Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Antisemittisme i Norge

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-12, 11:22   #61
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Han vet å tjene penger, han er jøde vet du. "

Dette har jeg også hørt. Men i min naivitet har jeg ikke tatt det for et mer rasistisk utsagn enn at man sier tilsvarende om sunnmøringer. Er det virkelig et uttrykk for antisemettisme?

En del av den antijødiske propagandaen gikk nettopp på dette at jøder karret til seg penger, var lure (på bekostning av andre) i pengespørsmål, griske osv. Jeg synes det er historieløst å sammenlikne med sunnmøringer.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 14-06-12 kl 12:43.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:22   #62
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes virkelig ikke det er greit hvis jødiske barn føler de må skjule seg mer enn andre barn og opplever trakassering mer enn andre barn altså. Jeg bare har vært naiv nok til å tro at så ikke er tilfelle.

Oslo kommune hadde ei undersøking om dette for eit års tid sidan:

Sitat:

33 prosent av jødiske barn rammes av rasisme ofte, mens bare 5,3 prosent av muslimske barn opplever det samme. Nå varsler byrådslederen tiltak.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...ngen/1.7664103

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:25   #63
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.476
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

En annen litt ekkel ting med debatten er at mange veldig lett kaster seg over muslimforklaringen når dette kommer opp. At dette er noe NYTT noe, som kom med disse innvandrerne. Det er jo veldig enkelt og komfortabelt, men ikke sant.

Det er det som har slått meg også når jeg har lest om dette tidligere. Det er så fryktelig enkelt å legge alt dette på muslimske innvandrere og skylde på Israel-Palestinakonflikten, og dermed på en måte legge skylden over på jødene, siden det er de som oppfattes som den sterke part i den konflikten.

Men dette handler om mer enn muslimske skoleunger som utøver sin frustrasjon på jødene. Hadde det vært så "enkelt" så ville ikke resultatene i spørreundersøkelsen (der det er voksne mennesker som er spurt) vært så høye som de er.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:26   #64
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

H
Antisemettisme er skummelt. Men jeg er ikke sikker på at alle slike utsagn har noe med den typen holdninger å gjøre.

Jeg tror det har det, ikke fordi jeg mener slike utsagn er så gale, men fordi de blir vanligere når slike holdninger er der. De er på en måte symptomatiske.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:30   #65
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

"Han vet å tjene penger, han er jøde vet du. "

Dette har jeg også hørt. Men i min naivitet har jeg ikke tatt det for et mer rasistisk utsagn enn at man sier tilsvarende om sunnmøringer. Er det virkelig et uttrykk for antisemettisme?

Jøde som skjellsord har jeg aldri hørt, og det hadde fått meg til å se rødt, selvfølgelig.

Jeg har aldri hørt noe sånt og ville reagert kraftig om jeg hørte det. Men det gjør jeg faktisk når folk sier sånt om sunnmøringer også. Det er noe med å se mennesker som del av en gruppe og ikke som individer. Jeg kan til og med finne på å bli litt lei meg når folk driver og legger ut om hvor brautende og bråkete bergensere er. Jeg mener at jeg ikke er noen av delene og blir forhåndsdømt.

Denne undersøkelsen sjokkerer meg. Jeg ville ikke trodd at det var mulig å ha den typen holdninger i dag og at det må slås kraftig ned på.

Selv om jeg ikke liker den politikken staten Israel fører så har det ingenting med min holdning til den enkelte jøde å gjøre. Enten den jøden bor i Israel eller i Norge. Og jeg er enig med Polyanna i at vi har en kollektiv skyld i behandlingen av jøder både før, under og etter krigen, som vi godt kan fortsette å ta inn over oss.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:30   #66
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Det er vel de færreste trossamfunn som bruker store ressurser på sikring av sine lokaler pga trussler - hentet fra Aftenposten:

Opprinnelig lagt inn av Aftenposten

For at den lille jødiske minoriteten skal kunne være trygge i synagogen, må Det Mosaiske Trossamfund i Oslo bruke nesten halvparten av sine medlemsinntekter på adgangskontroll. To ganger tidligere har trossamfunnet søkt Justisdepartementet om støtte til sikring av menighetens bygninger. Begge gangene har de fått avslag.
Nå bekrefter justisminister Grete Faremo at departementet igjen vil vurdere sikkerheten til synagogen i Oslo. Det er en naturlig følge av statsministerens løfte på Holocaustdagen, om at ingen skal føle seg utrygge i Norge på grunn av sin religion.
Norge står i fare for å bli et land uten jødisk befolkning. Under halvparten av våre ca. 1500 jøder er organisert i trossamfunn, og på ti år har medlemstallet i de to jødiske menighetene i Norge krympet med nesten 20 prosent. I dag er bare 819 jøder organisert i norske, mosaiske trossamfunn.
Tallet synker både på grunn av flytting og på grunn av at ekteskap fører medlemmer ut av menigheten. Men Det Mosaiske Trossamfund i Oslo forteller også at frykten for å være synlig jøde er blitt større, og tror det er en av årsakene til at færre organiserer seg.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:32   #67
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.494
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det er det som har slått meg også når jeg har lest om dette tidligere. Det er så fryktelig enkelt å legge alt dette på muslimske innvandrere og skylde på Israel-Palestinakonflikten, og dermed på en måte legge skylden over på jødene, siden det er de som oppfattes som den sterke part i den konflikten.

Men dette handler om mer enn muslimske skoleunger som utøver sin frustrasjon på jødene. Hadde det vært så "enkelt" så ville ikke resultatene i spørreundersøkelsen (der det er voksne mennesker som er spurt) vært så høye som de er.

Det er eg einig med deg i. Eg har lenge tenkt at den trakasseringa jødiske barn opplever handler om jødar-muslimar, fordi det er dette eg har observert sjølv. Men denne rapporten viser jo at det ikkje er så svart-kvitt. I samandraget står det blant anna om korrelasjon mellom invandringsdiendtlege haldningar generelt og anti-jødiske haldningar. Og vi _veit_ jo med rimeleg stor sikkerheits at det ikkje er muslimar som står bak invandringsdiendtlege haldningar. Dette overraska meg.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 11:33   #68
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Maz, her.

Jeg tror det har det, ikke fordi jeg mener slike utsagn er så gale, men fordi de blir vanligere når slike holdninger er der. De er på en måte symptomatiske.

Hm. Det er meget mulig du har rett, og det er i såfall skummelt. Det er klart, det at den generasjonen som vokser opp nå ikke har hatt nærkontakt med krigen og etterkrigsårene gjør jo at det slippes litt opp på båndene. Og hvis det medfører at de gamle konfliktene og fordommene får blomstre på nytt er det skremmende synes jeg. Jeg har ikke lagt merke til noe sånt, men såvidt jeg vet kjenner jeg ingen jødiske barn heller.

Det jeg har hørt flere (voksne) si de siste årene er ting som "hvor lenge skal de egentlig dvele ved dette/bruke det til egen fordel". Ikke bra det heller.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:04   #69
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Interessant og lærerik tråd som tar opp et problem jeg ikke var klar over eksisterte en gang, og som sånn sett ga meg nye perspektiver mht en del ting. Så takk.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:35   #70
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Bra du setter fokus på dette, Polyanna. Jeg syns du og noen har gode betraktninger på dette. Jeg har også tenkt endel på det Bai sier, om at med hennes erfaring handler det om Palestina/israelkonflikten, og at det i hovedsak er muslimske barn som mobber jødiske barn. Jeg tror at den konflikten (her, i norske skoler, mellom barn) har fått etablere seg fordi det norske samfunnet har hatt en "det er ikke så farlig, når skal de slutte å mase, se på seg selv som ofre"-holdning.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:37   #71
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Bra oppsummert, Tallulah.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 12:40   #72
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg har lest at det skal være et problem, men aldri støtt på den slags type ting selv. Jeg har også vesentliig forskjellige oppfatninger av staten Israel og jøder som mennesker. Enhver form for hets er selvfølgelig uakseptabel. Men det er også vanskelig å skille dem helt, når også jødiske talspersoner generelt ikke klarer å diskutere politikk uten å trekke antisemitt-kortet, som om politikk og etnisitet handler om det samme. Jeg skulle ønske det var mulig å skille disse to klarere, og jeg tror at sammenblandingen her er med på å grumse det til.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 13:05   #73
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg lurer på noe. Jeg har lært en eller annen gang at jødiske handelsmenn og pengeutlånere var beryktet for å være eksepsjonelt hensynsløse. Og at dette også har vært sterkt medvirkende til moderne jødehat.

Er det noe i dette?

  Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 13:08   #74
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.782
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Det vet jeg ikke, Smilefjes - men det som det er noe i er at jøder i flere hundre år ikke hadde rett til å eie fast eiendom, og at de derfor på mange måter var henvist til å drive handel, pengeveksling, bankvirksomhet o.l. Og det har vel aldri vært noen særlig kjærlighet overfor dem man skylder penger, uansett etnisitet.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 13:09   #75
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

De var i mange land de eneste som drev med pengeutlån. Noen steder var det ikke andre som fikk lov, og i de aller fleste land fikk de ikke lov til drive med håndverk eller eie fast eiendom. Pengeutlånere har aldri vært populære i noen land, fordi det er ubehagelig med låneinndrivelse. Til og med fredsprisvinner Yunus er beryktet for hard inndriving av mikrolån... http://frilanskatalogen.no/system/fi...pdf?1288612327

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 13:12   #76
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg lurer på noe. Jeg har lært en eller annen gang at jødiske handelsmenn og pengeutlånere var beryktet for å være eksepsjonelt hensynsløse. Og at dette også har vært sterkt medvirkende til moderne jødehat.

Er det noe i dette?

Dette har blitt brukt i antijødisk propaganda gjennom mange hundre år. Om det stemmer? Hvordan skal man kunne bevise eller motbevise det? For meg blir dette litt sånn: "De kan skylde seg selv, sånn som de har oppført seg." Og derfor noe som er helt irrelevant i en diskusjon om antisemittisme.

Forøvrig var det i lange tider (fra ca 12-1300?) bare jødene som hadde rett til å låne ut penger. For katolikkene var vel pengeutlån synd, og sikkert noe som ble sett ned på.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 13:15   #77
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jødene var jo heller aldri trygge på ett sted lenge av gangen, så det ble viktig å ha verdier tilgjengelig og slik at man kunne transportere det med seg. Uten å vite det, så tenker jeg at det godt kan ha medført mer kortsiktighet i hvordan de behandlet fordringer, særlig i utrygge perioder. Fordi et gjeldsbrev ikke er verdt noe når du må flykte hals over hode. Men dette vet jeg ikke. Så vidt jeg vet er det ikke hold i påstanden om at jøder var verre lånegivere enn andre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 14:05   #78
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.393
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Jeg lurer på noe. Jeg har lært en eller annen gang at jødiske handelsmenn og pengeutlånere var beryktet for å være eksepsjonelt hensynsløse. Og at dette også har vært sterkt medvirkende til moderne jødehat.

Er det noe i dette?

Dette er jo typisk propaganda. Da jeg var i Berlin sist var jeg på det Jødiske Museet. Jeg bestemte meg for å konsentrere meg om jødenes historie i Europa før andre verdenskrig, både fordi det er noe jeg vet veldig lite om, og fordi jeg ikke var klar for å gå inn i hele Holocaust. Jøder har blitt forfulgt fra starten av, og det er umulig å skille jødehat i "moderne" og "gammeldags", syns jeg. Jødehat er rasisme og basert på fordommer, og det har det alltid vært. Jøder er ikke en mer ensartet gruppe enn nordmenn (kanskje til og med mindre homogen!), og det er umulig å si at de var eksepsjonelt hensynsløse. Noen var sikkert det, andre ikke.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 14:13   #79
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Jeg har vært i Israel og Palestina og ble ikke noen varmere tilhenger av Israels politikk av å ha vært der og møtt folk, for å si det slik.

Men fra det til å skulle akseptere trakassering av en bestemt gruppering? Her? Å, nei... Men man skal ha tunga beint i munnen for å kunne skille jøder som enkeltpersoner og jøder som utøvere av Israels forferdelige hevnstyrte politikk.

Jeg anbefaler denne lederen fra Morgenbladet.

Sitat:

Antisemittismen finnes i Norge. I mange ungdomsmiljøer er jøde et skjellsord. Den europeiske antisemittismen videreføres i ytterliggående muslimske miljøer, eller den sammenblandes med kritikk av Israel i bredere lag. Hos den stort sett venstreorienterte kulturelle og politiske eliten i Norge har heller ikke skillet mellom antisionisme og antisemittisme vært glassklart.

Les gjerne denne også: Jødeappelsiner.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-12, 14:14   #80
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Antisemittisme i Norge

Og antiesmittiske fordommer er forbausende stuerene. Påstander som den SF nevner er noe man godt kan høre i dannet selskap, mens "Ja, afrikanere ER jo mindre intelligente, da, stemmer ikke det?" ikke vil bli like greit mottatt.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no