Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Spinnoff: innetider for tenåringer

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-05-21, 10:36   #81
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Ang radius skal vi være oppmerksomme hvis barna farter rundt for å henge med de kuleste kattene, og i mindre grad vennene.

Min 06 er ikke til å stole på, vi snakker og snakker, tror vi blir hørt og forstått, men nei. Vi er hjemme, edru, henter og kjører. Men heller ikke det er nok.

Trodde ungene fikk seg en støkk da politiet kom på hjemmealene fest med ca 30 deltagere på ca 14 år og huset fult av alkohol og berusede ungdommer. Foreldre ble tilkalt, tenkte at de nå endelig våknet fra "la ungdommen utforske, vi landet også på bena".

De samles i parker og på strender. Sprit kjøpes på SnapChat på et blunk. 350,- for helflaske 40% polsk vodka.

Politiet har sendt brev til skolene som er publisert i dag, om uro, ansamlinger og rus. Fra 2009 årgang. Såkalt ressurssterke hjem hvis ca 7 års utdanning teller.

Det er ingen voksne ute. Jeg har nevn Natteravner før, de tok korona pause. De kunne gått runder hvis de hadde søkt kommunelegen, men det gjorde de ikke her. Fortsatt ingen beskjed fra vår FAU. Nå blir det et press.

Dagens rant. Jeg har jobbet med å varsle siden Mars, til skole, helsesøster og politi. Og mammaer på Messenger.

Dette er så ulikt miljøet her! Innser jeg er svært heldig.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 10:37   #82
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det handler kanskje litt om følelsen av at det virker som om han er veldig "på farten"? Altså, henger her og så der og så der og fyker rundt fra sted til sted der det "skjer ting"? Jeg tror jeg hadde blitt litt urolig om min fartet fra Ullern til Korsvoll til Grorud til Sentrum til Nordstrand hele tiden. At han henger mye på Tonsenhagen er derimot bare koselig (siden det er der kjæresten bor. ).

Spesielt siden jeg har et inntrykk av at det nå er en god del ungdom med mye oppdemt som også "fyker rundt" og leter litt etter at "noe skal skje". Og det kan jo tyte ut i både det ene og det andre. 99% av tiden så henger de jo bare sammen og nyter å få være sosiale, selvsagt.


Et naivt spørsmål: Kan man regne med at det er mindre av stormfylla når de henger ute i parker og på torg og i skogholt, enn på fester i hus og kjellerstuer, eller har det bare flyttet seg? Jeg bare ser for meg at de tross alt er mer eksponert ute? Har ingen anelse, altså.

Nei. I alle fall ikke her. Stormfylla er knyttet til bestemte samlingssted utendørs, særlig ved vannene i utkanten av Bymarka, hvor politiet rett som det er må møte opp og spre ungdomsgjenger der barn ned i 13-14 år er dritings sammen med eldre ungdommer, og det avtales slåsskamper m.m. Særlig på denne tiden av året, fra det blir levelig utendørs og fram til litt inn i sommerferien. Ungene mine får ikke ferdes på disse stedene på denne tida sent på kvelden. Ikke nødvendigvis fordi jeg er redd de skal drikke seg fulle, men fordi de lett kan bli utsatt for ubehagelige situasjoner de ikke takler. Og fordi jeg ikke ønsker telefon fra politiet om å komme og hente 13-åringene mine.

Men jeg er naiv nok til å stole på dem, det må jeg nesten være, jeg kan ikke fotfølge dem. Så når den ene 13-åringen sier hun møter venner utenfor skolen for å spille volleyball ut over kvelden, så får hun lov til det. Og den jevngamle broren får lov til å henge på fotballbanen eller suse rundt med kompiser, når han lover å holde seg unna disse friområdene, og de må hjem kl 22, særlig i denne perioden. 13-åringer har ikke noe på russefest å gjøre, heller ikke av pur nysgjerrighet, i edru tilstand. Men det har ikke med radius å gjøre, det ene vannet hvor politiet nylig har måttet gripe inn er jo ikke lenger unna enn skoleplassen, og definitivt nærmere enn en del av områdene guttungen og vennene hans når over, på elsparkesykkel.

Det er stort sett 07-ungene mine som "flyr ute" for tiden Når 05-eren er ute på kvelden er hun som regel hjemme hos ei venninne. Da får hun være nærmest så lenge hun vil, så lenge hun har noen å gå sammen med når hun skal hjem. I går (natt) kom hun hjem halv ett. Det hender venninnegjengen hennes også samles i et parkområde på kvelden, men det har vært sentrale parker med litt mer blandet befolkning, studenter, familier m.m, og ikke på de mest beryktede festområdene ved vannene i marka. Men det er uansett stor forskjell på en 16-åring og en 13-åring, i alle fall mine. Så det kommer mye an på hvor i tenårene de er også, det må vel komme litt gradvis.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 10:42   #83
Fjols
Bør lage seg en tittel selv
 
Fjols sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 2.733
Fjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt liktFjols er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Min eldste har ikke vært på noen fester så langt vi vet, han har kl.23 som innetid nå, ser for meg at dette tidspunktet kan bli kl.24 i sommer.
I går var han litt forsinket, men som ansvarlig som han er, så ringte han og fortalte at han ble litt sen.

Fjols er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:13   #84
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Og jeg skulle svare ang utetider at tid på døgnet for ulovligheter spiller liten rolle. Ser FAU Natteravnsansvarlig svarer at det blir vakter tidligere i helgene og andre typiske dager for samling. Så hva de gjør med hvem er viktigere enn absolutt tidspunkt.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:19   #85
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Det var jo en trend pre-corona, at ungdommer arrangerte dagfester. Foreldre som var borte på dagtid, og virkelig ante fred og ingen fare for at ungdommene var alene hjemme mellom 11 og 18 en lørdag, liksom, og så var det fullt haraball de timene. Og ingen tenker jo over at ungdommen er hos venner på dagtid, og kommer hjem og henger på rommet sitt resten av kvelden.. Antar at det ikke har tatt helt slutt, selv om det har flyttet ut.

Kjenner at Korona har tatt meg her, for jeg blir litt sånn "nåh! Those were the days! Tenk, da koste de seg på fest!" ved tanken på dagsfyll-kalas.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:24   #86
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.893
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Jupp, men får lyst til å gi de litt juling også. Når den gamle britiske prinsen begraves med kun 30 til stede har de full fest med 30 fulle unger i en privatbolig. Lite respekt for korona og regler gitt. Ikke veldig skremt av politiet heller, de slapp bøter.

__________________
06 & 08 .
Lavender er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:26   #87
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.985
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Innetid for 16-åringen er 22 på hverdager og 23.30 i helger/fridager.

Jeg vet at det tidvis er alkohol involvert når de er ute. Hun sier at hun og de aller nærmeste vennene tar det pent. Mens for andre blir det tidvis ganske voldsomt. Hun forteller og deler, og det setter vi så stor pris på at vi ikke strammer inn. Vi sier at vi ikke tillater dem å drikke, men samtidig at det ALLTID er lov til å ringe hjem hvis hun eller venner trenger hjelp.

For å være ærlig er jeg mer bekymret for 13-åringen som aldri henger med venner. (Men som jevnlig roper til dem via diverse digitale spill.)

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:26   #88
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var jo en trend pre-corona, at ungdommer arrangerte dagfester. Foreldre som var borte på dagtid, og virkelig ante fred og ingen fare for at ungdommene var alene hjemme mellom 11 og 18 en lørdag, liksom, og så var det fullt haraball de timene. Og ingen tenker jo over at ungdommen er hos venner på dagtid, og kommer hjem og henger på rommet sitt resten av kvelden.. Antar at det ikke har tatt helt slutt, selv om det har flyttet ut.

Kjenner at Korona har tatt meg her, for jeg blir litt sånn "nåh! Those were the days! Tenk, da koste de seg på fest!" ved tanken på dagsfyll-kalas.

Og i stedet er det du som har blitt dronningen av dagsfyll-kalas (sorry)

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:26   #89
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Ja, altså, jeg er ikke FOR villa-flatfyll, altså, hverken generelt eller i denne tiden.

#Presiserer

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:28   #90
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Palmen, her.

Og i stedet er det du som har blitt dronningen av dagsfyll-kalas (sorry)

Ja, men har blitt veldig flink til å lage trygge rammer, da, vil jeg si. (Altså: 3-5 stykker, ute, og arrangert henting i god tid før ting tar av. )

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:30   #91
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det var jo en trend pre-corona, at ungdommer arrangerte dagfester. Foreldre som var borte på dagtid, og virkelig ante fred og ingen fare for at ungdommene var alene hjemme mellom 11 og 18 en lørdag, liksom, og så var det fullt haraball de timene. Og ingen tenker jo over at ungdommen er hos venner på dagtid, og kommer hjem og henger på rommet sitt resten av kvelden.. Antar at det ikke har tatt helt slutt, selv om det har flyttet ut.

Kjenner at Korona har tatt meg her, for jeg blir litt sånn "nåh! Those were the days! Tenk, da koste de seg på fest!" ved tanken på dagsfyll-kalas.

Ja, dette er vel sånt som varierer litt fra sted til sted og tid til tid. Her har det store problemet vært (og er) større samlinger av ungdom på offentlige friområder i/ved marka, og hjemmefester i helgene når foreldrene er bortreist. Fyllefest i huset mens foreldrene er på Ikea har ikke vært noe stort tema her, i alle fall ikke noe som politiet har gått ut og informert om som spesielt vanlig, selv om det sikkert skjer. Så det handler vel litt om hvordan ungdomsmiljøet er akkurat der man bor, og hva som er aktuell problemstilling.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:32   #92
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Ja, men har blitt veldig flink til å lage trygge rammer, da, vil jeg si. (Altså: 3-5 stykker, ute, og arrangert henting i god tid før ting tar av. )

Apselutt!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:32   #93
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Nå tror jeg kanskje det uansett er en tryggere setting enn fester kvelds- og nattestid, da. De skal hjem til våkne foreldre, det er en klar deadline på et tidspunkt, og, vel, det er lyst og det går buss når de skal hjem. Så jeg tror jeg foretrekker et dagtidharaball foran nattefest ved et vann, sånn om man skal velge.

Men det virker veldig fjernt nå.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:45   #94
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Innetid for 16-åringen er 22 på hverdager og 23.30 i helger/fridager.

Jeg vet at det tidvis er alkohol involvert når de er ute. Hun sier at hun og de aller nærmeste vennene tar det pent. Mens for andre blir det tidvis ganske voldsomt. Hun forteller og deler, og det setter vi så stor pris på at vi ikke strammer inn. Vi sier at vi ikke tillater dem å drikke, men samtidig at det ALLTID er lov til å ringe hjem hvis hun eller venner trenger hjelp.

For å være ærlig er jeg mer bekymret for 13-åringen som aldri henger med venner. (Men som jevnlig roper til dem via diverse digitale spill.)

Her sier 16-åringen at det drikkes mye alkohol, men at hun aldri blir invitert på disse festene siden hun ikke drikker, og det gjør heller ikke vennene hennes. Når hun spør om lov til å være ekstra lenge ute, eller være sammen med venner ut over kvelden i en park e.l. forsikrer hun oss om at de ikke drikker alkohol, og bruker argumentet at alle venninnene hennes bare er opptatt av idrett og trening (noe jeg vet stemmer, enkelte av dem trener ekstremt mye), ergo drikker de ikke. Jeg vet ikke helt om hun er veldig naiv selv, og oppriktig tror det er slik det henger sammen, eller om hun tror at jeg er veldig naiv, men festing og idrettsmiljø har vel aldri utelukket hverandre noen gang, snarere tvert om. Så at det at de driver med idrett skal være en slags garanti for at de ikke drikker alkohol må hun dra lenger ut på landet med. Jeg har tross alt levd litt lenger og vært ute litt flere høstnetter enn det hun har.

Men det er ingenting foreløpig i alle fall, som tyder på at det ikke stemmer, siden de aldri er på fest. Stort sett er de hjemme hos hverandre, med foreldre hjemme. Men det kommer vel fort nok. Og som du sier, det hadde vært verre om de aldri var sammen med andre.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 08-06-21 kl 21:37.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:47   #95
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.460
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nå tror jeg kanskje det uansett er en tryggere setting enn fester kvelds- og nattestid, da. De skal hjem til våkne foreldre, det er en klar deadline på et tidspunkt, og, vel, det er lyst og det går buss når de skal hjem. Så jeg tror jeg foretrekker et dagtidharaball foran nattefest ved et vann, sånn om man skal velge.

Men det virker veldig fjernt nå.

Ja, de festene ved vannene er definitivt ikke noe jeg ønsker ungene skal delta på. Det er en grunn til at jeg ikke lar dem dra opp der på denne tiden av året, etter at vanlige turfolk har gått hjem. Takke meg til verandafest hjemme midt på dag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 12:56   #96
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.403
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Her sier 16-åringen at det drikkes mye alkohol, men at hun aldri blir invitert på disse festene siden hun ikke drikker, og det gjør heller ikke vennene hennes. Når hun spør om lov til å være ekstra lenge ute, eller være sammen med venner ut over kvelden i en park e.l. forsikrer hun oss om at de ikke drikker alkohol, og bruker argumentet at alle venninnene hennes bare er opptatt av idrett og trening (noe jeg vet stemmer, enkelte av dem trener ekstremt mye), ergo drikker de ikke. Jeg vet ikke helt om hun er veldig naiv selv, eller om hun tror at jeg er veldig naiv, men festing og idrettsmiljø har vel aldri vært motsetninger noen gang, snarere tvert om. Så at det at de driver med idrett skal være en slags garanti for at de ikke drikker alkohol må hun dra lenger ut på landet med. Jeg har tross alt levd litt lenger og vært ute litt flere høstnetter enn det hun har.

Men det er ingenting foreløpig i alle fall, som tyder på at det ikke stemmer, siden de aldri er på fest. Stort sett er de hjemme hos hverandre, med foreldre hjemme. Men det kommer vel fort nok. Og som du sier, det hadde vært verre om de aldri var sammen med andre.

Alkohol har de ikke begynt med her enda. Vi får se hva som skjer når vgs og start der. Nye venner og nye miljøer.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 13:30   #97
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.217
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

16-åringen må være heime kl.22 når det er skole dagen etter.

I helgene blir det seinere, hvis jeg skal hente han blir det ikke etter ca 00.30, lenger greier jeg ikke å holde øynene åpne. Han vil gjerne være lenger, men er makelig nok til å ikke gidde å gå heim (fra kjæresten)

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 13:39   #98
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Det er helt uaktuelt med innetid etter vi har lagt oss, altså. Og siden vi ikke er så veldig ranglete av oss, så betyr det lenge før midnatt.

Jeg er enig i at det er viktig med frihet og flaksing, men ikke uten noen form for grenser. Kunsten er bare å finne de riktige grensene.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-05-21, 13:46   #99
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.850
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Min har vært på en fest, uten drikking. Jeg vet at de som er året eldre, begynte drikking veldig tidlig i 8.trinn.
Min sier han ikke vet om noen som drikker, men jeg er helt sikker på noen gjør det for det er mye fester rundtomkring , dvs var det da det var lov.
Vi har fortsatt ikke fast innetid i helger og ferier, ser an hvor og hvem han er med, men å reke gatelangs uten mål og mening i byen får han nei til selv om jeg vet endel kompiser får lov.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-21, 23:53   #100
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.775
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Spinnoff: innetider for tenåringer

Herregud, disse innetid-greiene er så vanskelig for en som ikke har lyst til å legge seg før ungdommen er i hus.

Når "alle andre" har innetid ved midnatt, fordi alle andre foreldre visstnok rangler til langt på natt, så er det ikke så enkelt å være hun som liker å være i seng til klokken 23. Jeg sliter skikkelig med å sette en grense som både tar hensyn til mitt behov for å legge meg til en anstendig tid, og ungdommens behov for å være ute i lange, lyse sommernetter. Er det bare jeg som syns det er greit å være våken til alle er i hus?

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no