Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvordan uttales fysioterapeut?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-10-06, 15:01   #41
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Jeg sier den au-lyden på samme måte som jeg sier flaut. Ikke vanskelig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:33   #42
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Neppe, hun er ikke damen som gir seg med det første...

I dag nevnte hun også "ergoterapååååjt" for første gang, og da ble hun snurt når søsteren min nevnte at det var feil.

Men kjære deg, sånne farmorer er da gull verdt.

Min farmor snakket om vido (video) på 80-tallet, og så sønn bekk (sunset beach) på tv2 i en lang periode. Hva hun kaller sønnen min vil jeg ikke komme inn på her. Men hun insisterer på trykket på første stavelse som BANNan, NIna og hun syntes et nytt familiemedlem (langt ute) fikk det rare navnet benJAmin. Det siste må jeg nesten si meg enig i.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:36   #43
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men hun insisterer på trykket på første stavelse som BANNan, NIna og hun syntes et nytt familiemedlem (langt ute) fikk det rare navnet benJAmin.

Hvordan kan man ellers uttale Nina?

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:40   #44
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av teia, her.

Hvordan kan man ellers uttale Nina?

Hm.... :klør meg i hodet:
Det er akkurat som om hun går ned på ni og opp på na. Selv oppfatter jeg det som et flatt navn, like mye trykk på begge stavelsene. Skjønner at jeg burde tatt noe fonetikk for å kunne kommunisere dette skriftlig.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:43   #45
teia
Pirkete
 
teia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 103
teia er litt kulteia er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Hm.... :klør meg i hodet:
Det er akkurat som om hun går ned på ni og opp på na. Selv oppfatter jeg det som et flatt navn, like mye trykk på begge stavelsene. Skjønner at jeg burde tatt noe fonetikk for å kunne kommunisere dette skriftlig.

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Hun bruker tonem 2, altså som bønner, mens du mener det bør være tonem 1, som bønder. Eller?

teia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-06, 23:43   #46
Zefid
Moden
 
Zefid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 375
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men kjære deg, sånne farmorer er da gull verdt.

Min farmor snakket om vido (video) på 80-tallet, og så sønn bekk (sunset beach) på tv2 i en lang periode. Hva hun kaller sønnen min vil jeg ikke komme inn på her. Men hun insisterer på trykket på første stavelse som BANNan, NIna og hun syntes et nytt familiemedlem (langt ute) fikk det rare navnet benJAmin. Det siste må jeg nesten si meg enig i.

__________________
Zefid
stolt fire-barns mor
Zefid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 09:12   #47
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.397
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Med fare for å fortsette å fornærme deg, det er altså uttalen - ikke navnet jeg synes høres 'annerledes' ut.

Opprinnelig lagt inn av teia

Jeg tror jeg skjønner hva du mener. Hun bruker tonem 2, altså som bønner, mens du mener det bør være tonem 1, som bønder. Eller?

Ja, noe sånt ja. :noterer tonem 1 og tonem 2:

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-06, 12:40   #48
Ryli
lissom sjarmør
 
Ryli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.912
Ryli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt liktRyli er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Jeg sier vel noe sånt som fysotærrapøvt.

Ryli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 14:36   #49
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Fysijåterrapaut, sier jeg!

Overraskende mange som sier pøyt, synes jeg.

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-06, 14:43   #50
Elin
Bør lage seg en tittel selv
 
Elin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 6.489
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Innstemmer. På svensk heter det forresten sjukgymnast. Det er vel ikke så lett å si om man ikke er svensk. Morer meg på fester med å be folk uttale det


Chuukjymmnast!

Elin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-06, 10:59   #51
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.876
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan uttales fysioterapeut?

Pelen: Du vet hva hjelpepleier er på svensk? Jeg skal ikke engang forsøke å uttale det.

Forøvrig sier jeg fysioterapeut stort sett rett fram, med siste stavelse som i astronaut. Au-lyd på vestlandet er det dere skriver som øu. Jeg har aldri vært i nærheten av å si æv til den lyden.
Moren min, og mange andre, sier terapøyt, og jeg har alltid trodd at det var det det egentlig heter. Egentlig. Så jeg sier det kanskje av og til.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no