Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Ketogenbarn i bhg

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-03-09, 14:50   #1
dollypopp
Nybegynner
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3
dollypopp har et hav av muligheter foran seg
Standard

bhg

Noen


Sist redigert av dollypopp : 20-06-13 kl 00:25.
dollypopp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 14:56   #2
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Jeg har ikke erfaring med sånt kosthold på barn eller i barnehage. Men går i ketogent kosthold selv. Jeg vil tro du vil få en betydelig utfordring i å lære bort at én bit ikke er ok, at frukt ikke er sunt osv.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 14:59   #3
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Hvis det er medisinske grunner til at barnet må gå på ketogen diett, bør det vel være mulig å få barnehagen til å følge opp. Slik er det jo med andre barn med behov for diettmat.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:01   #4
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Ketogen diett på en barnehageunge? Hvorfor?

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:02   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Kjøkkenskriveren, her.

Ketogen diett på en barnehageunge? Hvorfor?

Sikkert pga. epilepsi. Ketogen kost har ofte veldig god effekt på epilepsi hos barn.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:04   #6
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Det vil også være en fordel å ha liggende alternative løsninger i fryseren når de andre skal få is og bursdagskake og sånt slik at ditt barn også får være med på festen.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:06   #7
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.694
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Ja, de fleste barnehager har vel frukt+ knekkebrød ca. kl 14.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:07   #8
Eia
Permakulturell
 
Eia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 5.906
Blogginnlegg: 125
Eia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner tilEia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Sorry for avsporing, men jeg har hørt at ketogen kost ble brukt først og fremst medisinsk, mot blant annet epilepsi, og at det der ble oppdaget at det også hadde andre effekter, bl. a. vektreduserende sådanne. Vet du noe om dette, Iset?

__________________
"Jeg er forbauset over at noen legger så mye vekt på krevende skatteforhold at de flytter fra det land det er en Guds gave å være født i." Olav Thon
Eia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:07   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Hvor mye karbohydrater kan hun spise? Nå er jeg ikke helt inni den medisinske "versjonen" men folk på ketogene dietter kan ofte spise litt bær. Kanskje hun kan ha en liten mengde friske bær i en liten boks når de andre har frukt?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:09   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Eia, her.

Sorry for avsporing, men jeg har hørt at ketogen kost ble brukt først og fremst medisinsk, mot blant annet epilepsi, og at det der ble oppdaget at det også hadde andre effekter, bl. a. vektreduserende sådanne. Vet du noe om dette, Iset?

Det står noe om dette i Bedre uten brød, som er skrevet av legen Wolfgang Lutz. Den ligger desverre nedpakket i kjelleren nå (er litt i flyttemodus) men kanskje Smilefjes vet noe?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:19   #11
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Jeg bruker det mot vekten ja.
Det som skjer er at insulinet holdes så langt nede at cellene ikke klarer å lagre unna fett. Dermed kan man spise seg gos og mett uten å legge på seg. Neste ting er at det jo er insulinet som gir beskjed om at man er sulten. Hos de som går på ketogent kosthold finnes så og si ikke sultfølelse eller fysing. Dermed spiser vi mindre og går da ned i vekt. Til slutt er det dette med at kroppen liker å forsyne seg av den energien som er lettest tilgjengelig. De fleste mennesker har et lager glukose i leveren sin som er der kroppen henter energi når man trener for eksempel. Først når dette lageret er brukt opp - etter en times tid for mange - begynner man så smått å forbrenne kroppsfett om man greier å trene videre. (Det at dette lageret går tomt er kjent for de fleste som den fasen der man "går tom" og ikke greier å fortsette uansett).

For oss i ketose så er vi i konstant fettforbrenning hele døgnet og går dermed ikke tomme før det er tomt for kroppsfett.

Men ketogent kosthold for å behandle vektproblemer er en helt ekstrem løsning som jeg ikke vil anbefale for noen med mindre de har betydelige problemer og det ikke virker med karborestriktivt kosthold som ikke innebærer ketose. Dette er siste utvei før slankeoperasjonen og noe man ikke hopper på. Dessuten krever det at man kan en hel del om mat og kropp på forhånd. Det er ikke bare å legge seg på 20g karbo per døgn og vente på suksessen for å si det sånn.

Men når man er med ryggen mot veggen og ingen andre utveier finnes er dette en veldig bra siste løsning. Jeg mangler drøyt femti kilo av meg selv nå.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:23   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

J
Men ketogent kosthold for å behandle vektproblemer er en helt ekstrem løsning som jeg ikke vil anbefale for noen med mindre de har betydelige problemer og det ikke virker med karborestriktivt kosthold som ikke innebærer ketose. Dette er siste utvei før slankeoperasjonen og noe man ikke hopper på. Dessuten krever det at man kan en hel del om mat og kropp på forhånd. Det er ikke bare å legge seg på 20g karbo per døgn og vente på suksessen for å si det sånn.

Men så finnes det jo mange som ser på det som "Det Rette" for menneskekroppen og føler seg utrolig vel på et slikt kosthold. Jeg kjenner folk som har levd ketogent og tilnærmet ketogent i 10-20 år og har helse som sunne og friske 20-åringer (disse er over 50 år gamle). Mens andre trives med litt mer karbo. Det er ganske individuelt.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:24   #13
Kjøkkenskriveren
Bork bork bork
 
Kjøkkenskriveren sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 1.548
Blogginnlegg: 56
Kjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smartKjøkkenskriveren imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Sikkert pga. epilepsi. Ketogen kost har ofte veldig god effekt på epilepsi hos barn.

Nå, da lærte jeg noe i dag også.

__________________
Apeklubben: juli 2008, september 2011, januar 2014, april 2018
Kjøkkenskriveren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:29   #14
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men så finnes det jo mange som ser på det som "Det Rette" for menneskekroppen og føler seg utrolig vel på et slikt kosthold. Jeg kjenner folk som har levd ketogent og tilnærmet ketogent i 10-20 år og har helse som sunne og friske 20-åringer (disse er over 50 år gamle). Mens andre trives med litt mer karbo. Det er ganske individuelt.

Det er helt sant - og jeg er sånn selv. Jeg er bare veldig forsiktig med å anbefale ketogen kost fordi det ikke er så lettvint. Det er mye å lære seg, og gjør man litt feil så ender man gjerne med å legge på seg isteden. Også må man jo spise balansert så man får i seg vitaminer, antioksidanter og allslags godsaker - så jeg pleier å si at det er for spesielt interesserte. De som etter det fremdeles vil prøve pleier å være veldig fornøyde. Med unntak av en kar på jobben som insisterer på å prøve uten å vite noe som helst utover 20g karbo per dag, ikke vil lage noe som helst av mat og nekter å veie maten sin eller noenting. Han spiser 20g karbo per dag fra blomkål og en grillet kylling fra butikken. Han blir neppe slank... Eller energisk eller frisk og opplagt eller noe av de andre gode tingene med ketose.

En annen ting er at insulinet har en effekt med at det hjelper kroppen å holde i gang betennelser. Så ketogen kost kan også ha en effekt på å dempe betennelser som er vanskelige å bli kvitt.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:35   #15
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Sunn og ikke sunn... Det kommer jo litt an på da. Jeg har aldri hørt at fabrikkprodusert mat, mel eller potet er spesielt sunt for noen verdens ting? Jeg spiser rent kjøtt, fisk eller egg og grønnsaker - det finnes verre matvaner tror jeg.

Men i bringebær er det nesten ikke fruktsukker. Kun 3g per 100g bær. Jeg spiser gjerne noen få bringebær - kanskje hun også kan det? Det meste annet av bær blir for mye bortsett fra multe som ligger på det samme som bringebær, men de er vel for sure for et barn.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:37   #16
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Jeg ville vært veldig grundig i min informasjon til personalet - kanskje dette er noe også det medisinske personalet rundt barnet ditt kan bidra med? Jeg antar at når et så lite barn går på ketogen diett så er det under streng oppfølging? Mitt avlasterbarn som går på ketogen diett skal ikke engang bruke annet enn en bestemt tannkremtype, pga sukkerinnhold (nå får han flytende mat gjennom knapp i magen, så der reguleres det av seg selv). Det smilefjes nevner om egen mat i fryseren til bursdagsfester og slikt er et godt tips!
Du skal ihvertfall ikke være redd for å kreve at dette følges nøye opp, det er en selvfølge at barnet ditt ikke skal "utsettes" for feil mat. Dette er jo spesielt viktig dersom det er (noe jeg antar) for å regulere en sykdomstilstand.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:38   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Sunn og ikke sunn... Det kommer jo litt an på da. Jeg har aldri hørt at fabrikkprodusert mat, mel eller potet er spesielt sunt for noen verdens ting? Jeg spiser rent kjøtt, fisk eller egg og grønnsaker - det finnes verre matvaner tror jeg.

Det er vel fettet folk får spader av, men der er det i dag så delte meninger selv blandt fagfolk at det ikke er så mange som lenger bastant sier at mettet fett er skadelig. Heldigvis. Som du sier så stusser jeg også over hvor bastante mange er i sine fordommer mot det jeg vil kalle "helt naturlig mat" mens kneipp med prim er helt greit.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:38   #18
Frantzen
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Og der ser jeg at du har skrevet mer om det jeg lurte på.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:41   #19
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

Iset - jeg er enig. Jeg er ikke redd fett. Men man må jo ikke spise masse fett i ketogent kosthold heller. Nå for tiden ligger jeg på vesentlig mindre fettinntak enn de aller fleste med normalt kosthold vil jeg tro.
Men jeg merker absolutt ingen verdens ting på kolesterol eller blodfett eller noe som helst på vinteren når jeg drikker kremfløte til frokost heller. Det er som du sier - gammeldags med den holdningen til fett.

  Svar med sitat
Gammel 31-03-09, 15:42   #20
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Ketogenbarn i bhg

80 % fettinntak?
Hvor i alle dager fikk du det tallet fra? Det er rett og slett rent tull og ikke nødvendig i ketogent kosthold. Jeg spiser minimalt med fett og er aldri ute av ketogen forbrenning.

  Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no