Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-02-20, 22:37   #161
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Mange elbiler bremser overhodet ikke når man slipper gassen, mens andre er man nesten ikke nødt til å bremse selv i det hele tatt, fordi den bremser ganske mye bare av å lette på gassen. Det er vel mulig å stille inn på de fleste, men ikke alle, tror jeg.

Ok. Vi har bare hatt to elbiler, og begge bremser av seg selv når vi slipper gassen. Jeg trodde alle var sånn. Den vi har nå kan gjøre litt ulike ting, men standard er å bremse når vi slipper gassen. Den forrige tror jeg kun hadde den muligheten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 22:52   #162
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Ungene på 15 og 16 fikk tilskudd til bil av besteforeldrene, så vi spyttet i 1/3 og kjøpte en liten og grei elbil (e-up!)
Dette blir bilen de skal bruke når de får lappen.
16-åringen synes det er veldig greit å kjøre denne i forhold til en større SUV.
Selv har jeg ikke lappen og har vurdert å prøve meg litt bak rattet på elbilen.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 23:02   #163
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ok. Vi har bare hatt to elbiler, og begge bremser av seg selv når vi slipper gassen. Jeg trodde alle var sånn. Den vi har nå kan gjøre litt ulike ting, men standard er å bremse når vi slipper gassen. Den forrige tror jeg kun hadde den muligheten.

Jeg har googlet litt, og det kan se ut som de fleste elbiler er sånn at de bremser når man slipper gassen?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 23:05   #164
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har googlet litt, og det kan se ut som de fleste elbiler er sånn at de bremser når man slipper gassen?

Jeg kjører som sagt ikke selv.
Men 16-åringen synes det er veldig deilig med den bremsingen, så vår gjør iallfall det.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 23:06   #165
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.790
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har googlet litt, og det kan se ut som de fleste elbiler er sånn at de bremser når man slipper gassen?

ikke vår jaguar. den oppfører seg som bensinbilen vår.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 23:09   #166
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Ok, jeg gidder ikke å google, men MIN elbil, en e-golf, bremser overhodet ikke når jeg slipper gassen, med mindre jeg endrer fra D til D1, D2, D3 eller B. Det gidder jeg ikke å gjøre, for jeg liker å bestemme selv når jeg skal bremse. Men hvis jeg liker at bilen skal bremse av seg selv, så kan jeg velge det med et lite nikk på spaken. I tillegg er den jo rå-rask på akselerasjon, i stor motsetning til gir-biler.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-02-20, 23:14   #167
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Ok, jeg gidder ikke å google, men MIN elbil, en e-golf, bremser overhodet ikke når jeg slipper gassen, med mindre jeg endrer fra D til D1, D2, D3 eller B. Det gidder jeg ikke å gjøre, for jeg liker å bestemme selv når jeg skal bremse. Men hvis jeg liker at bilen skal bremse av seg selv, så kan jeg velge det med et lite nikk på spaken. I tillegg er den jo rå-rask på akselerasjon, i stor motsetning til gir-biler.

Ja, det siste der merker vi også veldig stor forskjell på.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 01:08   #168
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hva mener du med «ruller lettere»? Jeg opplever det motsatte, at elbilene må man jo tråkke på gassen på, og når man slipper, bremser bilen, den ruller ikke videre (selv om jeg tror man kan stille inn slik at den gjør det),

Den ruller lettere enn girbiler for da sparer man jo mer strøm. Jeg har e-golf og mannen har Jaguar Ipace. Golfen, som ungdommen øvelseskjører med, ruller nok mest. Den bremser når man ruller for fort inn en lavere sonehastighet eller hvis jeg setter den på recouperation, eller hva det heter. Tror jeg skal prøve recoup1 med ham på neste runde faktisk. Den har jo dårligere aks da, men blir kanskje lettere å håndtere. Som Elise skriver ruller Golfen råfort.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.



Sist redigert av Karamell : 22-02-20 kl 01:18.
Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 01:21   #169
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.857
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Veldig mange unge nå (planlegger å) velge(r) bort manuelt gir helt, sier min 17-åring. Fordi de fleste nye biler nå har automatikk, elbiler feks har automatgir og etterhvert mange bruktbiler. De ser ikke behovet og synes kost/nytte er for lav.

Her i Oslo er det overraskende mange av de unge, også på «rike» Oslo Vest, som velger bort sertifikat. Veldig snålt for vår generasjon som jo synes det var STAS og nærmest selvfølge.

To av mine tre barn har valgt bort lappen. Den ene kommer nok til å trenge det i forbindelse med jobb, men jeg gidder ikke mase, jeg bruker nesten ikke bil lenger. Vi holder til på sørøstsiden av Oslo. Jeg skjønner dem.

Strå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 09:14   #170
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Den ruller lettere enn girbiler for da sparer man jo mer strøm.

Hm. Vår bremser fordi den da sparer mer strøm. Det gjorde den forrige også. Den lader i nedoverbakker. Trodde alle gjorde det.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 09:35   #171
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.840
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm. Vår bremser fordi den da sparer mer strøm. Det gjorde den forrige også. Den lader i nedoverbakker. Trodde alle gjorde det.

Min (i3), bremser også når jeg slipper gassen. Så mye at jeg nesten ikke behøver å bruke bremsene. Den akselererer også lynraskt, noe som var litt vanskelig for arvingen å håndtere ut av svinger i begynnelsen.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 10:20   #172
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.353
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Hm. Vår bremser fordi den da sparer mer strøm. Det gjorde den forrige også. Den lader i nedoverbakker. Trodde alle gjorde det.

Det kommer an på kjørestil, om det lønner seg å bremse så fort man slipper gassen, eller å la bilen seile. Det er derfor man kan velge på e-golf. Den lader så fort man trykker inn bremsepedalen, den bruker ikke de fysiske bremsene før man bremser skikkelig hardt eller hvis batteriet er fulladet.

__________________
05 og 07
Elise er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 12:21   #173
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Det kommer an på kjørestil, om det lønner seg å bremse så fort man slipper gassen, eller å la bilen seile. Det er derfor man kan velge på e-golf. Den lader så fort man trykker inn bremsepedalen, den bruker ikke de fysiske bremsene før man bremser skikkelig hardt eller hvis batteriet er fulladet.

Vi kan også velge. Men standardinnstilling er 1, da bremser den. Den bremser ikke på 0, men da stilles den på sportsmodus. Om vi stiller den på 2 kjører den på Eco. Det gjør vi på langtur. Sparer strøm da. De bremser den enda mer. Den kan også stilles på 3, da bremser den sykt mye. Kalles e-pedal.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 12:28   #174
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.862
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Vi har Nissan Leaf. Den har en knapp vi kan trykke på og da bremser den hvis vi tar foten av gassen. Jeg liker ikke den funksjonen, så jeg velger å bremse selv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 14:31   #175
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.245
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi har Nissan Leaf. Den har en knapp vi kan trykke på og da bremser den hvis vi tar foten av gassen. Jeg liker ikke den funksjonen, så jeg velger å bremse selv.

Jeg lånte den av bilbutikken da bilen min var på service der. Jeg likte heller ikke den funksjonen, var uvant.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 14:34   #176
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.800
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Opprinnelig lagt inn av millact, her.

Jeg lånte den av bilbutikken da bilen min var på service der. Jeg likte heller ikke den funksjonen, var uvant.

Jeg har som sagt alltid trodd at elbiler var sånn, og de to vi har hatt har jeg ikke trengt å venne meg til, jeg syntes det gikk helt naturlig. Det føltes mye mer annerledes å ikke skulle skifte gir.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-02-20, 14:41   #177
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.184
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Øvelseskjøring - hvor viktig er manuelt gir?

Jeg liker heller ikke den funksjonen som leafen har. Våre hybridbiler er det valgfritt, jeg bruker det kun på fjellet, for å ha 4x power i oppoverbakkene tilbake.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no