Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-06-10, 18:37   #41
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har sånn vest med broderier som det første bildet, blå stakk og forkle i duse farger. Svarte strømper. Synes Nordmørsbunaden er veldig fin! Hadde jeg skulle kjøpt en nå så tror jeg at jeg hadde gått for grønn vest. Synes de er veldig fine! Jeg synes egentlig lin er finest, men tror ikke det har så mye å si ang varme. Det er liksom ullstakken og det stramme livet som gjør utslag her. hehe. Forkleet er løst ja.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 20:45   #42
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har linskjorte, og har seriøst vurdert å bytte den med en i bomull. Altså, du kan stryke den til krampa tar deg, men blir krøllete igjen bare du ser hardt på den.

__________________
2009 2013
isola er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 21:22   #43
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har høyrød vest, linskjorte, "gammelt" forkle, sort stakk og blå jakke. Bunaden min er todelt. Ville ikke ha den sydd sammen. De er veldig flinke i Kristiansund. Men synes bunadene begynner å bli fryktelig dyre. Jeg kjøpte denne jakka for 2 år siden til litt over 5000,-. Nå koster den 11 000,- !!!

Vedlagte bilder
Filtype: jpg troye_Large.jpg (25,3 KB, 7 visninger)
iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 21:51   #44
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Så fint med flere innspill!

Jeg hater å stryke, så hvis det er lettere med bomull tror jeg at jeg går for det.

Så det går an å be om å få bunaden i to deler? Hvordan fungerer det, iben? Er det mer praktisk enn å ha den i en del?

Takk for tips om Kristiansund. Jeg har også sett at det er noe som heter Karis systue i Innfjorden som lager Nordmørsbunaden: http://www.karissystue.no/ Er det noen som har erfaring med denne systua?

Tar i mot alt av tips og råd, for jeg er helt dum når det kommer til bunad hehe.

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 21:53   #45
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har den gamle bunaden, med rød vest (ikke den som er på det første bildet) grønt forkle (som nesten er umulig å få tak i i dag) og svart skjørt med rød skånningskant. (Som den røde kanten kalles). Da min bunad ble sydd veide jeg 36 kilo og var en mager liten konfirmant, så den har vært utsatt for omfattende omsyinger. Nå kan den ikke syes ut mer så jeg må ned i vekt. Håper jeg lykkes med det til min yngste sønns konfirmasjon neste år. Men..jeg brukte den 17.mai i år, og er veldig glad i dette plagget. Har linskjorte som min søster sydde til meg. Også hun som sydde den om nå slik at den passer meg i dag. Hun har sydd bunader til snart hele familien. Tidligere var det vanlig at syersker rundt omkring på landsbygda sydde bunader. Nå er det vel stort sett bare husfliden.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:17   #46
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.590
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har aldri sett den i todelt jeg. Blir ikke det litt rart? og litt vanskelig å stakken til å sitte så langt opp og jevnt runt hele uten at den sklir ned?

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 13:31   #47
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Til dere som har Nordmørsbunaden: hvor har bunaden deres blitt sydd? Er det noen som vet om det finnes noen på Østlandet som syr denne, bortsett fra Heimen husflid/husfliden? Eneste jeg har funnet som syr privat, er karissystue.no i Innfjorden. Er det noen som har hørt om den systuen?

Og er det noen som vet forskjellen mellom en linskjorte i tellesøm og labbsøm?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-10, 17:18   #48
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Min bunad ble opprinnelig sydd av en lokal syerske, og har siden vært omsydd av meg selv og min søster. Skulle jeg kjøpt bunad i dag ville jeg kjøpt den gjennom husfliden og slik vært sikret et kvalitets produkt, eventuelt gjennom en lokal systue slik som Karis systue eller hva det nå var hun het. Linskjorten mener jeg er mer solid enn bomullskjorten og tellesøm og labbsøm er to forskjellige måter å brodere på. Min skjorte er i tellesøm, min mors skjorte er i plattsøm.
Og todelt tror jeg ikke vil fungere. Muligens hvis man hekter vesten fast på skjørtet med hekter, men det er ikke så vanskelig å få den på seg, med mindre du er handikappet på noe vis. Jeg har for tiden en senebetennelse i høyre skulder så jeg måtte ha hjelp til å få den av.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:33   #49
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg synes det er veldig praktisk med todelt bunad. Slipper at vesten blir "dradd" når den henger i skapet. Stakken sitter som støpt på hoftene så den sklir ikke ned nei. Går kant i kant med vesten, og beltet dekker over slik at det ikke er synlig at den er todelt.

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 21:30   #50
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Perhonen: du skrev at du og din mor har ulike skjorter. Er den ene linskjorten tynnere i stoffet enn den andre? Og er det sånn at plattsømskjorten (labbsømskjorten) i lin har mindre halskrage enn den i tellesøm? Har prøvd å se på bilder, men ikke så lett å se. Blir glad for svar! :-)

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 21:43   #51
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg har linskjorte, og har seriøst vurdert å bytte den med en i bomull. Altså, du kan stryke den til krampa tar deg, men blir krøllete igjen bare du ser hardt på den.

Jeg stryker skjorta med strykespray til og med, for å få kragen stiv, og ermene med skikkelig press, men de er jo skrukkete igjen når jeg har fått ermene inn i bunaden Men synes lin er finest uansett.

Vet ikke hvor mye eller hva slags sølv som er vanlig, men jeg har ei stor Mariasølje i halsen, en rund stor sølje på brystet, og offerdåse, mansjettknapper og øredobber.

Min er også sydd av en lokal syerske for maaaange år siden. Damen het Inga, ergo har jeg Ingavest

  Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 21:53   #52
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg fant ut, etter 13 år, at hvis jeg satte sølja akkurat på riktig sted, så står kragen helt av seg selv.
Men, sølje på brystet og offerdåse? Blir det ikke kræsj altså?

__________________
2009 2013
isola er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 21:55   #53
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg fant ut, etter 13 år, at hvis jeg satte sølja akkurat på riktig sted, så står kragen helt av seg selv.
Men, sølje på brystet og offerdåse? Blir det ikke kræsj altså?

Eh jo - jeg kom på nå, at jeg har ikke brukt Mariasølja etter at jeg fikk offerdåsa. Bruker den store runde i halsen, og så offerdåsa. Og kragen står ganske greit da.
Neste år skal den passe igjen, om jeg så skal sultestreike fra jul!
Det er ikke mye som slår bunad som stasplagg

  Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 21:57   #54
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Nei, ihvertfall ikke når man har nordmørsbunad!

__________________
2009 2013
isola er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 21:57   #55
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Nei, ihvertfall ikke når man har nordmørsbunad!

Kunne ikke vært mer enig. Den er vakker

  Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:00   #56
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Nordmørsbunaden er kjempevakker!

Bruker dere trøya til bunaden, eller cape? Har lest i heftet om bunaden at den ikke er komplett uten trøye til, er det noe som er vanlig å bruke? Bruker dere hodeplagg også?

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-10, 22:59   #57
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg ville ha hodeplagg, fordi jeg så for meg noe ala den søte lille kysen som hører til Bolsøybunaden. Jeg var ikke sen med å ombestemme meg når de viste meg hva jeg kunne få, for å si det sånn!
Jeg har cape, men bruker den så lite som mulig. Den skjuler jo hele bunaden!

__________________
2009 2013
isola er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 10-06-10, 07:40   #58
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg har ikke verken trøye, cape eller hodeplagg.
Hodeplagg er uaktuelt, men skal skaffe meg cape nå. Bunaden min har ikke passet på noen år, men er på vei inn i den, så i år skal den frem i lyset.

  Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 03:07   #59
bunad
Nybegynner
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 28
bunad har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Her er jeg igjen med mitt mas!

Har dere de store eller de små stølene på beltet? Hva er penest?

Og hvilken spenne har dere på beltet? Hjertespenne, monogramspenne eller den nokså enkle spennen som binder stølene sammen (husker ikke hva den heter)? Har dere noen anbefalinger her? Synes monogramspennen ser fin ut, men lurer på om denne er veldig stor? Har aldri sett sølvet i virkeligheten, så derfor jeg lurer.

bunad er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-06-10, 14:00   #60
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.025
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Nordmørsbunad - hvilken vest og hvilket forkle har du?

Jeg synes de små stølene med dråper er penest. Litt tettere enn det som er "opprinnelig". Både monogramspennen og hjertespennen er fine, men jeg synes faktisk det kommer an på hvor mye, og hva slags, sølv man velger ellers. Det er ikke så pent med lassevis av sølv i mine øyne.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no