Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning

Kongehuset og arverekken

Kultur og underholdning Litteratur, film, tv-serier, kunst, teater, revyer og annen kulturell aktivitet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-17, 09:02   #21
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.904
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men hadde Eli blitt dronning da? Hadde hun fått på seg kronen tror du?

Fått på seg? Hun har jo plass til tre tiaraer. I høyden. Da snakker vi dronning.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 11:10   #22
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo et kjempegodt spørsmål som illustrerer en av grunnene til at man ikke kan drive med sånn monarkigreier.

I tillegg til at å presse et barn inn i en såpass stram rolle som arveprinsesse/kronprins osv. umulig kan ses på som barnevennlig.

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Fått på seg? Hun har jo plass til tre tiaraer. I høyden. Da snakker vi dronning.

Du driver med utseendepress. Stakkars Ingrid Alexandra, skal hun ikke få velge frisyre fritt en gang.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 11:20   #23
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.165
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Jeg er republikaner, bl.a. av hensyn til de kongelige og ikke minst barna. Verdens mest kjente republikk driver dog ikke god reklame for hva slags typer statsoverhoder man kan få ved valg, da...

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 11:34   #24
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.492
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg er republikaner, bl.a. av hensyn til de kongelige og ikke minst barna. Verdens mest kjente republikk driver dog ikke god reklame for hva slags typer statsoverhoder man kan få ved valg, da...

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 11:49   #25
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.863
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg er republikaner, bl.a. av hensyn til de kongelige og ikke minst barna. Verdens mest kjente republikk driver dog ikke god reklame for hva slags typer statsoverhoder man kan få ved valg, da...

Nei, det er jaggu meg sant. Av og til mister jeg fullstendig troen på demokratiet, og dagens situasjon i USA er et godt eksempel på det. "Folk flest" vet rett og slett ikke sitt eget beste.

Jeg velger meg Kong Harald fremfor Trump når som helst, gitt.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 11:53   #26
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg forsøkte å lese meg opp mer om arveprins Knud, for å få bedre innsikt i «hvor dårlig stilt» han var. Men det var ikke så enkelt. Og det er kanskje greit nok.

Folk strides nok litt om hvor langsom han var, ser det ut til. Han hadde i det minste kone (en kusine, selvsagt) og tre barn, så helt galt var det kanskje ikke. Fra Wikipedia:

Opprinnelig lagt inn av Wikipedia

Han har desuden givet anledning til idiomet: En gang til for prins Knud, der betyder "Det gentager jeg, fordi du var langsom til at fatte det i første omgang". Udtrykket stammer fra en revyvise, der blev skrevet i anledning af en episode i Falkoner CentretFrederiksberg, hvor Prins Knud på grund af dårligt udsyn bad om at få gentaget et balletnummer. Visens refræn afspejler, at nogle danskere anså prinsen som langsomt opfattende. Det er en fejltagelse. Arveprinsen sad et sted med dårligt udsyn. Han blev spurgt om han var tilfreds og havde set det hele, det sagde han nej til. Noget blev gentaget, og dermed opstod udtrykket "En gang til for prins Knud".

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"

Sist redigert av Bluen : 11-12-17 kl 12:18.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 12:17   #27
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Nå er det ganske mange andre alternativer til kongedømme enn topartistat med all makt til presidenten da.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 12:42   #28
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.075
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå er det ganske mange andre alternativer til kongedømme enn topartistat med all makt til presidenten da.

Ikke sant? Det er jo mye mer nærliggende å tenke seg at Norge kan bli en republikk med en president som har samme funksjon som kongen har i dag. Som de har det på Island, for eksempel. (Eller i Tyskland eller Frankrike, for den del.)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 13:30   #29
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Nå er det ganske mange andre alternativer til kongedømme enn topartistat med all makt til presidenten da.

Ikke sant? De aller fleste land i verden har republikk i ulike former, og klarer det helt finfint. Jeg liker "president til stas"-modellen best.

Tenk på Island! 300 000 mennesker eller hva det er, og så klarte de å komme opp med Vigdis Finnbogadottir!


(Og fin anekdote om Hagen. Samme hvor irritert man kan bli på folk i rollen de har/tar/velger å spille, så er Folk Folk, og de fleste har noe mellommenneskelig fint når man treffer dem 1-til-1. Tross alt)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 14:58   #30
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Prins Knud var vel heller "enkel" enn funksjonshemmet, var han ikke? Det er da en del monarker som har vært på den enkle siden, uten at det har plaget dem nevneverdig. (Noen vil påstå at det også gjelder vår konge for tiden, men han ser da ut til å klare seg helt fint).


(Men jeg hadde ikke fått med meg at Danmark altså fortsatt har en tronfølgelov som foretrekker en mannlig tronfølger. Altså, hvis det er en storesøster og en lillebror, så arver han tronen. Ganske forhistorisk! Eh, vel det gjelder kanskje hele institusjonen)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-17, 15:20   #31
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.221
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er jo et kjempegodt spørsmål som illustrerer en av grunnene til at man ikke kan drive med sånn monarkigreier.

Amen, sister.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-17, 15:16   #32
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei, det er jaggu meg sant. Av og til mister jeg fullstendig troen på demokratiet, og dagens situasjon i USA er et godt eksempel på det. "Folk flest" vet rett og slett ikke sitt eget beste.

Det de kjører der borte er dog en tidlig alphatestversjon av demokrati, som har blitt patchet og hacket ganske på men fortsatt med den samme bugfylte kjernen i bunnen.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-17, 15:19   #33
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Karl II av Spania var multifunksjonshemmet, men fikk regjere (med hjelp av sin mor), fordi alternativet var krig: https://no.wikipedia.org/wiki/Karl_II_av_Spania

Vi har ikke sett noen tilsvarende innavlede monarker siden. Og kanskje ikke før heller (med mulig unntak av enkelte egyptiske faraoer, siden det tidvis var skikk og bruk for dem å gifte seg med sine egne søstre.)

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-17, 15:56   #34
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.790
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Nei, det er jaggu meg sant. Av og til mister jeg fullstendig troen på demokratiet, og dagens situasjon i USA er et godt eksempel på det. "Folk flest" vet rett og slett ikke sitt eget beste.

Jeg velger meg Kong Harald fremfor Trump når som helst, gitt.

Jeg tror til og med jeg kunne gått for Ari Behn fremfor Trump faktisk. Men nå er jo han ute or soga da, uansett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-17, 16:37   #35
goldnugget
fornøyd
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: nedre eiker
Innlegg: 1.894
goldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smartgoldnugget imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Hvis kongen dør, hva blir dronning Sonja da? Hvis kronprinsen blir konge og kona hans dronning? Dronning 1 og 2?

Dette fikk jeg spørsmål om i dag fra 11-åringen. Jeg kan for lite om monarkiet

__________________
2004 2006 2008
goldnugget er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-17, 16:43   #36
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg tror til og med jeg kunne gått for Ari Behn fremfor Trump faktisk. Men nå er jo han ute or soga da, uansett.

Si ikke det, kanskje de gjør som hans foreldre, gjenforenes etter noen år. Og da blir det kanskje en ny pilgrimsferd og bryllup skal du se, i alternativ stil.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-12-17, 16:49   #37
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.310
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kongehuset og arverekken

Opprinnelig lagt inn av goldnugget, her.

Hvis kongen dør, hva blir dronning Sonja da? Hvis kronprinsen blir konge og kona hans dronning? Dronning 1 og 2?

Dette fikk jeg spørsmål om i dag fra 11-åringen. Jeg kan for lite om monarkiet

Hun blir kongemoren dronning Sonja.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no