske til en helg vi skulle komme på besøk. Jeg og min søster ble fnisete bare av å se på flasken og lukte på korken Gammel vane....

__________________
Magnolia, Mini (2004) og Junior (2007)
Magnolia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 15:58   #122
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

- Mon chi-chi-bamser som vi dullet med som om det skulle være babyer (var ca. 12 år....)
- Pocolino, Poco Loco dress
- BALL-genser
- Paul&Shark-gensere, og kun den som solgtes i metallboks var bra nok vel og merke
- Busnel lue, vanter og genser
- Lacoste tennis-skjorter
- Mephisto-sko
- Adidas-Ibiza-sko
- Isba-sko med syltestrikker som måtte være rød.
- Levis 501 avklippet og sydd opp midt på leggen med tynt hvitt skinnbelte, og dratt godt opp i rompa...
- Jordbærsmak-lipgloss
- Jane Hellen- sminke og shampoo.....
- Date-deodorant (spray)
- Clynol hårspray, eller den gule med damen på...
- Depeche Mode, Spandau Ballet, Duran Duran, Level 42, U2, Simple Minds, Modern Talking, Sandra, Nik Kershaw, Limahl (med ditto frisyre), Bananarama, Wham, Gyllene Tider, The Kids, F.R. David (med EN stor hit:Words), Nena (også med EN stor hit: 99 Luftballons), Falco, The Cure. m.m.m.
- Diana-bluse
- indianer-mokkasiner med perlemønster
- Drikke fra utvasket Idun pølsesennep-flaske med ørti klistremerker på (tror dette var en typisk Kongsvingers greie...)
- seilersko med knope på lissen.
- Ballong-kappe-miniskjørt (helst turkis)
- nettingtrøyer over andre trøyer og gensere.
- Amerikanske fotballjakker (kjøpt i syden)
- små håndvesker hengende på skrå.
- skinn-ryggsekk med masse kladd, politiske budskap og buttons på.
- Språkreiser til England. Mengden dro med EF og STS. Jeg dro til Bournemouth i 86.
- Peach Canei, Blue Nun også den mørkebrune keramiske flasken, var det Black Tower den het? Martini med sprite....cola med vodka....
- Hubba Bubba, Bugg, Shake, Funny tyggegummi.
- Permanent med tilhørende tupering. Helst en blanding mellom Alex og Pernilla Wahlgren.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 17:46   #123
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!



Jepp, 80-taller var min tid

*skal lete opp en "artikkel" for dere*

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-07, 17:48   #124
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Kilde: http://www.flux.no/kari/80_mote.htm


På 80-tallet var ingen genser for stor. Jo større genser, jo bedre plass til den viktige merketeksten på magen. Den som ikke gikk rundt som en levende reklameplakat for Pocolini, Ball, Poco Loco, Bosselini eller Bik Bok, kunne gå og gjemme seg i saccosekken sin. Hvis genseren kom i veien kunne den alltids stappes ned i den turkise strekkbuksa, knyttes i livet, eller strammes med et smalt sjokkrosa skinnbelte.


Seilersko med snurr

Når 80-talls jenter gikk med mohair-ullgenser nedi dongeribuksa, var det kanskje for å unngå å dekke til den viktigste delen av antrekket. Et rødt merke på baklomma, der det sto Levi’s hvis man ikke var en taper. Buksa var omhyggelig utslitt, skrevet på og oppbrettet, og siden bretten gikk innover måtte den festes med en hjerteformet binders med jordbærlukt. Den som ikke hadde råd til Levi's kunne trøste seg med en Poco Loco joggedress. Den hadde til gjengjeld lommer som var store nok til den rosa kunnstskinnlommeboka full av passbilder av pene folk man ikke kjente. 80-talls føttene ble stukket inn i nedrullede tennissokker, og deretter i seilersko med snurr og mokasiner med dusk, eller leggvarmere og snøjogger om vinteren.


Når en 80-talls jente hadde det for travelt til å varme opp krepptanga tupperte hun håret isteden. Men først måtte det vaskes med Jane Helen-shampo og ristes tørt. Mer konservative jenter gikk på fiskeflettekurs og flettet fiskeflette på hverandre, eller satte opp en hestehale med femten strikker i pastellfarger. Snart kom et nytt forbilde på hårfronten. Kate Gullbrandsen var årets norske Grand Prix-artist i 1987. På 90-tallet fikk hun raskt kultstatus for sitt uslåelige eksempel på kvinnelig hockeysveis. Sveisen besto av langt hår som var kortklipt på toppen, eller i alle fall såpass kort at det kunne stå rett opp ved hjelp av en halvflaske hårspray. Kate Gullbrandsen så ut som om hun hadde drukket hårsprayen for å få en ekstra hårreisende effekt.


Ny og gammel permanent

Gutter og menn nøyde seg med en variant av hockeysveisen som var noe snillere mot hårspray-budsjettet. Noen av dem beholdt sveisen langt inn i feil tiår, men i våre dager har selv hockeysveisens høye beskyttere Rune Rudberg og Tore Strømøy gitt etter for opinionen. En annen hårslager på 80-tallet var permanent. Jenter løp om kapp til frisøren for å krølle seg, uansett hvor stort hår de hadde fra før. Guttene sparte til langt hår og foretrakk gammel permanent slik som Joey Tempest i Europe og andre puddelrockere. For yngre gutter var rottehale en populær vri, i form av en tynn utvekst av ellers kortklipt hår. De mer opprørske kunne true omgivelsene med en hanekam.


Forenede skulderputer


På 80-tallet gikk jentene aldri på fest uten håndleddene fulle av stålarmbånd, samt hvit lebestift, blå mascara, Date-deodorant over hele kroppen og munnspray i munnen. Den som ikke fikk håret til å oppføre seg kunne ty til pannebånd i alle neonfarger, som også framhevet de rosa plastøreringene. Siden både finbluser, fingensere og finjakker var utstyrt med skulderputer, så de fleste ut som amerikanske fotballspillere når de hadde pyntet seg. Guttenes festforberedelser gikk ut på å surre noen meter med skinnreimer rundt hendene for å ligne på Morten Harket. De som ville pynte seg voldsomt tok på seg en dressjakke som sluttet ved navlen og et smalt gult eller rosa skinnslips. Så gjensto det bare å mate kanarifuglen i buret midt på det drivhvite stuebordet før man kunne ta på seg dunjakka med "Don't worry, be happy" og "Ikke mobb kameraten min"-buttons og gå ut.


Kjendismote: Don Johnsons hvite dress, Madonnas lange kjeder, Krystles pels og Joey Tempests trange skinnbukse.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 12:33   #125
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

- Mon chi-chi-bamser som vi dullet med som om det skulle være babyer (var ca. 12 år....)
- Pocolino, Poco Loco dress
- BALL-genser
- Paul&Shark-gensere, og kun den som solgtes i metallboks var bra nok vel og merke
- Busnel lue, vanter og genser
- Lacoste tennis-skjorter
- Mephisto-sko
- Adidas-Ibiza-sko
- Isba-sko med syltestrikker som måtte være rød.
- Levis 501 avklippet og sydd opp midt på leggen med tynt hvitt skinnbelte, og dratt godt opp i rompa...
- Jordbærsmak-lipgloss
- Jane Hellen- sminke og shampoo.....
- Date-deodorant (spray)
- Clynol hårspray, eller den gule med damen på...
- Depeche Mode, Spandau Ballet, Duran Duran, Level 42, U2, Simple Minds, Modern Talking, Sandra, Nik Kershaw, Limahl (med ditto frisyre), Bananarama, Wham, Gyllene Tider, The Kids, F.R. David (med EN stor hit:Words), Nena (også med EN stor hit: 99 Luftballons), Falco, The Cure. m.m.m.
- Diana-bluse
- indianer-mokkasiner med perlemønster
- Drikke fra utvasket Idun pølsesennep-flaske med ørti klistremerker på (tror dette var en typisk Kongsvingers greie...)
- seilersko med knope på lissen.
- Ballong-kappe-miniskjørt (helst turkis)
- nettingtrøyer over andre trøyer og gensere.
- Amerikanske fotballjakker (kjøpt i syden)
- små håndvesker hengende på skrå.
- skinn-ryggsekk med masse kladd, politiske budskap og buttons på.
- Språkreiser til England. Mengden dro med EF og STS. Jeg dro til Bournemouth i 86.
- Peach Canei, Blue Nun også den mørkebrune keramiske flasken, var det Black Tower den het? Martini med sprite....cola med vodka....
- Hubba Bubba, Bugg, Shake, Funny tyggegummi.
- Permanent med tilhørende tupering. Helst en blanding mellom Alex og Pernilla Wahlgren.

Kjenner meg igjen ja...... Drikke fra utvasket Idun pølsesennep-flaske med ørti klistremerker på var helt klart en kongsvinger-ting ja...

  Svar med sitat
Gammel 13-01-07, 17:31   #126
maribo
Alltid like optimist
 
maribo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
Innlegg: 2.603
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

Kjenner meg igjen ja...... Drikke fra utvasket Idun pølsesennep-flaske med ørti klistremerker på var helt klart en kongsvinger-ting ja...

....den var iallfall ikke trøndersk

__________________
Maribo og 3 tuller(00, 02, 06)
maribo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 21:36   #127
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Plæstic fæntæstic-årene. Jeg var akk bare en barnerumpe på 80-tallet, men jeg har søstre som er en del år eldre enn meg. Da 90-tallet kom og alle deres ting ble utdatert var jeg nemlig så heldig å få arve det av dem.

Dynastiet, Dallas, Falcon Crest, puddelrock og Hubba Bubba. Og man regnet alt i Bugg. Hvis man fikk en tier kunne man få hele 20 Bugg!

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-07, 23:26   #128
kunstnerspiren
Til tider frustrert...
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 398
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Hørte jeg Kongsvinger her???? Kommer fra Roooooverud selv nemlig!

__________________
kunstnerspiren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 02:43   #129
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Opprinnelig lagt inn av kunstnerspiren, her.

Hørte jeg Kongsvinger her???? Kommer fra Roooooverud selv nemlig!

Milde Moses... da kjenner vi vel hverandre kanskje da
Faren min er født og oppvokst på Roverud. Jeg er fra Kongsvinger.

__________________
"Eleganse er ikke et privilegium for de som nettopp har trådt ut av ungdommen, men derimot for kvinner som allerede har tatt kontroll over fremtiden sin."
Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-07, 10:18   #130
kunstnerspiren
Til tider frustrert...
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 398
kunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populærkunstnerspiren er populær
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Milde Moses... da kjenner vi vel hverandre kanskje da
Faren min er født og oppvokst på Roverud. Jeg er fra Kongsvinger.

Ja, da vet jeg sikkert hvem faren din er kanskje...og deg for den sakens skyld...Roverud er ikke akkurat stort...ikke Kongsvinger heller!

__________________
kunstnerspiren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-07, 20:48   #131
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.818
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mimretråd om 80-tallet!

Å, for et tiår!

- BALL-genser!
- Musikken, blant annet Nick Kershaw, Limahl, Depeche Mode, A-ha, Level 42 osv.
- Haremsbuksen jeg kjøpte for noen av konfirmasjonspengene mine. Den var beige og samtidig kjøpte jeg en lyserosa og lysegrønn genser med et bredt rosa hoftebelte til. Til denne herligheten brukte jeg rosa sokker eller hvite tennissokker og hvite seilersko. Lekkert
- Det ekstremt tupperte håret mitt.
- Stygge briller
- Plastøredobber og plastarmbånd
- Dolly og Debbie-sminken
- Pusurdagbøkene
- Pusegenseren min i turkis, rosa, lilla og gult. Venninnen min hadde en signalrosa og grønn strikket genser. Vi byttelånte gensere ofte.
- Dongeribuksene som vi sydde ekstra stoff inn i på sidene sånn at de ble ekstra stilige. Gjerne rosa eller hvitt stoff.
- Romantikk-bladet

og masse mer....

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no