Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Snegleinvasjon

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-17, 10:04   #21
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snegleinvasjon

Takk Charlie. Da skal jeg få til det. Vi har mange steder i hagen som er skyggefulle, så jeg kan legge det ut der.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 11:21   #22
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.839
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snegleinvasjon

Jeg tør nesten ikke skrive dette, eller skryte av det men jeg har ikke snegler i hagen.
Si at jeg har funnet 10 snegler, da overdriver jeg. Det rare er at naboen noen hus vekk sier at hun plukker seg ihjel.

Det kan hende at jeg har flaks med blomstervalgene mine. Vi har ikke så mye busker og ugress i hagen heller. Og så leste jeg et sted at sneglene ikke liker kaffegrut.
Jeg har i årevis fra våren og utover til det tetner med blomster helt på kaffegrut i bedene. Det kan jo ha hjulpet. Gammelt jungelråd fra mormoren min.

Blomstene jeg har er Pion, klematis, hortensia, ringblomst, georginer, stemor, iris, rosespirea og noen roser.
Jeg fikk en rot med georginer av en venninne av mamma som jeg vet har hagen full av snegler og det dukket opp sånne slimete hvite sneglegg i det bedet uti juni. Men jeg plukket og plukket og sjekket i dagevis så nå er det heldigvis helt borte.
Jeg skal aldri mer ta imot stauder eller knoller av noen for det drar med seg drit videre.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-17, 20:40   #23
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snegleinvasjon

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Noen sa til meg at nemaslug er skummelt for pinnsvin. Er det korrekt? Jeg tror vi har pinnsvin i hagen.

Nå er vi i midten av august, jeg plukker og plukker. Det er lite i vår hage, men desto mer (mengder) i hagen til naboen vest for oss.

Er det for sent på året for nemaslug?
Er det noe annet jeg kan bruke nå og som ikke skader pinnsvin?

Myter! Nemaslug er overhodet ikke farlig for andre enn snegler. Det som fungerer superbra er å lage havregrøt eller få tak i mask fra ølbrygging. En stor spiseskje blandes i lunkent vann og deretter i en liter kald havregrøt eller mask. legg ut under snudde blomsterpotter eller inni melkekartonger, nematodene tåler nemlig ikke UV-stråler. Kombiner gjerne med jernfosfatmidler som ferramol eller hvis du får tak i: yrkesdyrkernes hemmelighet, sluxx! Strø ut (0,7 dl pr. mål) med jevne mellomrom og vink farvel til snegler.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-17, 09:38   #24
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snegleinvasjon

Takk HV, det ante meg, det er derfor jeg spurte her.

Det sure er at jeg ikke får tak i nemaslug her på Kolbotn og jeg VIL IKKE kjøre langt for det. Et eller annet sted nært en togstasjon på strekningen Oslo S-Mysen eller Oslo S-Drammen eller Oslo S-Gardermoen hadde vært fint.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-17, 09:45   #25
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.327
Blogginnlegg: 40
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snegleinvasjon

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Takk HV, det ante meg, det er derfor jeg spurte her.

Det sure er at jeg ikke får tak i nemaslug her på Kolbotn og jeg VIL IKKE kjøre langt for det. Et eller annet sted nært en togstasjon på strekningen Oslo S-Mysen eller Oslo S-Drammen eller Oslo S-Gardermoen hadde vært fint.

Hvis en avstikker til Jessheim på den siste strekninga ikke er for lang, så har de pleid å ha Nemaslug på Myrvold planteskole og hagesenter (som for øvrig er et helt utmerket hagesenter).

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-17, 10:32   #26
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.858
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snegleinvasjon

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Hvis en avstikker til Jessheim på den siste strekninga ikke er for lang, så har de pleid å ha Nemaslug på Myrvold planteskole og hagesenter (som for øvrig er et helt utmerket hagesenter).

Takk for tips. Men jeg tror det blir øvelseskjøring med Eldste til Felleskjøpet i Ski.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no