Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Enkleste tøybleie-system?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-09, 14:47   #1
Blåklokke
Leser FP
 
Blåklokke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.020
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Enkleste tøybleie-system?

Har endelig greid å få mannen med på å bruke tøybleier. Dvs han gir det en prøve-periode

Så nå må dere hjelpe meg, hva er det enkleste "systemet"? Må jo selvfølgelig være bra for babyen også men det må være enkelt.

Noe ala dette:

- bleier som tas på på samme måte som papirbleier
- papir inni som kan kastes i do, ikke innlegg som må vaskes

__________________
2000, 2002, 2003, 2009, 2010, 2012, 2013...
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 14:56   #2
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg skal også prøve ut tøybleier. Har kommet fremtil at BumGenius må være de bleien som er likest papirbleier. Det er iallefall de jeg kommer til å gå for.

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 16:16   #3
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Lommebleier eller AIO-bleier.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:14   #4
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Bumgenious lommebleier er veldig gode hvis du liker borrelås. Aldri hatt lekkasjer med de. Rispapir inni for bæsj.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 17:46   #5
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Lommebleier er veldig greit, hvilket merke blir preferanse borrelås/trykknapper og smak og behag ifht. utseende og sånt. Jeg holder en knapp på Fuzzibunz etter fire og et halvt års tøybleieerfaringer.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 18:31   #6
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Lommebleier eller AIO-bleier.

Mitt forslag også. Aio-bleiene er litt vanskeligere å få helt ren og lommebleiene er litt mer arbeid å legge sammen etter vask (noe jeg går ut fra blir din jobb, så mannens arbeid går i grunn ut på ett).

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:10   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg pleier å stappe lommebleiene mens jeg ser på tv.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:19   #8
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av pulverheksa, her.

Mitt forslag også. Aio-bleiene er litt vanskeligere å få helt ren og lommebleiene er litt mer arbeid å legge sammen etter vask (noe jeg går ut fra blir din jobb, så mannens arbeid går i grunn ut på ett).

En ting jeg lurer på er vasker man bleiene med noe spesielt vaskemiddel for å få de rene?? Noen spesiell flekkfjerner??

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:24   #9
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Nei, normalt trengs ikke det. Litt gallesåpe hvis det er en spesiell flekk på bomull (f.eks hvis barnet har spist noe veldig sært). Fuzzibunz har fleece som ikke tar flekker. Når barnet spiser mye fast føde pleier jeg å 1) ha rispapir i bleiene som jeg kaster i do når jeg skifter på ungen, og dersom det er grunn til det 2) kjøre skylleprogram før vanlig vask.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:28   #10
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nei, normalt trengs ikke det. Litt gallesåpe hvis det er en spesiell flekk på bomull (f.eks hvis barnet har spist noe veldig sært). Fuzzibunz har fleece som ikke tar flekker. Når barnet spiser mye fast føde pleier jeg å 1) ha rispapir i bleiene som jeg kaster i do når jeg skifter på ungen, og dersom det er grunn til det 2) kjøre skylleprogram før vanlig vask.

Så bra at det ikke er noe spesielt å tenke på når man skal vaske tøybleier.
Bruker man skyllemiddel ??

Beklager alle disse dumme spørsmålene....

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:31   #11
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg vasker først en kort kald skylling. Så normal vask 60 grader. Liten dose av flytende vaskemiddel (f.eks. Blenda sensitiv eller Neutral). Jeg bruker max 20 ml.

Ikke skyllemiddel for det kan tette fleecen i bleiene. Vet noen bruker eddik av og til for å neutralisere.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 19:52   #12
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Umuriel, her.

Jeg vasker først en kort kald skylling. Så normal vask 60 grader. Liten dose av flytende vaskemiddel (f.eks. Blenda sensitiv eller Neutral). Jeg bruker max 20 ml.

Ikke skyllemiddel for det kan tette fleecen i bleiene. Vet noen bruker eddik av og til for å neutralisere.



Neutralisering ,ja. Godt jeg har et par mnd nå å lære knepene på.

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 20:13   #13
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Anbefaler AIO bleier, det er enkelt og greit, eneste negative er at de har lang tørketid.

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 20:34   #14
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Eddik i skyllevannet, ja. Jeg synes av ukjent grunn epleeddik fungerte best, men det er litt dyrere, da.

De AIO-bleiene vi har prøvd har vært stivere enn lommebleier, og det at de tørker så seint gjør det til litt mere styr, de legger beslag på tørkekapasitet lenger eller krever lite miljøvennlige tørkemetoder. Jeg liker også at det er så lettvint å tilpasse mengde innlegg avhengig av natt, dag, barnets alder, ekstra foran for gutter osv.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 21:09   #15
pulverheksa
blant fjord og fossevell
 
pulverheksa sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Innlegg: 1.271
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av tutta, her.

En ting jeg lurer på er vasker man bleiene med noe spesielt vaskemiddel for å få de rene?? Noen spesiell flekkfjerner??

Bruk flytende vaskemiddel. Pulver sliter på bleiene og gjør de fortere slitt.
Bruk et parfymefritt og allergivennlig vaskemiddel. Selv allergivaskemiddler kan være for sterke for enkelte, så bruk redusert mengde og ekstra skylling.
Bruk sola som flekkfjerner, den som fungerer definnitivt best.

pulverheksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:01   #16
tutta
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Eddik i skyllevannet, ja. Jeg synes av ukjent grunn epleeddik fungerte best, men det er litt dyrere, da.

Forstår jeg riktig hvis man putter epleeddik der det skal være skyllemiddel for å nøytralisere bleiene??
Hvor ofte gjør man det?? Bruker man vaskemiddel da??

  Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:15   #17
Blåklokke
Leser FP
 
Blåklokke sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 1.020
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Tusen takk fo rmange svar Jeg får ta å undersøke de ulike alternativene litt men det begynner å haste.

Kan det være greit med feks AIO bleier med rispapir på dagtid og lommebleier om natten for ekstra beskyttelse? Dersom jeg stapper de på forhånd slik at det ikke blir ekstra arbeid for mannen?

Hvordan oppbevarer dere brukte bleier før vask og hor lenge kan de ligge før de må vaskes?

Man må vel ikke ha noe utenpå AIO og lommebleier?

__________________
2000, 2002, 2003, 2009, 2010, 2012, 2013...
Blåklokke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:27   #18
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Jeg brukte fuzzibuns og bum Genius i starten til lillebror. Det var veldig likt papirbleier i bruk. Men han ble sår på stumpen av PUL trekket og/eller av fleecen.

Så nå bruker vi brettebleier med ull. Ikke tungvindt det heller, og ikke rød stump. Men stor stump

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:28   #19
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Opprinnelig lagt inn av Blåklokke, her.

Tusen takk fo rmange svar Jeg får ta å undersøke de ulike alternativene litt men det begynner å haste.

Kan det være greit med feks AIO bleier med rispapir på dagtid og lommebleier om natten for ekstra beskyttelse? Dersom jeg stapper de på forhånd slik at det ikke blir ekstra arbeid for mannen?

Hvordan oppbevarer dere brukte bleier før vask og hor lenge kan de ligge før de må vaskes?

Man må vel ikke ha noe utenpå AIO og lommebleier?

Sikkert lurt med stuffa lommebleier om natta, ja. Jeg har de brukte bleiene mine i et nett hengende på stellebordet. Vasker vel ca tredje hver dag. Du trenger ikke noe utenpå AIObleier nei.

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-09, 22:30   #20
Meta
Heldig
 
Meta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 777
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Sv: Enkleste tøybleie-system?

Vaskenett fra Krusedull

__________________
Meta er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no