Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsikring, hva gjør vi?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-09, 10:15   #21
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Mamma Rosa, her.

Sånn ellers er det bedre med trepunkts (beltestol) fremfor fempunkts.
Fempunkts holder barnets kropp fast i en kollisjon og nakken tar all støyten.
Bilens trepunkt gir etter litt og fordeler trykket bedre.

Jeg leste nettopp et svar på trygg trafikk ang dette, de anbefalte fempunkts fremover (altså framfor beltestol, ikke framfor bakovervendt) på så små barn. Skal se om jeg finner det igjen. Det var link her inne fra.

Her var den:

http://www.tryggtrafikk.no/./?module...icShow;ID=3008

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 10:19   #22
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Jeg har vurdert det som viktigere at barnet sitter trygt og at selene ligger godt over skuldre og hofter fremfor faren for dobbeltrykk ved bruk av fempunktsselen.
(..)

Det med dobbeltrykk er vel omdiskutert.
Det som er mer tingen er vel at 5-punktssele holder barnet helt bom fast, uten noe "slakk", så all kraften i en evnt. kollisjon blir på barnets nakke. Det tåler ikke nakken til så små barn. Mens en 3-punktssele har litt "slakk", altså den beveger seg litt med barnet før den låses, og dermed får man ikke den samme effekten. Så belastningen på nakken blir ikke den samme. Og det er jo nakkebelastningen man er redd for.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 10:23   #23
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Re: Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det med dobbeltrykk er vel omdiskutert.
Det som er mer tingen er vel at 5-punktssele holder barnet helt bom fast, uten noe "slakk", så all kraften i en evnt. kollisjon blir på barnets nakke. Det tåler ikke nakken til så små barn. Mens en 3-punktssele har litt "slakk", altså den beveger seg litt med barnet før den låses, og dermed får man ikke den samme effekten. Så belastningen på nakken blir ikke den samme. Og det er jo nakkebelastningen man er redd for.

Jeg forstår absolutt hva du sier, men jeg tenker også at slanke barn har gjerne ikke så mye skuldre og sitter ikke så stabilt i setet sitt. Selene kan gli av skuldrene og barnet kan bli vridd ut av selene. Selv om barna er lange nok, gamle nok og tunge nok til trepunkt fremover betyr det ikke at de sitter som støpt i setet og at selene går som de skal. Jeg ser hvor nøye jeg må være på trepunktselene til min normalt slanke fireåring for at selen over skuldrene skal ligge sikkert.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 10:29   #24
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Vræl, nå er jeg like usikker igjen.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 10:30   #25
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.779
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Skriv ut

Bilstolens seler eller bilbelte til treåring?

Publisert: 18.09.07 - Sist endret 17.11.08.
I en diskusjon på nettet kom spørsmål om bruk av bilstol med egne integrerte seler kontra bilseter der du bruker bilens seler. Vi har en datter på 3,5 år, som sitter forovervendt i en Römer TS king stol. Hun er ca. 14 kg og 95 cm. Ble nå gjort oppmerksom på at å ikke bruke bilens egne seler, men en stol som dette, kan gi «dobbelt» støt ved kollisjon?
Svar:
I Sverige anbefaler man at barnet festes med bilens belter når man snur fra bakovervendt til forovervendt, pga dette med dobbeltrykk, men vi har ikke funnet dokumentasjon fra tester el forskning som faktisk viser at det er større risiko for skade ved dobbeltrykk enn om man bare bruker bilbeltet og dermed får ett rykk. Og det er samtidig positivt å sitte med fempunktssele som vil holde barnet bedre på plass, slik at det ikke slynges ut ved en eventuell kollisjon. Det er derfor vanskelig å gi et entydig råd om dette. Jeg tror også at fempunktsselen bedre holder barnet i riktig posisjon når det sovner i bilen, og ville nok derfor latt henne sitte i fempunktsselen ennå en stund før jeg gikk over til å bruke bilbeltet rundt barnet.

Med dette svaret i tankene tror jeg vår 3,5-åring skal få sitte i 5-punkten sin en stund til. Han sovner ofte i bilen og er ellers litt urolig og vil sikkert klare å vikle seg ut av bilens seler.

Nå sitter han forovervendt bare i "ekstrabilen" i et Acta Cosmicsete. I hovedbilen sitter han bakovervendt enda i HTS izikid. Han er noen og 100 cm og 13,9 kg (nettopp veid) uten klær.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:18   #26
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Det med dobbeltrykk er vel omdiskutert.
Det som er mer tingen er vel at 5-punktssele holder barnet helt bom fast, uten noe "slakk", så all kraften i en evnt. kollisjon blir på barnets nakke. Det tåler ikke nakken til så små barn. Mens en 3-punktssele har litt "slakk", altså den beveger seg litt med barnet før den låses, og dermed får man ikke den samme effekten. Så belastningen på nakken blir ikke den samme. Og det er jo nakkebelastningen man er redd for.

Det trygg trafikk svarer, er at små barn likegjerne blir slengt ut av bilens trepunktssele. Da gir det jo heller ikke støtte til nakken.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:26   #27
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Re: Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Det trygg trafikk svarer, er at små barn likegjerne blir slengt ut av bilens trepunktssele. Da gir det jo heller ikke støtte til nakken.

Nei, det sier de ikke.

Inntil det kommer noe statistikk så vet man ikke hvor ofte barn blir slengt ut sammenlignet med hvor ofte de dør av nakkeskader.

__________________
"Natten her, er ikke bare et stjernevær.
Den er summen av livet og alt som er!" (-André Bjerke.)


Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-09, 13:32   #28
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Re: Sv: Re: Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Opprinnelig lagt inn av Aminta, her.

Nei, det sier de ikke.

Inntil det kommer noe statistikk så vet man ikke hvor ofte barn blir slengt ut sammenlignet med hvor ofte de dør av nakkeskader.

Jeg uttrykte meg ikke presis. Du har rett i at man sier at man ikke har dette godt nok dokumentert. Mitt poeng var bare at det ikke er et entydig ja til trepunktssele.

Når jeg ser hvordan min 16 kg/101 cm sitter i trepunkts (som vi har i den ene bilen), føler ikke jeg meg trygg på at det er bedre enn fempunkts. Jeg personlig ville vært mer redd for at hun skulle bli slengt ut av setet, slik som jeg har sett på trygg trafikk sine crash tester på nett.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 13:22   #29
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?


Jeg lurer på om vi går for MT'en med fempunkt forover en stund altså. Fremfor beltestolen. Han sitter i ro, men det er ikke fritt for at han innimellom beveger seg forover for å prøve og plukke opp ting han mister o.l.
Han er kjempelang, men smal, og veldig smal over skuldrene. Tenker med gru på unge som flyr ut av beltestolen.

Takk, takk for alle innspill.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 13:49   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

Snuppa var 3,5 da hun ble snudd, og gikk da direkte over i beltestol. Hun veide da like i underkant av 15 kilo uten klær. Jeg hadde kontakt med Trygg Trafikk og de mente at det var helt greit så lenge hun setet ellers var greit i størrelsen. Med klær veier hun 15 kilo omtrentlig. Hun er tynn, så lengden passer henne perfekt. Vi kjøpte et sånt sete som man kunne stille litt på i bredden, så det passer hennes smale rompe.

Hun finner ikke på noe tull (tar av beltet og sånt), så hun sitter veldig fint i beltestolen. Det er også innmari praktisk når hun skal sitte på med venninner for setet er så lett å flytte.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-02-09, 15:29   #31
Grøten
Ser fremover!
 
Grøten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Innlegg: 3.179
Grøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt liktGrøten er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bilsikring, hva gjør vi?

HJELP...........Nå blei jeg kjempe usikker her..min gutt på 2 1/2år veier 17,8kg.....og han sitter i BeSafe IziKid...kan ha det forover og bakover...
Vi har måtte snu han fordi han kaster opp når han sitter bakover...det er testet flere ganger og ikke tilfeldig altså..
Men det dere sier er at han burde bytte stol over til 3punkts?? han er akkurta på grensa til å være for tung til det han har nå med 5punkt(9-18kg), men jeg har vært i kontakt med tryggtrafikk og spurt dem om jeg burde bytte til 3punkts...dem mente jeg burde ha den jeg hadde så lenge han satt fint i det....og til han iallfall bikka over kg grensa!
De anbefalte ikke vanlig sete med 3punkts........

Grøten er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no