Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Bunad. Er disse seriøse?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-12, 10:46   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.701
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Bunad. Er disse seriøse?

Snuppa skal konfirmeres til våren. ()
Hun ønsker seg bunad, og far har vært i kontakt med Heimen. Jeg vet ikke pris på dette, da han ikke har svart på eposten enda, men det aner meg at det er en høy pris. Vi skal spleise på dette, så det blir uansett bare halvparten jeg skal betale. Likevel ønsker jeg såklart lavest mulig pris for bunaden. Det er ikke dermed sagt at jeg er villig til å inngå kompromisser på stoffer og kvalitet.

Norske bunader er det noe som heter. De er ærlige på at de sender bunadene ut av landet for brodering, men hevder de kjøper stoffer av beste kvalitet i Norge. Og som skal være godkjente for formålet.

Noen som har kjennskap til bunader hefra?
Er dette i det hele tatt noe å vurdere?

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 10:50   #2
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.018
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Jeg skal kjøpe bunad til mannen min nå. Jeg har bestemt meg for at jeg heller betaler prisen som Heimen tar. Det koster mye, men da vet jeg at det ikke er noe tull.

For min del kunne det blitt skrekkelig dyrt, men siden svigermor har funnet ut at hennes presang til mannen skal være å sy bunaden så trenger jeg bare stoff. Det kommer på ca 10 000, men i tillegg må jeg ha sølv.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 13:07   #3
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 41.018
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Mannen fikk Rogalandsbunad for 6 år siden, og da sjekket vi Husfliden samt en liten lokal systue. Husfliden skulle ha 32000 mens denne systua leverte for 26000. Prisene inkluderte det samme, og da vi hørte mye skryt fra andre valgte vi det rimeligste alternativet. Ingenting å sette fingeren på der, så vi er veldig fornøyde, men jeg hadde nok ikke turt om jeg ikke hadde hørt endel positivt om dem. Det er tross alt en god del penger uansett.

Jeg hadde ikke hatt så mye imot en liten lokal systue. Men jeg kjenner skepsis mot de stedene som sender bunadene for sying i utlandet. Uten at jeg har noe godt grunnlag å være skeptisk på.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 13:34   #4
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.701
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Her presiserer de at bunaden blir brodert i utlandet. Den syes av skreddere her i Norge, og man må påregne et par prøvinger. De tilbyr også omsøm og justeringer gratis innen de 3 første mnd.

Jeg er også skeptisk. Derfor dette innlegget.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 13:48   #5
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Virker ikke veldig seriøst ut i fra denne artikkelen:
http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/03/19/530118.html

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 13:50   #6
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Norske Bunader styrer du greit unna!!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 15:13   #7
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.701
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Ok. Da er den saken klar.
Takk for innspill. Det blir i hvertfall ikke kjøpt bunad derifra. FP

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 15:41   #8
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Det var da en sak i media for en god stund siden hvor husfliden også "innrømmet" at de sender bunader ut av landet for brodering. Det alene ville ikke gjort meg skeptisk. Men hva slags ullstoff de bruker er viktig å sjekke, for det er noen som syrpå mye tynnere og mer slaskete ullstoff. Mener jeg har hørt at Norske bunader gjør det, men er ikke helt sikker på hvor jeg har det fra.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 16:06   #9
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Da min eldtse konfirmerte seg i våres sammenlignet jeg hennes bubad med en som var laget i utlandet. Det var stoooor forskjell og ikke vanskelig å se hvilke av de som var ekte.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 17:12   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.814
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Da min eldtse konfirmerte seg i våres sammenlignet jeg hennes bubad med en som var laget i utlandet. Det var stoooor forskjell og ikke vanskelig å se hvilke av de som var ekte.

Hva var forskjellen?

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 18:10   #11
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

"Stilen" i stingene i broderiet er ofte annerledes når det er brodert i Asia. Og noen kjøper stoff der også, som ofte har flere innslag per cm, altså at det er tynnere og "finere" i kvaliteten enn hva vi tradisjonelt bruker til bunad.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 18:21   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.417
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Vel, Heimen får sitt brodert både i Estland og Asia, så jeg syns igrunn ikke at det skal være hjemmesydd er et godt argument for å bruke dem. Jeg syns det er litt tullete å mene at det som er sydd i Asia er dårligere kvalitet, og at vi må ta vare på norske håndarbeidstradisjoner. Ja, da er det bare å sette i gang!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 18:38   #13
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Hva var forskjellen?

Det var stor fargeforskjell bl.a. Det røde var veldig "skrikende", båndene var anderledes, stoffet så ut til å være i mye dårligere kvalitet. Den så rett og slett veldig jalla ut.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 20:10   #14
Najade
Tidsklemt
 
Najade sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.318
Najade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt liktNajade er virkelig godt likt
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Jeg fikk sydd om bunaden min hos Norske bunader for mange år siden.
Hadde dårlig økonomi, så det var det rimeligste alternativet.

Det funket forsåvidt greit, men da jeg skulle sy den om på nytt fikk jeg merke at den ikke akkurat var montert slik den skulle vært. De hadde lagt leggene feil i forhold til hva som er reglene (nå er jeg ikke en regelrytter egentlig, men dette viste seg jo å være den minst flatterende måten å gjøre det på også).

Jeg mener at utenlandsk brodering i seg selv ikke har så mye å si, så lenge broderingsteknikkene er like. Det er de ikke nødvendigvis, i følge min søster som har sydd en del bunad og jobber på Husfliden.

__________________
Smitt og Smule okt -07, Bitteminsten des -12
"Is this real? Or has this been happening inside my head?"
"Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean that it is not real?"
Najade er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 20:16   #15
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bunad. Er disse seriøse?

Når jeg vet hvor mye lokal kunnskap og spesialisering det ligger bak enkelte bunader stiller jeg meg tvilende til at ett og samme firma kan levere alle Norges bunader med topp kvalitet. Selvsagt kan de ha spesialutdannede folk som har tilegnet seg kunnskap for hver enkelt bunad, men det tviler jeg i grunnen på.

Ei thailandsk dame jeg kjenner sydde tidligere bunader for Husfliden og selv om hun var dreven i faget brukte hun lang tid på å spesialisere seg på bunadssøm. Hun sydde kun en type bunad til dame og herre.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no