Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Se resultatene: Har dere hermetikk nok i kjelleren til å klare dere to uker?
Ja 16 7,34%
Nei 114 52,29%
Hæ? 81 37,16%
Annet 7 3,21%
Deltakere: 218. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-03-09, 10:38   #121
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Jeg har to bokser mais og to med ananas, samt en tropisk fruktcocktail. Det holder vel?

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 11:16   #122
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Ikke for to uker akkurat, men sikkert én uke i allefall ...har en del, ja!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 11:25   #123
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Nå vet jeg ikke hva du stusset over for over et år siden, men jeg kan rapportere om at de 13 pakkene med Freia gelepulver, fortsatt står der.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 12:25   #124
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Jeg har en liten boks med mais og en boks med salatbønner. De ble kjøpt i går,så jeg har ikke store matlageret nei.

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 12:26   #125
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.854
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Her er det 4-5 bokser tomat, 2-3 bokser bønner i tomat, like mange bokser salat og grytebønner, en boks fruktcocktail, noen bambusskud, litt mais og en boks kokosmelk. Kan hende står det noe lengst inne i kroken også, men det kom jeg ikke fram til nå. I tillegg har jeg mel, sukker, tørrgjær, kakaopulver, noen få suppeposer, grov pasta og tørkede nyper. Skapet er ellers fullt av krydder, for det sier mamman min at er det viktigste å fylle opp med hvis det blir krig. Vinterstid kan vi overleve med det vi har i fryseboksen(e), og vår, sommer og høst kan gamle speidere som meg sikkert klare oss på det naturen har å by på av frukt, bær og nøtter, eller en maurtue i ny og ne.

Mormor har lært meg å finne karve til suppekoking, og mamma gjorde alle oss ungene flaue ved å plukke brennesle langs skoleveien vår til sin neslesuppe. Granskudd kan man også plukke. Det er sunt og godt, og gir en fin te med lett medisinsk virkning, Jeg føler meg rustet til krig.


Sist redigert av Kaija : 21-03-09 kl 12:39.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-03-09, 22:06   #126
Ciela
Erfaren
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 962
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Jeg har en 30 cm bred kjøkkenskuff som innholder familiens samlede tilgang på hermetikk , det meste er maiskorn , tomat , tomatpure , bønner , og en boks med kjøttboller . . Men vi har rikelig med mel , pasta osv . Så vi hadde klart oss

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 18:40   #127
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

1 bx mandariner
2 bx tomatpure
3 bx tomater
1 bx sopp
2 bx mais
1 bx bambusskudd
2 bx ananas

I tillegg har vi ett fenalår og fryseren full i mat som jeg selvsagt steiker på grillen eller gasskomfyren om strømmen går. Også oppbevarer vi det slik de gjorde før i verden. Kaldt i kjelleren.

Vi har spist opp dette, men i forrige uke talte jeg det som lå i fryseren.

600 g blåbær
200 g bringebær
1 kg jordbær 600 g rips
rips og jordbærsyltetøy
hylleblomstsaft
2 kg wokblanding
litt rosenkål
2 kg blomkål og brokkoliblanding
2,3 kg laksefilet
1 lammelår (ca 3 kg)
1 l rød saus
ukjent antall liter vaffelrøre
10 grove hamburgerbrød
100 g frossen løk
1 kg karbonadedeig
1 pk Prior kjøttboller
800 g kyllingfilet
1 brød
4 rundstykker
sild av ymse slag (insjinørens domene)
grytekjøtt (okse) ca 1 kilo
3 små aure (passer godt til fiskesuppe)
8 lammekoteletter
2 bokser kraft til gryterett
1,2 kg kyllingkjøttdeig
1 pizzahorn
fårikålkjøtt til to store gryter
røykelaks
2 kilos aure
kjøtt til å koke kraft av
minst 3 kilo tørrfisk
lange til en middag
torsk til en middag
krydderurter av ymse slag

I tillegg har vi fått en stor bærepose med fisk av svigers denne helga. Vi kan virkelig leve ei god stund på dette.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 18:59   #128
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Helt til strømmen går.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 19:28   #129
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

For noen år siden gikk Willoch, tror jeg det var, ut og sa at alle burde ha hermetikk for flere uker på lager i tilfelle katastrofe. Det ble så mye snakk om det så jeg kjøpte noe hermetikk og tenkte at det får vi alltids spist. Det har stått i skapet siden da..... burde nok sjekket datoen nå og jeg har egentlig liten tro på at vi spiser det. Er ikke spesielt begeistret for hermetiske kjøttboller osv. Lys lapskaus går til nød...

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 19:31   #130
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Helt til strømmen går.

En del av fisken som er i fryseren er røyket og tørket og klarer seg utmerket utenfor fryseren. Bærene får jeg koke syltetøy av så holder de seg ei god stund.Kan man ikke hermetisere kjøtt? lammekjøttet får jeg kjøre til svigerfars røykeri med, så klarer det seg også.*planlegger*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 19:55   #131
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.649
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?



Hvilken kjeller?



Nehei.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 19:57   #132
Mei
Har fått viljen sin
 
Mei sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.606
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Nå lar vi denne tråden dø dere, hvah?

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:03   #133
krystallklart
Lett rørt
 
krystallklart sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Innlegg: 4.384
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Svarte "Hæ?", siden det for meg fremstår som meningsløst å ha så masse mat stående.

__________________
Gutter 04, 08, 11 og jenta 13
+ en liten skatt i magen
krystallklart er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:11   #134
ming
i tåkeheimen
 
ming sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.835
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

2 bokser krossade tomater
5 bokser kokosmelk
1 boks champinjoner (hva gjør de der? Vi bruker jo alltid ferske?)
1 boks tunfisk
2 bokser ananas
3 bokser mais
1 boks picnic-skinke
6 bokser makrell i tomat
1 boks leverpostei

Ikke det helt store hermetikklageret, altså, men vi har en del havregryn, mel, knekkebrød, sukker, te, kaffe, potetmos, woksauser, pasta, ris, tortillas osv i tørrmatskuffene. I tillegg til noen pakker kyllingkjøttdeig, masse torsk, en del frosne grønnsaker, blåbær, brød osv i fryseren, så vi hadde kannskje overlevd en ukes tid eller så.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 20:21   #135
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.908
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Vi har to bokser hakkede tomater, tre bokser makrell i tomat, leverpostei, to skinkebokser og tre bokser mais. Det er nok litt knapt for to uker. Jeg husker ingen kald krig, nei.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 21:46   #136
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Nå lar vi denne tråden dø dere, hvah?

Denne kommentaren får meg til å ville holde den i live i mange år.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 21:48   #137
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Jeg prøvde, Mei.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 21:48   #138
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Der får du for å ikke lage tidsavgrensede poller.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 21:51   #139
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Kanskje jeg skal legge inn en reminder om å ta opp denne tråden hver 5. dag? *planlegger*

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-09, 22:16   #140
rajraj
*_*
 
rajraj sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Innlegg: 5.659
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere hermetikk for to ukers forbruk i kjelleren?

Opprinnelig lagt inn av rajraj, her.

Registrerer at det er forbløffende mange som har ananasbokser her.
Betyr det at ananas er veldig populært (siden alle handler det) eller veldig upopulært (siden boksene tilsynelatende bare står til pynt)?

Jeg lurer fremdeles på dette...

__________________
2007 2010

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no