Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Enkleste tøybleie-system?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 22:50   #21
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.283
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg digger Bum Genius lommebleier. Men også BG og Sandys formsydde i bambus. Og de kan man jo bare ha en ullbukse over. Da blir jo ikke det så mye mer stress enn en vanlig bleie heller - man har jo alltids litt klær over

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 23:04   #22
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Vi har flest lommebleier. Jeg er veldig fornøyd med Happy Heiny's one size.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 00:13   #23
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg har itti bitti d'lish snap in one som hovedbleier. De er geniale, man klikker innleggene på plass med trykkknapper, og kan klikke på ekstra booster hvis man har behov for det.
Tørker fort, og trekket kan brukes mange ganger før man må vaske det.

Bumgenious onesize er og veldig bra bleier, litt mer arbeid siden man må stappe dem (lommebleier) men de kan justeres etter som barnet vokser. Litt stor bleiebak.

På natten ville jeg valgt formsydde bleier, bambus har best absorbsjonsevne. Formsydd, med nok innlegg samt en ullbukse holder fint natten over.

Andre bleier jeg har prøvd og er fornøyd med er happy heiny's one size, motherease og nappies by minkee (mener jeg å huske)..

Oppbevares i en wetbag på badet, vasker bleiene på 60 grader ca hver 3 dag med blenda sensitive flytende vaskemiddel.
Stripping (nøytralisering) gjøres slik:
natron i forvaskkammeret, vaskemiddel i hovedkammer og eddik i skyllemiddelkammeret - kokvask.
Dette sliter veldig på bleiene, og du trenger ikke å gjøre det ofte.. Litt eddik i skyllevannet i ny og ne gjør godt. Natronen er hvis bleiene lukter etter vask, da er det amoniakkrester i bleien som natron nøytraliserer.
Hvis du skyller bleiene godt i kaldt vann når du tar dem av, så minker du problemet med amoniakk.

Rispapir i bleiene kastes i do når det er bæsj på det. Rispapiret kan og vaskes om det bare er tiss på det.

Det er greit å være obs på at man ikke skal bruke feks sinksalve på stumpen når man bruker tøybleier, da slike salver tetter bleien.

Det kan og være greit å vite at bleien blir bedre og bedre etter noen vask. Bambus feks trenger en del vask før den suger optimalt. Men når de er innvasket så er det utrolig bra.
Lykke til. Tøybleieverdenen er utrolig fascinerende!

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 12:23   #24
Blåklokke
Leser FP
 
Blåklokke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.020
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Mange supre svar her, hjertelig takk

Må spør litt mer...

Etter å ha lest litt både her og på andre forum så kan det virke som at lommebleier er det de fleste anbefaler.

Men hva trenger vi? Hvor mange bleier, hvor mange innlegg, hvilken type innlegg osv?

Og er det slik at man må ha flere innlegg inni lommebleien for at babyen ikke skal tisse/bæsje gjennom?

__________________
2000, 2002, 2003, 2009, 2010, 2012, 2013...
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 13:25   #25
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Prøv litt ulike merker og modeller. Barnet ditt ser ikke lik ut som andre og derfor kan en bleie med gode omtaler sitte heller dårlig på ditt barn og til og med lekke. Prøv deg frem med innlegg og antall innlegg i forhold til hvor ofte du skifter og hvor mye barnet ditt tisser. Antall bleier avhenger av hvor ofte du skifter og hvor ofte du vasker.

Du tenker tøybleier til lille Sunniva? Hva med å kjøpe inn litt brettebleier billig, fint i starten med hyppige skift og billig løsning før du finner ut hvilken bleie som passer for dere. Brettebleiene kan senere brukes som innlegg og kluter, slik at det uansett ikke er noe bomkjøp enten du fortsetter med tøybleier eller ei. Utenpå kan du bruke en ullbukse (strikkes veldig enkelt), eventuelt ett trekk.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-01-09, 19:00   #26
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Jeg har itti bitti d'lish snap in one som hovedbleier. De er geniale, man klikker innleggene på plass med trykkknapper, og kan klikke på ekstra booster hvis man har behov for det.
Tørker fort, og trekket kan brukes mange ganger før man må vaske det.

Bumgenious onesize er og veldig bra bleier, litt mer arbeid siden man må stappe dem (lommebleier) men de kan justeres etter som barnet vokser. Litt stor bleiebak.

På natten ville jeg valgt formsydde bleier, bambus har best absorbsjonsevne. Formsydd, med nok innlegg samt en ullbukse holder fint natten over.

Andre bleier jeg har prøvd og er fornøyd med er happy heiny's one size, motherease og nappies by minkee (mener jeg å huske)..

Oppbevares i en wetbag på badet, vasker bleiene på 60 grader ca hver 3 dag med blenda sensitive flytende vaskemiddel.
Stripping (nøytralisering) gjøres slik:
natron i forvaskkammeret, vaskemiddel i hovedkammer og eddik i skyllemiddelkammeret - kokvask.
Dette sliter veldig på bleiene, og du trenger ikke å gjøre det ofte.. Litt eddik i skyllevannet i ny og ne gjør godt. Natronen er hvis bleiene lukter etter vask, da er det amoniakkrester i bleien som natron nøytraliserer.
Hvis du skyller bleiene godt i kaldt vann når du tar dem av, så minker du problemet med amoniakk.

Rispapir i bleiene kastes i do når det er bæsj på det. Rispapiret kan og vaskes om det bare er tiss på det.

Det er greit å være obs på at man ikke skal bruke feks sinksalve på stumpen når man bruker tøybleier, da slike salver tetter bleien.

Det kan og være greit å vite at bleien blir bedre og bedre etter noen vask. Bambus feks trenger en del vask før den suger optimalt. Men når de er innvasket så er det utrolig bra.
Lykke til. Tøybleieverdenen er utrolig fascinerende!

Takk for fantastisk forklaring!!! .

  Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:24   #27
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Blåklokke, her.

Mange supre svar her, hjertelig takk

Må spør litt mer...

Etter å ha lest litt både her og på andre forum så kan det virke som at lommebleier er det de fleste anbefaler.

Men hva trenger vi? Hvor mange bleier, hvor mange innlegg, hvilken type innlegg osv?

Og er det slik at man må ha flere innlegg inni lommebleien for at babyen ikke skal tisse/bæsje gjennom?

Pulverheksa sa vel det meste.
Men jeg skal prøve å utfylle litt.
Det sies at om man har 24 bleier så skal det holde til normalt bruk. Og så kommer det jo helt an på barnet og hvor ofte man skifter.
Lommebleier er veldig enkelt å ha med å gjøre, snap in bleier like så. Det er veldig greit å sjekke litt mtp passform og slikt, noen bleier er justerbare både i livet og rundt lårene, andre har ganske så fleksibel strikk til lår og borrelås eller knapper til å justere rundt livet.
Det er en jungel der ute, så det kan være lurt å lese litt om de forskjellige bleietypene.
Jeg hadde nok brukt brettebleier til nyfødt baby, og så gått over til lommebleier litt etter litt.
Litt av hva du kan bruke til innlegg:
- Flanellsbleier
- Gaskluter
- Frottekluter
- Bambusinnlegg
- Hemp
- Microfiber
Og så videre.. Du kan sy innlegg selv, du kan brette vaskekluter å bruke, eller du kan kjøpe ferdigsydde. Det viktigste er jo at de gjør jobben sin.
Naturfibre som bambus og hemp har bedre oppsugingsevne enn feks microfiber.
Du kan kjøpe håndklær og klippe til og sy selv, eller du kan bruke feks en gasbleie som innlegg.
Det er bare fantasien som setter grenser.
Jeg vil råde deg til å prøve ut litt forskjellig, og finne det som passer best for deg.
Men husk at det kreves innvasking.

Og så må jeg bare slå et slag for itti bitti igjen. De er så enkle med disse knappene.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:48   #28
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg liker lommebleiene veldig godt og favoritten der blant de forskjellige vi har prøvd er Mommys Touch lommebleier onesize med knapper. Det er passformen på disse vi liker ekstra godt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:49   #29
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Som nummer to holder jeg en knapp på Fuzzibunz. Innleggene vi bruker mest er hamp og bambusinnlegg, men nå husker jeg ikke merkene.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:50   #30
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Til nyfødt hadde jeg ikke satset på lommebleier uansett. Til små babyer synes jeg brettebleier og enkelte andre bleietyper med ullbukse på er mye enklere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-01-09, 22:54   #31
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Til nyfødt hadde jeg ikke satset på lommebleier uansett. Til små babyer synes jeg brettebleier og enkelte andre bleietyper med ullbukse på er mye enklere.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no