Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Snippesken

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-02-07, 15:53   #1
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snippesken

Bladet "Glad i mat" brukte uttrykket "å pakke snippsekken" i forbindelse med å komme seg ut på tur.

Det heter da å pakke snippesken, og ikke snippsekken?

Ikke at jeg vet hva en snippeske er, men det høres ihvertfall feil ut med sekk.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 15:56   #2
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

En snippeske er en eske til å pakke skjortesnipper i.

Det er altså gjerne menn som pakker snippesken.

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-02-07, 18:17   #3
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.635
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snippesken

Kanskje blander de det med svippsekken (eller svipptursekken)?

Jeg ser ellers at Glad i mat ikke er alene om å skrive ordet feil.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:23   #4
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.245
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Snippesken

Trodde det het snippsekken, jeg

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:40   #5
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.796
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Trodde det het snippsekken, jeg

Det trodde jeg også.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:46   #6
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Det skal være snippeske, ja. (Se f.eks. i Bokmålsordboka.) Men det er ikke akkurat noe nytt at uttrykk som inneholder lite brukte ord og begreper går litt i ball for folk, jf. Skilpaddas legendariske liste over varianter av "skjære alle over en kam". (Eller var det "feie alle under en kam"? )

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:56   #7
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Per Egil Hegge har også tatt for seg dette uttrykket.

Jeg må for övrig innrömme at jeg trodde en snippsekk var en slik innretning som gammeldagse landstrykere bärer på en stang. Er ikke det logisk, da, at de fire snippene knytes sammen til en slags veske?

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 16:58   #8
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Hvis de mente "pakke snippesken" her, brukte de jo ellers uttrykket helt galt. Det betyr vel helst å pakke sammen for godt og forlate noen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 21:02   #9
Fluke
Bør lage seg en tittel selv
 
Fluke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Innlegg: 11.796
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Per Egil Hegge har også tatt for seg dette uttrykket.

Jeg må for övrig innrömme at jeg trodde en snippsekk var en slik innretning som gammeldagse landstrykere bärer på en stang. Er ikke det logisk, da, at de fire snippene knytes sammen til en slags veske?

Jo, det er logisk.

Fluke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:54   #10
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.203
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Men det er ikke akkurat noe nytt at uttrykk som inneholder lite brukte ord og begreper går litt i ball for folk, jf. Skilpaddas legendariske liste over varianter av "skjære alle over en kam". (Eller var det "feie alle under en kam"? )

"Feie over alle under en kam" tror jeg sågar det var snakk om.

Jeg kan ellers tenke meg at om man har mange snipper, kan man kanskje ha behov for en sekk til å frakte dem i.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 20:58   #11
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.899
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Feie over alle under en kam" tror jeg sågar det var snakk om.

Ja, nemlig. Det høres ut som noe som kan sende ut veldig feil signaler til noen og enhver, spør du meg.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:02   #12
Espedal
Jr. flisespikker
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 2
Espedal har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Snippesken

Til tross for trådens alder er emnet såpass interessant for en ivrig flisespikker, at jeg ikke kan la det være.

Da jeg var liten leste jeg tidvis gjennom mine foreldres gamle tegneseriehefter. En av disse seriene gikk under navnet 'Bamse Bjørn', til forveksling likt 'Bamse - verdens sterkeste bjørn', men de er helt urelaterte til hverandre. Bamse hadde en god venn, hvis navn er et mysterium for meg akkurat nå, men han var i alle fall en pelikan. Sammen dro de på eventyr, og Bamse satt i nebbet til pelikanen mens de fløy rundt omkring.

Og nå kommer vi til poenget: Med seg i nebbet hadde Bamse nemlig en nistepakke. Denne nistepakken pleide han vanligvis å bære over skulderen på enden av en pinne, og nistepakken var selvfølgelig bundet fast til pinnen i et firkanttørkle. Et rødt tørkle med hvite prikker, faktisk. Anordningen ble kalt en 'snippsekk';et faktum jeg merkelig nok har ansett som viktig nok til å ikke glemme.

Da jeg ikke er den eneste i tråden som kan erindre at noe slikt ble kalt snippsekk, anser jeg det som sannsynlig at ordet faktisk er mer enn en skriveleif.

En snippsekk later altså til å være, som nevnt av Elinblu, et firkanttørkle der snippene bindes sammen for å forme en sekk.

Espedal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:14   #13
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.210
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Pelikanen heter Pelle. Hvalrossen heter Skjeggen. Pingvinen heter ...?

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:22   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Pelikanen heter Pelle. Hvalrossen heter Skjeggen. Pingvinen heter ...?

Husker ikke? Pingi? De har en skilpadde også. Heter ikke den Pilskadden eller noe slikt?

For øvrig en dansk tegneserie, som heter Rasmus Klump på originalspråket.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:23   #15
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.877
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Pelikanen heter Pelle. Hvalrossen heter Skjeggen. Pingvinen heter ...?

På dansk heter han i hvert fall Pingo.
Jeg ser for øvrig også for meg landstrykertørklet, og Donald, eller Ole,Dole og Doffen som vandrer langs togskinnene. Og jeg har alltid trodd det heter snipsekken.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:44   #16
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.475
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Snippesken

Men da ser det ut som om det er to forskjellige ting i denne tråden;

Snippsekken, til å pakke mat i, for å dra på tur
Snippesken, til å pakke for å forlate noen.

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli

Sist redigert av sindrome : 12-10-09 kl 11:11.
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 11:03   #17
Babe
Palliasjonsnurse
 
Babe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 2.510
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Sv: Snippesken

Opprinnelig lagt inn av Espedal, her.

Bamse hadde en god venn, hvis navn er et mysterium for meg akkurat nå, men han var i alle fall en pelikan. Sammen dro de på eventyr, og Bamse satt i nebbet til pelikanen mens de fløy rundt omkring.

Og nå kommer vi til poenget: Med seg i nebbet hadde Bamse nemlig en nistepakke. Denne nistepakken pleide han vanligvis å bære over skulderen på enden av en pinne, og nistepakken var selvfølgelig bundet fast til pinnen i et firkanttørkle. Et rødt tørkle med hvite prikker, faktisk. Anordningen ble kalt en 'snippsekk';et faktum jeg merkelig nok har ansett som viktig nok til å ikke glemme.


Åh, dette husker jeg fra min barndom også.

Har alltid trodd at det het å pakke snippsekken.

__________________
Babe - storesøs feb 1994 ♥, mellomsøs des 1996 ♥, lillesøs aug 2004 ♥ og lillebror des 2007 ♥
Babe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 11:33   #18
Left
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Snippesken

Er ikke det et uttrykk for å fortelle at noen bør "flytte ut"? Han kan pakke snippesken sin og forsvinne? I hvert fall det jeg assosierer det med.

  Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:05   #19
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.889
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Artig, Espedal! Jeg så også for meg tegneserier og barnebøker da jeg nevnte min oppfatning av en snippsekk lenger opp her.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-10-09, 10:12   #20
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Snippesken

Jeg også har samme assosiasjonen som Espedal og Elinblu.

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no