Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Lær meg å pusse sølv

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-07, 18:08   #1
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Lær meg å pusse sølv

Jeg har aldri vært interessert i sølvtøy og derfor aldri ønsket meg det. Imidlertid fikk jeg noen gafler for noen år siden etter arv i familien. Siden giveren kommer hit julaften er det vel nesten på sin plass at jeg finner det fram og serverer julemiddagen med sølvbestikk på bordet.

Men hvordan pusser jeg det? Sølpuss har jeg hørt om (tror sågar jeg har ei flaske i skapet). Skal det vaskes etterpå, før bruk? Det må vel det?

*har virkelig ikke peil*

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:12   #2
Tammen
Fjott
 
Tammen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.021
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Det står på sølvpusset om man skal vaske det etterpå eller ikke. Vi bruker sånn som ikke skal vaskes av. Man tar litt sølpuss på en gammel fille og bare gnikker i vei.
Bestikk ville jeg ha skylt uansett.

Lykke til!

__________________


Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:16   #3
Sansa
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.741
Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Jeg bruker den samme kluten som jeg bruker til bunadsølvet. Den er tørr, men pusser helt fint, også på sølvskjeer i hvert fall.

__________________
Mamma til to gutter og to jenter
Sansa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:26   #4
Mrs Butler
Aktiv
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 119
Mrs Butler er litt kul
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Jeg ville skylt av bestikket etter å ha pusset det. Jeg pleier å kjøre det på 30 grader i maskin, kort program. Et tips er å oppbevare det i sånne gjennomsiktige plastposer. Da blir det ikke så fort stygt, og må ikke pusses så ofte.

Mrs Butler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 18:36   #5
Maz
Pauset
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Innlegg: 7.430
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Det står instruksjoner på pussemiddelet. Det er en del som kan pusses med elektrolyse, men noe sølv,som skal være oksidert blir da ødelagt.

Om det du skal pusse kun er noen gaffler ville jeg ba brukt slit middel som du pusser med vann og skyller av der og da. Fåes i dagligvare.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 19:12   #6
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv



Bruker ikke sølv jeg heller. Har noen teskjeer, og de hiver jeg i maskina (for seg selv) når jeg vasker de. Men har vel sånn egentlig aldri pusset de...

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 19:24   #7
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Jeg har en boks med guffe som påføres med svamp og skylles av med lunkent vann. Det synes jeg er den minst arbeidskrevende måten å pusse sølvbestikk på.

Jeg har også en "sølvpusseklut" som jeg gnikker det sølvet som bare er blitt matt eller svakt misfarget, men det duger ikke på sølv som virkelig trenger en real puss.

Sølvpuss bør kjøpes hos gullsmed, er min erfaring. Jeg har veldig mye bedre erfaring med de typene som gullsmeden selger enn med de typene som selges i dagligvarebutikk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 21:23   #8
Hønni
 
Hønni sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.317
Blogginnlegg: 38
Hønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme omHønni har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Jeg har verdens kuleste sølvpuss, kjøpt hos gullsmed.
Dypp det som skal pusses, hold i noen sekunder og vips -skinnende blankt.
Så skyller og polerer jeg litt.

__________________
Gutta (02) og Lillesøster (06)


Hønni er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 21:34   #9
Angelique
ღ EaRtH ღ AnGeL ღ
 
Angelique sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.805
Blogginnlegg: 297
Angelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt avAngelique har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Jeg bruker gammeldags sølvpuss, sånn grå liten flaske
Har en gammel sokk eller lignende, dypper sokken i sølvpussen og pusser/gnir i vei
Så legger jeg sølvet rett i varmt Zalo vann.Vasker, skylle rog tørker.

Det nye sølvet mitt vasker jeg i oppvaskmaskinen, men tørker det alltid med glasshåndkle etterpå
Syntes det blir flekkete hvis jeg ikke gjør det.
Det gamle arvesølvet vasker jeg for hånd, det vil si , knivene.

__________________
Angelique
Angelique er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 21:48   #10
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Latmannsmetoden: Legg aluminiumsfolie i bunnen av vasken. Fyll med varmt vann, og dryss en spiseskje salt i. La sølvtøyet ligge en stund, og tørk av.

Elektrolyse er ikke bare hårfjerning


Metoden er ikke anbefalt av sølvsmeder, så det er sagt - dette er kjerringråd av den gammeldagse sorten.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 22:44   #11
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Hvor varmt vann da? Så hot som varmtvannstanken kan levere, eller mere lunkent? Eller har det ikke noe å si?
:intrisert i å prøve trikset:

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 22:46   #12
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Jo varmere, jo raskere. Jeg ville brukt så varmt som tanken leverer

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-12-07, 22:58   #13
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.479
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg å pusse sølv

Takk. Og én ting til: Oppvaskkummen blir ikke svart eller flekkete av dette, vel?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no